Log in
Thor Header

Outlaw

GP Limburg Lommel: de evaluatie van de MXGP.

Elf wereldtitels stonden er in Lommel op het podium van de MXGP-klasse. Drie voor Jeffrey Herlings, en acht (bijna negen?) voor Antonio Caïroli. Tussendoor nog even een rekord  gerealiseerd. Want naast de derde KTM-rijder Glen Coldenhoff was ook het MX2-podium heel oranje gekleurd. Het oranje van KTM wel te verstaan.

Kanttekening: het kan best zijn dat de podiumfoto de twee generaties bevat van de MXGP. Als Herlings zo  snel blijft rijden, ook op een harde baan, dan weet Caïroli dat hem nog een zware taak wacht om het record van Everts te evenaren volgend jaar. En dan spreken we nog maar enkel over de twee ploegmaats.

Thor voor alle relevante MXGP-nieuws uit Lommel.

Credits: de merken, Mediacross, Marc Roos.

no img


Voorafgaand aan de GP van Lommel doken weer de malcontente meningen op. ‘Geldklopperij’, ‘Je ziet er geen bal’, ‘Allemaal show’, ‘ Het is geen cross meer…’ Wel aan die zwartgalligen: jullie hebben het helemaal mis. Lommel was zondag ‘the place to be’. Wie zich na afloop beklaagde over het een of het ander heeft duidelijk op de verkeerde plek gestaan. Er was een massa volk in Lommel en ze zagen een van de beste GP’s van het jaar met de perfect mix tussen de gevestigde waarden en het opkomende talent. Talent dat zondag wel de lakens naar zich toe trok.

Een zaak moeten we ons realiseren: motorcross evolueert hoe dan ook. Wie blijft navelstaren over hoe goed en leuk het allemaal was mist de boot. Echt waar!

De feiten nu, maar hiervoor laten we de toppers aan het woord.

Jeffrey Herlings – Red Bull KTM: “We rommelden wat aan in Ottobiano. Ik zoek geen excuses, Antonio won, maar ik was een beetje ziek dat weekeinde. Zo had ik wel wat goed te maken in Lommel. Daar botste Antonio op de betere Herlings. Het was zowel voor hem als voor mij een thuispubliek. Hoe sterk we zijn zegt het record: 1-2-3 in beide klassen. Zonder een enorm sterk team zou dat niet mogelijk zijn. Ik won gisteren en vandaag  ook nog eens beide reeksen. Ik had zelfs eens een goede start in de laatste reeks. Nog vijf wedstrijden en het seizoen is voorbij. We staan een en twee in het kampioenschap en het zou leuk zijn zo te eindigen.”

Niet iedereen heeft het kunnen zien, maar Herlings probeerde Caïroli te verschalken met een identiek manoeuvre zoals Tony dat deed in Ottobiano. De Italiaan zat net ver genoeg achter Jeffrey om niet in het valletje te trappen. Al hingen de twee enkele meter verder wel tegen mekaar aan. Heerlijk toch.

Antonio Caïroli – Red Bull KTM: “Jeffrey is een van de snelste rijders op dit soort ondergrond. We hadden een leuke race en Glenn was ook heel snel in de eerste reeks. We naderen het einde en we moeten stilaan een de titel beginnen denken. Het zou dom zijn om nu nog risico’s te nemen. In de tweede reeks  hadden we enkele spannende duels. Ik denk dat Herlings iets meer gemotiveerd was om te winnen. Proficiat. Zwitserland is anderzijds een van mijn favoriete banen….”

Glenn Coldenhoff – Red Bull KTM: “Het is al een poos geleden dat ik nog zo’n leuk weekeinde had. Ik heb er wel heel zwaar op voorbereid. Ik wist al vroeg in de tweede reeks dat ik voor een podium ging. De plannen die we smeden na Loket  hebben we hard gemaakt.”

We plachten zandrijders in overvloed te hebben. Maar Clement Desalle was na afloop wel onze beste man in Lommel. Hij werd vierde. Meer zat er niet in voor de Waal die tegenwoordig gedragen wordt door regelmaat. Door de sterke verrichting van Herlings moet Clement de tweede plaats uit handen geven aan de Nederlander.

Clement Desalle – Monster Energy Kawasaki: “Ik kwam naar hier voor een top vijf plaats. Dat heb ik gerealiseerd. In de tweede reeks startte ik als derde maar door de koplopers te volgen kwam ik ten val. Ik verloor twee plaatsen en ik kon er eentje winnen toen Jasikonis weg viel. Ik denk dat mijn specifieke voorbereiding naar het zand toe me echt geholpen heeft.”

Gautier Paulin werd vijfde. We zagen hem enkele keren flitsen op de site rond de VIP-tent. Dit keer was hij de enige want Simpson was er niet bij.

Gautier Paulin – IceOne Husqvarna Factory Racing: “Onze verwachtingen lagen hoog voor Lommel. Vijfde worden is niet slecht, maar het weerspiegelt niet mijn rijden en de voorbereiding. De starts waren niet goed, en passeren ging echt niet gemakkelijk. In de eerste reeks maakte ik een val na een cruciaal moment. Ik hoop dat ik in een volgende wedstrijd wel echt kan tonen wat ik waard ben.”

