MX World

25/03/2011 00:18 - geplaatst door Marcel Dirks

Derde in 2009, tweede in 2010 Clément Desalle hoopt dat deze positieve evolutie zich blijft voorzetten in 2011 wanneer hij aan zijn zesde seizoen in het wereldkampioenschap MX1 begint. Z’n tweede als Rockstar Energy Suzuki piloot.
Thor voor meer, veel meer.

De 21jarige Desalle tekende voor een indrukwekkend – soms pijnlijk – eerste seizoen op de RMZ450WS met onder meer een overwinning in de laatste grand prix van het seizoen. Nu hopen dat hij deze lijn terug kan oppikken in Sevlievo (Bul) waar het 2011 seizoen van start gaat.

In dit interview vertelt hij over z’n werk in de winter, z’n impressie over de Amerikaanse Supercross en over het najagen van z’n tweede Belgische titel.

Je gebruikte het off-season om veel rond te reizen…

“Ja het was redelijk druk, ik ging naar Spanje zoals ik elk jaar doe maar ik had pech met het weer. Ik moest dan naar Malaga gaan om de zon te vinden. Ik was ook in Portugal voor twee weken om gewoon wat fysieke training te doen. Dan ging ik naar Californië met het idee om dat supercross te rijden maar ik werd ziek net voor het vertrekken naar daar.”

Maar het meeste van je training deed je toch nog thuis?

“Ja, Ik deed men fysieke training met wat vrienden die enduro rijden; dus dat was zeer leuk. Voor de rest werk ik altijd met m’n vader en dat is al heel wat jaren zo. Hij kent mij beter dan wie dan ook! Ik heb wel belangrijke en interessante adviezen gekregen van Yves Demeulemeester – Trainer van Rockstar Suzuki – en hij maakte ook een programma.”

Geen vakantie voor al die trainingen?

“In oktober heb ik wat rust genomen omdat ik toch wat valpartijen had gehad naar het einde van 2010 en dan begon ik terug te werken november. Ik ging op vakantie naar Egypte met men vriendin Andrea; mooi weer maar had wat problemen met het eten.”

Neem je weer een rustige aanpak voor jouw fysieke conditie zoals in 2010?

“Ja, Ik hou er niet echt van om al 100% te zijn bij de eerste Grand Prix. Waar ik op mik is om in goede conditie te zijn bij het begin van het seizoen, maar toch voorzichtig te zijn en het lichaam niet te hard te pushen want het is een lang seizoen. Ik moet slim zijn met het programma. Het werk in de winter is anders dan tijdens het seizoen, want dan moet je uw conditie op punt houden. Wanneer ik aan het rijden ben hou ik er van om wat reserve te hebben niet constant 100% te pushen.”

Dus je trip naar Amerika was niet zo goed…

“Ik ging maar voor 10dagen en ik voelde mij slecht 1 dag voordat we vertrokken. Dan had ik ook nog een jetlag wat het nog erger maakte. Uiteindelijke geraakte ik op de motor en probeerde ik wat te rijden maar ik kon niet wat ik normaal moest kunnen. Het was eigenlijk een triestige ervaring.”

Je hebt meermaals verteld in het verleden dat je supercross wilt proberen. Is jouw visie daarop veranderd de laatste maanden?

“Ik wou toen ik daar was wat supercross doen maar het is al gevaarlijk om motorcross te doen als je u niet goed voelt dus supercross was nog meer een risico; dus geen goed idee! Ik ben wel naar Anaheim1 gaan kijken en eerlijk gezegd ik heb er niet zo van genoten als ik had verwacht in termen als sfeer. Maar het niveau en de vaardigheden van de piloten is ongelofelijk maar het is raar om te zien hoeveel show er voor kwam vooral in de tribune waar ik zat. Naar Amerika gaan om er te leven en er te racen het zou een heel andere wereld voor mij zijn.”

Je had een schitterend eerste jaar met het team. Wat neem je mee uit 2010.

“Ik denk veel over mijn rijden en nu wil ik de fouten die ik in 2010 maakte niet meer maken want ik heb geleerd dat vallen uw duur te staan komt. Het is nooit goed om neer te gaan maar er zijn momenten in de wedstrijd dat het heel dom is om neer te gaan en daar moet ik oplossen.”

 Hoe heb je de RM-Z450WS ontwikkeld voor 2011?

“Met het team hebben we sommige stukken in de motor veranderd en ook wat veranderingen aan de vering. De voorbereidingswedstrijden gaan allemaal over testen voor mij; om het juiste gevoel op de motor te vinden en ook de starten gebruiken om te zien of we goed zijn op dat punt. Ik hou van sterke power op de motor. Ik voel graag dat ik een 450 heb.”

