Log in
Thor Header

Outlaw

De volgende in de rij: Standing Construct Yamalube

Het volgende interview over de aanloop van de Belgische teams naar de GP’s is er eentje met Tim Mathijs. De bouwondernemer uit Geel hield ons vorig jaar stiekem een beetje aan het lijntje toen wij hem polsten naar de plannen voor Standing Construct 2015. Snel stond vast dat het geen KTM zou zijn, maar wat dan wel bleef lang een open vraag. Tijd om tekst en uitleg te verschaffen, u leest het onder Thor.

no img


MXWORLD: “Tim, het wordt Yamaha dit jaar. Maar daar werd toch een tijdje rond de pot gedraaid. Wat is het verhaal hierachter.”

MATHYS: “Eerst en vooral, de nieuwe naam van het team is Standing Construct Yamalube, en we rijden op Yamaha. Om over te schakelen zijn we letterlijk niet over één nacht ijs gegaan. Ik denk dat we minstens 7 maal rond de tafel hebben gezeten eer we mekaar definitief vonden. Yamaha was op zoek achter een solide team voor de MX2.Het heeft te lang geduurd eer ze een rol van betekenis konden spelen in die klasse, met uitzondering van de GP-zege van Dean Ferris in Bastenaken. Afgelopen jaar haalden onze piloten elf holeshots binnen. Dat heeft hen overtuigd denk ik.”

MXWORLD: “Hoe is de overgang naar Yamaha verlopen.”

MATHYS: “We hebben de eerste motoren in september binnen gekregen. Terwijl  Valentin en Julien twee weken vakantie namen,hebben we in house een nieuwe testbank voorzien. Wim Van Hove is onze chef monteur met twee assistenten. De KTM’s waren vorig seizoen iets performanter, maar het werk dat door mijn mensen is gepresteerd maakt dat onze Yamaha’s gewapend zijn om de strijd aan te gaan. “

MXWORLD:”Dat gebeurde binnenskamers, maar wat hebben Guillod en Lieber ondertussen gedaan?”

MATHYS: “ Wel, zoals ik zegde hebben ze twee weken vakantie gehad. Daarna zijn ze er volle bak ingevlogen. Kwestie om zo snel mogelijk te wennen aan de overgang van een stalen naar een alu frame. De piloten zijn ingetrokken bij Yves Demaria in Uzès. Ze hebben daar in het zuiden alle banen afgedweild en getraind in perfecte omstandigheden. Vorige week zijn we daar naar de regio Barcelona getrokken, waar we onder meer in Belpuig hebben getraind.”

MXWORLD: “Mens en materiaal lijken klaar?”

MATHYS: “Toch niet. We gaan deze week nog voor Kayaba naar het zuiden van Frankrijk. We gaan enkel Valence doen van de voorjaarswedstrijden. Yves is van oordeel dat het seizoen lang genoeg is, te lang om al in de eerste wedstrijden te pieken vandaar.”

MXWORLD: “Fabrieks- of semi-fabrieks?”

MATHYS: “Ons material komt rechtstreeks van de fabriek in Japan. We hebben de vrijheid om deze te tunen zoals wij dat wensen. Daarom de aanschaf van een straffe testbank. Aan de andere kant heeft men ons verezkerd dat de fabriek onmiddellijk ingrijpt als wij hen een belangrijke technische wijziging voorstellen.”

MXWORLD: “Nog iets speciaals te maleden?”

MATHYS: “Eerlijk? Wel, ik sta versteld van de snelheid waarmee Valentin en Julien vorige week rond reden. Echt waar, zo snel heb ik ze nooit eerder bezig gezien?”

Laat het Standing Construct Yamaha Yamalube team ons dit jaar weer maar eens lekker verrassen.

Fotocredits: FB Guillo en Lieber.



30/01/2015 | posted by Stingray

no img
no img
Mx-discountHaan WheelsHPIShock TherapyMxtopshopDhondtMxWorldPutolineDesmet MotorsportUltimateJepfraBakens Motorsportlaurense motorsEmxTradeTVE SportsLeon SagaertBud Racing