MX World

05/05/2011 20:58 - geplaatst door Marcel Dirks

We zijn nu een halve week later en we houden ons vergrootglas nog eens over de tweede manche in het Belgisch kampioenschap motocross. Wat we zagen of niet zagen waarover we wel eens zouden willen zagen en wat is er daar nu eigenlijk gebeurt?? Klik op Thor voor onze kijk met “Onder de Loep”.

Eerst en vooral felicitaties aan de parcoursbouwer  Alain Roels, deze had ook dit jaar weer het volledige potentieel gehaald uit de relatief vlakke gronden die beschikbaar werden gesteld door zandwinning Meganck-Collewaert. Met waves, tafels en de zalige wallride had het parcours heel wat te bieden voor een “weidecross”. Enkel had het parcours in Beervelde wel af te rekenen met stof, veel stof! Waar sommige  plaatsen voortdurend werden vochtig gemaakt zagen andere stukken maar éénmalig, tijdens de pauze, welgekomen vocht en op die plaatsen was het op het einde van de dag dan ook stof snuiven en zand traantjes uit de ogen wrijven.

Maar we waren in Beervelde en keken voorbij het stof en dan zagen we interessante wedstrijden en misschien het opmerkelijkste feit was dat de leukste wedstrijd niet van de Inters Open reeks kwam maar van de jonge wolven in de Inters-Nationale MX2 categorie. Jens Getteman en Kevin Fors die vorige week nog een sterke indruk nalieten op het EK250 in Valkenswaard verzorgde de show voor de overwinning daarbij kwam ook de Nederlander Mark Boot een goed rijdende Wietse Brackman (gesteund door Jeremy Van Horebeek), Arnaud Wauters, Yerki Janvier en consorten maakten van deze klassen een zeer talent volle groep die boordevol actie zat! Een wedstrijd die ook nog op een bijzondere manier eindigde, zo verspeelde Jens Getteman in één van de laatste bochten de leiders plaats door een lekke band… De man met de finishvlag die de wedstrijd moest beëindigen was dan ook op Jens aan het wachten en toen die niet kwam en hij zich realiseerde dat hij niet Jens Getteman maar Kevin Fors moest afvlaggen was Kevin Fors al gepasseerd, zo kreeg Kevin Fors nog een extra ronde cadeau van de organisatie! Al denk ik niet dat Fors en zijn aanhang dit erg vonden. De Waal met roots in Oost-Vlaanderen had misschien wel de meeste fans in Beervelde en die gingen uit hun dak toen hun held nog een “ereronde” mocht rijden.

Een echte ereronde was het niet voor Desalle want Ken “Keeno” De Dycker bood wel nog enig weerwerk al duurde dat weerwerk meestal maar enkele ronden. Het leek soms wel of dat de imposante Brabander de mentale kracht miste om ronde na ronde in duel te gaan met Desalle en toen “MX Panda”  dan ook een seconde of twee-drie nam haakte De Dycker af. Was het van niet kunnen of wou De Dijcker niet en was dit een doorgedreven training in vooruitzicht van later en zien we hem top in Glen Helen en Indaiatuba?!

Dat we Desalle top zullen zien in Glen Helen en Indaiatuba lijkt bijna zeker. De jonge Belg leek in Beervelde hersteld van de ziekte die hem ondermaats liet presteren in de Grand Prix van Valkenswaard en aan 90% reed Clément soepel, geredeneerd en op techniek naar de 75 punten in het BK een Belgisch Kampioenschap dat toch te lijden had onder de concurrentie van o.a. het ONK, ADAC, British MX Championship, … daarbij kwamen nog eens de blessures van Steve Ramon en Kevin Strijbos. Door dit alles hadden we in de derde reeks Inters Open nog 15finishers en ondanks dat VLM en VMCF geen wedstrijd hadden zagen we weinig piloten uit deze bonden een optreden maken in de BMB. Het lage prijzengeld voor  “Challengers” €120 voor de eerste/per reeks zou daar misschien wel eens voor iets kunnen tussen zitten. Daarnaast blijft het verdomd jammer dat buurlanden, allen met een rijke motorcross geschiedenis, hun kalenders niet kunnen afstellen op elkander want hierdoor verliest het kampioenschap toch aan uitstraling en prestige. Het nu zwakker deelnemersveld door het ontbreken van jongens als Roelants, De Reuver, Brakke, Martens, Wouts, Salaets, Van Nooten, Verbruggen en anderen die het deelnemersveld dieper maken en zorgen dat er voor elk punt gevochten moet worden  ontbreken. Laat daarbij ook nog meer geld vrijkomt voor “Challengers” en zodoende heb je ook kerels als Seronval, Grade, Breugelmans die een mooie cent willen komen verdienen in een BK avontuur.

De nevenreeksen daarentegen waren allen dan weer wel goed gevuld en leverde zoals gewoonlijk het nodige spektakel op, de toekomst van onze sport, de 85cc piloten zijn misschien wel de leukste klasse om gade te slagen. Jongelingen zonder angst die tot het uiterste gaan om die felbegeerde eerste plaats te pakken. Helaas heeft de BMB het blijkbaar niet zo begrepen op onze toekomst want in de volgende BK Manche in Kester zal de 85cc klasse weggemoffeld worden op zaterdag dat samen met Juniors, Beloften en Seniors.

En over die laatste klasse gesproken die werd met sprekend gemak gewonnen door Christophe Hempte en we wensen iedereen zijn succes maar we hebben toch een vraagje bij de logica die word gehanteerd. Vorig jaar hadden we een piloot van 47 jaar, toch senior leeftijd als je het mij vraagt, die naar de nationalen MX1 werd verbannen wegens te snel. Nu domineert een piloot die vorig jaar nog Inter MX2 reed in de MCLB en word dit gedoogd? Dan toch beter een voorbeeld nemen aan Junior Slegers die van Juniors naar Nationalen MX1 sprong en daar meteen een vijfde plaats pakten.