Log in
Thor Header

Outlaw

De Brinco Bultaco Electric Bike getest door Jan Denuwelaere

Voor Bultaco, het legendarische Spaanse motoren merk, betekent innoveren niet alleen het bereiken van nieuwe technologische mijlpalen, maar ook het aanbieden van nieuwe ervaringen. Met hun Brinco komen ze met iets compleet nieuws uit, slaan ze een nieuw tijdperk in maar met behoud van de geest van Bultaco en de trouw aan de klassieke waarden van het merk: passie, innovatie, wedstrijd.
Met Brinco, biedt Bultaco een totaal nieuwe manier van begrip in het leven van de tweewielers. Een verrassende combinatie in de wereld van motorfietsen en fietsen: elektrische aandrijving en de fysieke ervaring van het rijden met twee pedalen, hetzij in een onafhankelijke manier, of in een perfecte combinatie van beide systemen. Je bepaald alles zelf.
Wij van MXWorld kregen de kans om deze fietsen/motoren te testen en gingen daar direct op in met Jan Denuwelaere die vroeger actief was in de motorcross en nu prof veldrijder is. Hij maakte er een verslag over dat je kan lezen via Thor! Klik hier voor enkele foto’s

no img


Bij het zien van de Bultaco, moet ik eerlijk toegeven, vroeg ik me toch even af wat dit precies was. De downhill look die lichtjes moto getint is moest ik eerst toch even aan wennen. Na een kleine technische uitleg over de drie standen (eco, touring en sport) begonnen we met een klein ritje om aan het idee te wennen om tijdens het fietsen de mogelijkheid te hebben om ‘gas’ te geven. Het verschil van de drie standen zit hem enkel in het te leveren vermogen van de motor, die zich trouwens in het achterwiel bevind, wat in het begin wat aanpassen was naar gewichtsverdeling van de bike. Er is ook een soort van cruise control aanwezig waarbij de motor zijn vermogen aanhoud en je de gas-hendel kunt loslaten. Bij het intrekken van de voor- of achterrem slaat altijd de motor uit. Wat tijdens het rijden soms eens vervelend kan zijn, maar er zal nog een 4de stand komen waarbij deze veiligheid uitgeschakeld word.

Na ons klein inloop tochtje van 10 minuutjes waren we al redelijk vertrouwd met het nieuw concept en begonnen we al te springen en technische passages op te zoeken. Volgens de slechte parcours omstandigheden hadden we verrassend veel grip op onze 24 inch banden. Ziet de afdaling er wat saai uit? Zet de hendel dan helemaal open, ineens ga je 20km/u sneller en word het toch ineens een technische afdaling. Als je beneden komt hoef je de klim niet te ontzien. Even de gas open terwijl je op de trappers loopt en je vliegt naar boven. Bij het geven van gas en het trekken aan je stuur ga je ook heel makkelijk je voorste wiel liften om zo over obstakels te raken. Eens je de fiets wat gewent bent, kun je er heel goed mee door springen. De vering, die heel gemakkelijk af te stellen is, kan hele grote klappen opvangen en de wielen zijn heel sterk, wat het alleen maar leuker en uitdagender maakt. Als je stil staat denk je dat de moto-bike te zwaar is maar eens je rijdt voelt dit helemaal anders aan. De batterij gaat verbazend lang mee, waarbij hij na lange tijd terugschakelt naar de touring-stand, nog wat later naar eco en dan weet je dat je best terugkeert. De batterij stand is ook voortdurend te volgend op het display, alsook je snelheid, stand, kilometers en het vermogen die de motor levert.

Kortom, volgens mij zit er zeker toekomst in dit nieuwe concept. Een mooie fietslocatie word ineens nog veel leuker en moeilijker.

 
BULTACO Benelux
 
Reinaut Peeters: +32 475 29 84 34
Stefan Peetermans: +32 475 80 48 31
 

 



30/04/2016 | posted by PGM

no img
no img
no img
no img
no img
no img
Mx-discountJepfralaurense motorsHaan WheelsEmxTradeBakens MotorsportMxWorldShock TherapyUltimateHPIBud RacingPutolineDhondtMxtopshopTVE SportsDesmet MotorsportLeon Sagaert