MX World

12/03/2018 19:17 - geplaatst door Stingray

Jep, het is zo ver. Vlak over de Belgische grens met Lommel wordt dit weekeinde de MXGP van Europa gereden. Jawel in het weekeinde van 17 en 18 maart is Valkenswaard de smeltkroes van het mondiale en Europese motorcross gebeuren. Lees er alles over wat je zou moeten weten. Jan Boer, de persman voor Valkenswaard bezorgde ons vorige week al een lijvig dossier. Dat geven we U nu al mee, en we vullen aan met wat nog niet bekend is zoals timing en entry list enzovoorts.

De persbundel: Al zeven keer zegevierde Jeffrey Herlings in de Grand Prix van Valkenswaard. Dat was in de periode 2010 tot en met 2016. Al die zeven keer kwam Herlings in beide manches als winnaar over de finish. Vorig jaar was de eerste keer dat Herlings geen winnaar werd, al voelde zijn podiumplaats van toen wel aan als een zege. Vanwege een handblessure kon hij aan het begin van het seizoen 2017 niet voluit rijden. Op het Eurocircuit was hij weer bijna op zijn oude niveau en dat leverde hem twee derde plaatsen op, goed voor de tweede plaats in het dagklassement. Het betekende Herlings’ eerste podiumplaats in de MXGP, de topklasse van de motorcross, waarin hij vorig jaar zijn debuut maakte. Eenmaal fit won Herlings in het verdere verloop van het seizoen zes Grands Prix en sloot zijn debuutjaar als tweede af achter Antonio ‘Tony’ Caïroli. Dit jaar is Herlings topfit aan het nieuwe WK-seizoen begonnen. In de wedstrijden voorafgaand aan de WK-campagne liet hij al zien zeer sterk te zijn. Dat beeld bevestigde hij twee weken geleden in Argentinië, waar hij twee prima races reed. In de eerste manche eindigde hij net achter zijn Red Bull KTM-merkgenoot Tony Caïroli. In de tweede race - waarin Herlings bij de start naar buiten werd gedrukt en vervolgens een inhaalrace moest rijden - leek Caïroli op een tweede zege af te gaan. Een ontketende Herlings ontwikkelde in de slotfase een zodanig hoog tempo, dat zelfs Caïroli daar geen antwoord op had. En als er iemand is die juist altijd iets extra’s weet te geven tegen het eind van een race, dan is het wel Caïroli. Als je Caïroli in de slotfase van een race een plaats terug kunt verwijzen acteer je wel heel erg sterk. Gelet op het ijzersterke optreden van Herlings in de Argentijnse GP mag hij de torenhoge favoriet voor Valkenswaard worden genoemd. En misschien ook wel voor de wereldtitel, al waakt Herlings voor te veel optimisme: “Dit was slechts de eerste van negentien races. Er wacht mij nog veel tegenstand. Het harde werken in de winter heeft zich nu uitbetaald. Ik voel me heel lekker op de motor, zelfs nog beter dan aan het eind van vorig jaar.” Negenvoudig wereldkampioen Caïroli heeft al zes keer gewonnen in Valkenswaard, eenmaal in de MX2 en vijf keer in de MX1/MXGP. De op Sicilië geboren Italiaan is iemand om ook nu rekening mee te houden. Hij weet uit ervaring dat je niet elke race hoeft te winnen om kampioen te worden, als je elke keer maar goed scoort. Hoe je dat moet doen op het Eurocircuit heeft hij de afgelopen jaren al heel duidelijk aangetoond. De Fransman Gautier Paulin (Husqvarna) doet het in Valkenswaard altijd goed. Hij zegevierde afgelopen jaar en in 2015. Hij reed in Argentinië goed en lijkt ook nu een podiumkandidaat. Belgische rijders hebben in