Vorig jaar reed je een paar wedstrijden in het Belgisch kampioenschap. Ga je dit jaar de titel proberen terug winnen die je in 2009 al had?

“Ik denk het wel. Ik doe het volledige kampioenschap. Alle wedstrijden zijn redelijk dicht en het heeft ook voordelen dat alle wedstrijden op één dag worden verreden.”

Mensen zeiden vorig jaar dat je het goed zou doen. Dit jaar kijken ze naar jou als kandidaat wereldkampioen. Is dat moeilijk om met die druk om te gaan?

“Ik wil gewoon mezelf blijven dat is het. De extra aandacht is een stuk van de sport en dat is goed, maar ik wil de mensen tonen dat ik nog steeds de zelfde kerel ben.”

Interview: Suzuki Racing – Vertaling: Matthias Van Eeckhoven

Interview Engels:
Third place in 2009 and runner-up in 2010, Clement Desalle is hoping that his career trajectory continues rising for 2011 when the young Belgian faces his sixth season in the FIM MX1 World Championship and just his second as a works Rockstar Energy Suzuki World MX1 rider.

The 21 year old signed off an impressive - if at times painful - first campaign on the RM-Z450WS in 2010 with victory at Fermo in Italy for the Championship curtain-closer and will be hoping for two in a row when the '11 series launches at Sevlievo in Bulgaria on April 10th. Here Desalle talks about his winter of work, impressions of Supercross and confirmation he will be chasing a second Belgian national title.

You spent the winter off-season travelling around a lot...

"Yeah, it was pretty busy. I went to Spain, the same as I do every winter but had bad luck with the weather. I had to go back to Malaga again later to find the sun. I was also in Portugal for two weeks just doing physical work. I then went to California, with the idea to do some Supercross, but again had some bad luck because I was sick before travelling."

You did the bulk of your training at home though?

"Yes, I did my physical training at home with some friends who ride Enduro; so that was pretty cool. For the rest I always work with my father and it has been that way for quite a few years now. He knows me better than anyone! I get some important information and advice from Yves Demeulemeester - the team's trainer - and make a programme."

No holiday before that?

"In October I took a rest because I had a few crashes towards the end of 2010 and started working again in November. I went on holiday to Egypt with my girlfriend Andrea; nice weather but I struggled with the food!"

Will you take a steady approach to your fitness as in 2010?

"Yes, I don't really like to be totally 100% at the first Grand Prix. What I am aiming for is to be in good shape come the start of the season but careful not to push the body too much because it is a long year. I have to be smart with the programme. The work in the winter is different to that during the season, which is about maintaining fitness. When I am riding I like to be able to have something in reserve and not pushing 100% all the time."

So your trip to the USA didn't go so well...

"I was only going for 10 days and I felt bad the day before I flew. I then had jet-lag which made it worse. Finally when I got on the bike I tried to ride but couldn't do what I normally can. It was a bit of a sad experience actually."

You've said in the past that you wanted to try some Supercross. Has that view changed at all in the last months?

"I wanted to do some tests when I was out there but it is dangerous to ride motocross when you don't feel well so Supercross was even more of a risk; not a good idea! I went to Anaheim 1 to watch the race and honestly I didn't enjoy it as much as I thought I would in terms of atmosphere. The level and skill of the riders is incredible but it was strange to see how much of the show came first, especially in the stands where I was sitting. To go to America to live and race would be a different world for me."

You had a great first year with the team. What did you take away from 2010?

"I think a lot about my riding and now I don't want to make the mistakes I did in 2010 because I learnt that crashing proves to be so costly. It is never good to crash but there are moments in a race when it is really stupid to go down and I have to take care about this."

How have you evolved the RM-Z450WS for 2011?

"With the team we have worked to change some parts in the engine and also some adjustments on the suspension. The pre-season races are all about testing for me; to find a good feeling on the bike and also use the starts to make sure we are good in that area. I like to have strong power on the bike; I like to feel I have a 450."

You made a couple of races in the Belgian Championship last year. Will try to win back the title you earned in 2009?

"I think so. I will do a full series. The races are all quite close and there are benefits from being able to race one day of a week."

People tipped you to do well in 2010 but now you are looked at as a World Championship contender. Is it tricky to handle that pressure?

"I just want to stay myself and that's it. The extra attention is part of the sport and it is good, but I want to show people that I'm the same guy."

Credit Foto's: Suzuki Racing