MX World

05/02/2011 23:00 - geplaatst door Marcel Dirks

Wietse Brackman is een rijder die tochwel een opvallende verschijning was in 2011 want Wietse trad aan met een tsjirpende KTM 125 2-takt. Ook reed hij het EK 125 waar hij zich als 16-jarige toch enkele keren vooraan kon tonen. Tijd voor een kort gesprek met de door TRP-suspensions gesteunde rijder. Thor it 

Wat was je hoogtepunt in 2010? - Een echt hoogtepunt heb ik niet gehad, ik had een seizoen met blessures. Ik miste de seizoen start al door mijn knie blessure die ik opgelopen had in eind 2009. Ik mocht pas in begin Maart beginnen trainen met de motor. Na een maand en half brak ik een rib. Heel raar want ik was helemaal niet gevallen. Toen was het weer 4weken geen motortraining. Na de rib blessure ben ik gelukkige gespaard gebleven van blessures. Dan ging het rijden goed en heb ik in Uddevalla in Zweden een wedstrijd voor het Ek 125cc een van men beste resultaten behaald. Een schitterende eerste reeks met een 6de plaats. De tweede reeks was wat tegenvallend met een 16de plaats. Ondanks die slechte 2de reeks was ik toch nog 11de in totaal waar ik wel heel blij mee was!   Verander je van merk of blijf je de KTM trouw? Ik blijf de KTM trouw, vorig jaar stapten we over van KTM naar Yamaha, maar dat is niet goed meegevallen. Mijn rijstijl paste niet zo goed op deze motor waardoor we veel problemen hebben gehad. Toen hebben we een overeenkomst kunnen maken met Bakens om terug naar KTM te gaan. Ik wil Bakens zeer hard bedanken voor wat ze gedaan hadden voor me maar jammer genoeg lag de Yamaha mij niet zo goed waardoor ik weer KTM gaan rijden ben. Ik was heel blij dat zij dit aanvaarden! Dus nu in 2011 blijven we op de KTM! Ik ben heel te vreden van mijn KTM, hij loopt perfect dankzij RVH Tuning!   Is een overstap naar de viertakt al voor 2011 of blijf je op de 125 tweetakt rijden? Neen ik blijf op de 125cc tweetakt! Nog een jaartje endan gaan we naar de 4takt. Ik heb al een paar keer met een 4takt gereden en dat ging super. Maar als je op een 2takt hard kunt rijden dan gaat dat nog beter gaan op de 4takt. Het zou wel kunnen dat ik het EK MX2 in Valkenswaard en Lommel meedoe op een 4takt. Maar daar zijn we nog niet aan uit. Eerst zien hoe de EK 125's verlopen. Want dat is toch men hoofddoel dit jaar.   Welke kampioenschappen staan er gepland voor het nakende seizoen? Ik zal aan de start staan in het EK 125cc, Het Frans Kampioenschap 125cc, Het BK inters MX2 ook op de 125cc endan hier en daar in Frankrijk nog een Picardie. Naar het einde van het jaar zouden we ook wel nog enkele ONK's meedoen maar dat is nog niet zeker! EK 125 en FFM 125 is het hoofddoel.   Wat is je favoriete circuit in België en welk in het buitenland? Thoh moeilijke vraag! Ik vind elk parcours in België wel mooi! Genk outdoor! Vind ik een van de mooiste trainingsparcours in België! Maar Lommel vind ik ook wel tof! Zeker als het zwaar ligt! In het buitenland vind ik Uddevalla heel sjiek! Teutchenthal! Ja weet je elk GP Parcours is gewoon speciaal!   We konden je onlangs op Facebook zien rijden op een sx-achtig circuit, heb je ambitie in het sx-rijden?  Ja supercross! Gewoon de droom van elke rijder! Ik heb al enkele keren sx getraind. Gewoon voor de fun, In Frankrijk eens en Genk 2maal. Ik zou wel graag supercross gaan rijden maar het is zo riseco vol wat het zo gevaarlijk maakt op blessures! Ik heb niet echt plannen om in 2011 supercross te gaan rijden. Ik zou misschien wel eens een Duiste SX willen proberen in 2011 maar dat is niet zeker! Je moet eerst zoveel sx getraind hebben voor je aan een wedstrijd deel neemt. Dus afwachten! Maar ooit zal ik wel Supercross wedstrijden rijden! We will see!   