het verleden prima resultaten weten te boeken in Valkenswaard in wat hun tweede thuiswedstrijd mag worden genoemd. Toch is het al weer tien jaar geleden dat Ken De Dycker als laatste Belg zegevierde in Valkenswaard. Clément Desalle (Kawasaki) en Jeremy van Horebeek (Yamaha) maakten een zeer goede indruk in Argentinië. Zij zijn de belangrijkste Belgische kandidaten voor een podiumplaats. Misschien kan MXGP-debutant Julien Lieber (Kawasaki) voor een verrassing zorgen. Glenn Coldenhoff (Red Bull KTM) wordt al een tijdje geplaagd door een handblessure. Daardoor kon hij zich niet optimaal voorbereiden op het nieuwe seizoen. In de training in Argentinië ging hij er twee keer hard af, waardoor hij enigszins gehavend aan de start kwam. Toch wist hij tiende en elfde te worden. Een fitte Coldenhoff moet in Valkenswaard top-vijf kunnen rijden. De KNMV heeft aan Sven van der Mierden (Yamaha) en Lars van Berkel (Husqvarna) wildcards toegekend. Dé topfavoriet in de MX2 is wereldkampioen Pauls Jonass (Red Bull KTM). De Let verdedigt dit jaar zijn wereldtitel. In tegenstelling tot voorheen Herlings en nu ook weer Caïroli heeft Jonass wel zijn vaste startnummer laten vallen en rijdt dit jaar als wereldkampioen met het trotse startnummer 1. Jonass weet wat winnen is in Valkenswaard, want hij zegevierde hier een jaar geleden. Hij is het seizoen 2018 prima begonnen met winst in beide races in Argentinië. Op voorhand lijkt het erop dat de overige rijders mogen strijden om de posities twee en de volgende. En daarvoor zijn veel kandidaten. De meest kansrijke lijken de nummers twee en drie van Argentinië te zijn, de Deen Thomas Kjer Olsen (Husqvarna) en de Australiër Hunter Lawrence (Honda). De kans dat er een Nederlander op het erepodium terecht zal komen lijkt niet al te groot, al zouden Davy Pootjes (KTM), Bas Vaessen (Honda) en Calvin Vlaanderen (Honda) mogelijk voor een verrassing kunnen zorgen. Verder komen er van Nederlandse zijde Micha-Boy de Waal (Honda), Freek van der Vlist (Honda) en René de Jong (KTM) aan de start. Vanuit Belgie lijkt onze beste man voor Valkenswaard de piepjonge Jago Geerts te worden. Staa momentele negende na een GP. We zagen Jago zondag in Markelo bezig. Daar was hij rijp voor het podium én de beste van de drie Kemea-rijders. Zeker dat Jago heel wat fans naar het eurocircuit gaat lokken. Naast de beide GP-klassen rijden er ook nog twee Europese klassen. Dat zijn de EMX125 en de EMX300. Liefhebbers van het snerpende geluid van tweetakten komen bij deze beide klassen aan hun trekken, want zowel de EMX125 als de EMX300 zijn voorbehouden aan tweetakten. Voor de EMX125 bestaat een grote belangstelling van jonge rijders die dromen van een toekomst in de Grands Prix. Tal van Nederlandse rijders hebben ingeschreven voor de beide Europese klassen. Of er podiumkandidaten bij zitten is op voorhand moeilijk te zeggen, omdat het voor beide categorieën de eerste wedstrijd van het jaar is en er over de krachtsverhoudingen nog niets bekend is. WK-standen na de Grand Prix van Argentinië MXGP 1. Jeffrey Herlings (NL) KTM 47 2. Antonio Caïroli (I) KTM 47 3. Clément Desalle (B) Kawasaki 40 4. Jeremy van Horebeek (B) Yamaha 34 5. Romain Febvre (F) Yamaha 34 6. Gautier Paulin (F) Husqvarna 30 7. Shaun Simpson (GB) Yamaha 24 8. Julien