MX World

05/04/2011 14:12 - geplaatst door Marcel Dirks

Het "off-season" heeft lang genoeg geduurd. Er zijn zes maanden verstreken sinds de laatste GP en er resten ons nog zes dagen voor de eerste GP van 2011. Er zijn enkele nieuwe gezichten, maar ook oude bekenden in nieuwe kleuren. Op dit moment van het jaar is iedere piloot nog gelijk, en zijn er velen hoopvol voor de titel. Eén ding staat wel vast: Er zal voor moeten gevochten worden. Klik op "Thor" voor een GP-preview van de MX1-klasse.

Wie stopt de oranje sneltrein? Dat is de vraag die ook dit jaar weer het luidst zal weerklinken. KTM heeft de regerend wereldkampioen en de vierde van vorig jaar in huis, en start dus uiteraard als favoriet. Bovendien hebben de Oostenrijkers weer wat tijd gehad om de nieuwe KTM 350 verder op punt te stellen. Over Antonio Cairoli kunnen we duidelijk zijn. De Siciliaan was vorig jaar meestal een klasse te sterk en zal voornamelijk één objectief hebben in 2011: de lijn doortrekken. Zijn teamgenoot Max Nagl maakt de overstap van de KTM 450 naar de 350 en het valt af te wachten hoe hij die stap zal verteren, maar sowieso heeft Nagl het talent en de ervaring om in 2011 te opnieuw te gaan meedoen voor de ereplaatsen.
Vaste waarden & vraagtekens
Bij de andere fabrieksteams kunnen we twee groepen onderscheiden: De vaste waarden en de grote vraagtekens. Bij de vaste waarden kunnen we zeker David Phillippaerts rekenen. Ex-wereldkampioen, vorig jaar derde, zopas tweede geëindigd in het Italiaans kampioenschap...Philippaerts heeft zijn strepen meer dan verdiend. Een constante rijder is hij altijd geweest, maar het blijft nog wel de vraag of hij in 2011 een gevaar zal kunnen vormen voor Antonio Cairoli op vlak van pure snelheid. Natuurlijk horen bij de vaste waarden ook al onze Belgen, maar daarover later meer... Opvallend is wel dat de lijst met 'vraagtekens' een hele grote is. Het rijvermogen van al deze piloten is zeker geen vraagteken, maar al deze jongens zijn ofwel van team veranderd, van klasse veranderd, of komen zelfs van een totaal ander kampioenschap... Ze zitten dus hoe dan ook in een nieuwe omgeving. Laat ons beginnen met het Honda Martin-team: Rui Goncalves en  Evgeny Bobryshev. Iedereen weet van Goncalves dat deze man de snelheid heeft om een volwaardig top-10 piloot te zijn, maar de Portugees kende in het verleden al serieus wat blessureperikelen. Bobryshev is langs de andere kant misschien wel de outsider waar veel GP-fanaten het meest van verwachten. De Rus toonde in 2010 flitsen van zijn klasse, maar kon niet altijd een goede constante aan boord leggen. Velen kijken er naar uit of zijn eerste winter met fabrieksbegeleiding op tijd zijn vruchten zal afwerpen.

Een team dat na enkele kalmere jaren misschien wel voor de grootste verrassing kan gaan zorgen, is Kawasaki. Xavier Boog was vorig jaar een vaste waarde in zijn debuutjaar in de MX1-klasse. Inmiddels heeft de Fransman een jaar extra ervaring achter de rug, en hij zal willen bewijzen dat hij wel degelijk op een fabrieksmotor thuishoort. ook Jonathan Barragan is terug fit voor de start van het WK, na een hele resem blessureperikelen. Vergeet niet dat Barragan enkele jaren geleden geregeld GP's won, en op dit moment rijdt hij in het Spaanse kampioenschap iedereen op een hoopje. Maar Kawasaki's grootste hoop op de titel komt er misschien wel van een man die we sinds 2006 niet meer gezien hebben in Europa: Ben Townley. Deze man toonde al vele malen, waaronder op de laatste MXON, dat hij de snelheid heeft om mee te kunnen met iedereen. Maar ook voor Townley is zijn grootste vijand wellicht zichzelf. Sinds 2008 wisselde de Nieuw-Zeelander knappe resultaten af met lange periodes van inactiviteit omwille van blessures. Ook deze winter was dat niet anders, want Townley heeft de voorbije maanden al een heup -en kaakblessure achter de rug. Ook bij Yamaha staan staat naast David Philippaerts nog een piloot onder de tent waarvan de verwachtingen hoog gespannen staan, namelijk Steven Frossard. Frossard werd vorig jaar derde in het MX2-kampioenschap en won zo maar eventjes het pas afgelopen Italiaanse kampioenschap. Voor hem zal het een aanpassing zijn om een heel seizoen op een nieuwe motor en in een nieuwe klasse te vervolmaken, maar je kan erop rekenen dat Frossard geregeld in de top vijf zal te vinden zijn. Natuurlijk zijn er nog namen die we vergeten: Tanel Leok, Davide Guarneri, Anthony Boissière, Gregory Aranda,...We hoeven er geen tekeningetje bij te maken, er zal genoeg talent aan de start staan in 2011, maar de vraag zal zijn welke piloten het net dat tikkeltje meer willen dan de anderen. Volgende keer maken we een vooruitblik van de MX2-klasse en van de Belgen in beide klassen.