Hoe kun je (fulltime) school combineren met het internationaal rijden? Ja school en motocross op hoog niveau is niet makkelijk te combineren. Als we naar een EK of dergelijke gaan is mijn afwezigheid wel altijd volgens de wet geregeld. Daar is er geen probleem over, het spijtige dat ik vind is het maar 1x trainen met de motor in de week. In de vakantie ga ik veel woensdag en donderdag trainen. En dan voel ik me altijd op donderdag het beste. Dus jammer dat ik dit enkel tijdens de vakantie's kan doen. Conditie training na school is niet zo'n heel groot probleem. Je komt thuis je eet wat endan begin je eraan. In de winter is het dan wel rap donker dus is het in de donkere dat je moet gaan lopen of ect. In de winter is het dan krachttraining en looptrainingen die ik doe na school endan heb ik om half 8 ofzo gedaan. Ja endan moet je soms nog beginnen leren of huiswerk maken wat dan wel moeilijk is om je nog te concentreren. Maar als het zo te combineren valt is het wel leuk!   Wat verwacht Wietse zelf van dit seizoen? Wanneer ben je tevreden? Ik heb wel enkele doelen maar die hou ik liever voor mezelf! Een doel is voor mij al geslaagd endat was Le Touquet winnen bij de 125cc klasse. Nu is het verder werken naar het EK en Frans kampioenschap. Ik hoop dat ik enkele mooie dingen kan laten zien in het EK! Het is men 2de jaar. Ik ken de parcours al! Dus ik zie het helemaal zitten! Al zat ik te hopen dat er een EK 125 kwam in Valkenswaard, Lommel. Maar dat is er jammer genoeg niet.     Hoe is Le Touquet je bevallen? Het was je eerste wedstrijd in 2011. Het werd een wedstrijd waar ik zeker tevreden mee mag zijn! Ik heb er veel voor getraind! We hebben veel test werk gedaan en dan die 1ste plaats bij de 125cc klasse in Le Touquet is wel speciaal! Want ik was een hele week ziek geweest! Ik heb in die week voor Le Touquet helemaal geen conditie training kunnen doen. Dus ik ging met wat twijfels naar daar maar het viel goed mee. Algemeen was ik 7de. Dat had wel iets beter kunnen zijn als ik geen mechanische pech had! Maar motocross is nu eenmaal een mechanische sport!
Iets voor half weg reed ik 5de algemeen! Maar toen ging het mis! Een rijder ging van zijn lijn af op een springberg en ik kon hem niet meer ontwijken! Ik sprong recht op hem op! Eerste zicht was er geen probleem want ik viel gelukkig niet maar toen hoorde ik de motor ineens heel veel lawaai maken. De uitlaatpijp was plat gesprongen en kwam deels uit de cilinder vooraan. De motor verloor heel wat kracht! Endan is het zand al zo los, dan verloor de motor nog power ook. Echt jammer! In de laatste ronde werd het nog even spannend toen de 2de 125cc rijder me overkwam maar gelukkig heb ik hem terug kunnen passeren en nog een voorsprong bij een kunnen rijden tot op de finish! 1ste 125cc was wel super!
Hiervoor wil ik mijn papa en mecanieker Ronny Van Hove van harte bedanken die in die week nog tot middernacht aan de motor gewerkt hadden om hem op punt te krijgen. Want de week voor Le Touquet had ik nog een blok kapot gereden.
 
Mijn 2de wedstrijd is in Frankrijk begin Maart.
 
Ik zou graag nog enkele mensen bedanken! Mijn ouders die alles voor mij doen! Marc De Winter van het ART Team! RVH Tuning! TRP Suspensions! Van Hasselt uitlaten! Multi Air! Kenny kleren! CTI braces. En Acad MX!