De bij Husqvarna gecontesteerde (is het wel waar) Max Nagl finishte net achter zijn ploegmaat.

Max Nagl – IceOne Husqvarna Factory Racing: “Ik kon flink wat punten scoren. Jammer van die slechte start in de tweede reeks. Ik kwam pas als achttiende door. Ik zie echt wel uit naar Zwitserland.”

En wonder boven wonder sloot Max Anstie ook al aan bij zijn twee gabbers van het IceOne Husqvarna team.

Max Anstie – IceOne Husqvarna Factory team: “Het was heel leuk om  derde te worden in de tweede reeks. Het bewijst dat de snelheid er is. Ow, ik maakte in de eerste reeks wel een beginnersfout door in eerste versnelling te starten in plaats van in twee. Ik wist dat het beter kon en dat bewees ik in de slotreeks.”

Achter het Husvarna blok volgden drie Yamaha’s. Twee factory rijders en eentje uit het Wilvo team.

Romain Febvre - Monster Energy Yamaha: “Dit was niet goed. Vooral de val in de laatste ronde van de eerste reeks zit me hoog. Zevende worden in de tweede reeks, lijkt okay maar het is geen resultaat waar ik op mik.”

Van Horebeek begon bemoedigend aan de eerste reeks. Vechtlustig, agressief. Helaas die lijn kon hij niet door trekken. Anders had een podium er echt kunnen in zitten.

Jeremy Van Horebeek – Monser Energy Yamaha: “Goede eerste reeks, maar ik ben heel diep gegaan en verspeelde veel energie voor de strijd om de vierde plaats. In de tweed reeks zat het tegen: een slechte start en nog een val. Daarna raakte ik niet echt in een ritme. Ik onthou de positieve zakenuit de eerste reeks.”

Arnaud Tonus – Wilvo Yamaha: “We hebben zaterdag nog een en ander aangepast; Ik rijd met de nieuwe motor en het is niet zo eenvoudig om meteen de juiste setting te vinden op dit brutale circuit. Daarom vindt ik dat een 10 – 9 score best goed genoemd mag worden. En hey, volgende week mag ik voor het eerst een GP in Zwitserland rijden!”

De Honda’s  kregen klappen in Lommel. Na een val inde start raakte HRC-rijder Tim Gasjer niet verder dan de negende plaats. In de slotreeks ging het beter en had de wereldkampioen zicht op de zesde plaats. Maar daarop volgden twee tuimelpertes.

Ook zijn HRC Honda ploegmaat Evgheny Bobryshev raakte geen bal. Met rugpijn werd hij twaalfde. Het zag er beter uit in de tweede reeks. Top tien leek haalbaar na een behoorlijke start, want hij kwam na één ronde door als vijfde. Hij viel wat terug en werd dan even voor tijd aangereden door een gedubbeld rijder.

De mannen van Suzuki World konden de stunt van vorig jaar niet herhalen. Kevin Strijbos en Arminas Jasikonis zullen deze GP snel willen vergeten. Al toonde ‘Shorty’ zich in de kwalificatie een van de beteren en finishte als derde. Maar hij kreeg vijf plaatsen deklassering aangemeten wegens te veel geluid. De klasse zat er in maar kwam er niet uit.

Kevin Strijbos – Suzuki World: “De keuze voor een ander tandwiel voor de race draaide niet goed uit. Eigen fout dus. In de tweede reeks terug de normale verhouding gemonteerd en het ging wat beter. Ik was zelfs goed mee weg, maar ik viel nog in de eerste rond. Opnieuw moest ik door het hele veld heen. Het rijden ging goed, maar niet voor de top drie. Dat maakte ik op aan de positie van Max Anstie. Ik kon telkens zien waar ik hem kruiste en dat bleef gelijk. Elfde, dat is alles wat er in zat. Een heel verschil met de zege van vorig jaar, maar die was uitzonderlijk.”.

Jasikonis: “ Ik was fysiek geen 100 %, door die ribblessure. Dat was wel zo jammer, want ik geloofde echt in mijn kansen hier. De eerste reeks was niet zo goed na een val in de start.  Toen ik derde zat in de tweede reeks toonde ik toch beste wel dat ik de snelheid had. Tot ik ten val kam en een beetje dizzy verder moest. Door deze situatie en mijn rugpijn besloot ik om op te geven.”

En de overige Belgen nog. Voor Graulus en De Dycker hebben we nog een apart stuk info. Cyril Genot kende pech want in de eerste manche brak zijn stuur af In de tweede reeks verboog hij het nieuwe stuur bij een sprong.

Jeffrey Dewulf rekende op punten, maar die kwamen er niet. “Ik kwam ten val in de eerste reeks en kreeg de motor over me heen. Schaafwonden, gekwetste ribben en een verbrandde arm konden verzorgd worden maar ik had geen zin om op halve kracht te starten in de tweede reeks.”

 



08/08/2017 | posted by Stingray

no img
no img
no img
no img
no img
no img
no img
no img
no img
no img
no img
no img
no img
no img
no img
no img
no img
Mx-discountDhondtMxtopshopTVE SportsHPIlaurense motorsJepfraMxWorldPutolineShock TherapyBud RacingLeon SagaertBakens MotorsportDesmet MotorsportHaan WheelsUltimateEmxTrade