Lieber (B) Kawasaki 22 9. Max Nagl (D) TM 21 10. Glenn Coldenhoff (NL) KTM 21 MX2 1. Pauls Jonass (LV) KTM 50 2. Thomas Kjer Olsen (DK) Husqvarna 42 3. Hunter Lawrence (AUS) Honda 37 4. Ben Watson (GB) Yamaha 36 5. Jed Beaton (AUS) Kawasaki 27 6. Vsevolod Brylyakov (RUS) Yamaha 24 7. Henry Jacobi (D) Husqvarna 21 8. Darian Sanayei (USA) Kawasaki 20 9. Jago Geerts (B) Yamaha 20 10. Calvin Vlaanderen (NL) Honda 19 14. Bas Vaessen (NL) Honda 15 20. Davy Pootjes (NL) KTM 9 Wedstrijdformaat De MXGP en de MX2 beginnen op zaterdag met een vrije training. Daarna volgt een tijdtraining. Daarin wordt de opstelling achter het starthek voor de kwalificatierace op zaterdagmiddag bepaald. De uitslag van die wedstrijd bepaalt de opstelling achter het starthek bij de beide manches van zondag. De beide EK-klassen rijden een vrije training met aansluitend een tijdtraining. De besten daarvan plaatsen zich voor de beide wedstrijdmanches. De niet-gekwalificeerden krijgen nog een herkansing, in de vorm van een wedstrijd. De eerste manche van zowel de EMX125 als de EMX300 is op zaterdagnamiddag, op zondagochtend rijden ze hun tweede manche. Puntentelling In zowel de beide GP-klassen als de beide Europese klassen zijn er punten te verdienen voor de eerste 20 rijders per manche. De punten worden als volgt toegekend: 25, 22, 20, 18, 16 en dan stelselmatig tot 1. Winnaar van de wedstrijd is de rijder met de meeste punten uit de twee manches. Bij een gelijk puntentotaal bepaalt het betere resultaat van de tweede manche de klassering. Grand Prix kalender 2018 18 maart Nederland Valkenswaard 25 maart Spanje Red Sand (Vilafamés) 8 april Italië Pietramurata 15 april Portugal Agueda 1 mei Rusland Orlyonok 13 mei Letland Kegums 20 mei Duitsland Teutschenthal 3 juni Engeland Matterley Basin 10 juni Frankrijk St. Jean d’Angély 17 juni Italië Ottobiano 1 juli Indonesië Pangkale Pinang 8 juli Indonesië Semarang 22 juli Tsjechië Loket 5 augustus België Lommel 19 augustus Zwitserland Frauenfeld/Gachnang 2 september Turkije Afyon 16 september Nederland Assen 30 september Italië Imola 7 oktober Motocross of Nations USA Red Bud Alle Nederlandse GP-winnaars Het rijtje van alle Nederlandse GP-winnaars ziet er als volgt uit: (stand na de GP van Argentinië) 1. Jeffrey Herlings: 68 2. Dave Strijbos: 27 3. Kees van der Ven: 17 4. Gerrit Wolsink: 14 5. John van den Berk: 9 6. Pedro Tragter, Gerard Rond: 7 8. Gert Jan van Doorn: 6 9. Marc de Reuver, Nancy van de Ven: 4 11. Erik Eggens; 3 12. Broer Dirkx, Glenn Coldenhoff: 2 14. Bas Verhoeven, Remy van Rees, Leon Giesbers, Pierre Karsmakers, Jan Clynk: 1 Alle Nederlandse wereldkampioenen 1. Jeffrey Herlings 3 (MX2 in 2012, 2013 en 2016) 2. John van den Berk 2 (125cc in 1987, 250cc in 1988) 3. Dave Strijbos, (125cc in 1986), Pedro Tragter (125cc in 1993) Alle GP-winnaars van Valkenswaard 1974 250cc Sylvain Geboers (B), Suzuki * 1980 500cc André Vromans (B), Yamaha 1981 125cc Marc Velkeneers (B), Yamaha 1985 500cc Dave Thorpe (GB), Honda 1987 125cc Dave Strijbos (NL), Cagiva 1989 500cc Dirk Geukens (B), Honda 1990 500cc Billy Liles (USA), Kawasaki 1991 MXoN USA (Jeff Stanton, Damon Bradshaw, Mike Kiedrowski) 1992 250cc Stefan Everts (B), Suzuki ** 1992 500cc Billy Liles (USA), Honda ** 1993 250cc Greg Albertyn (SA), Honda 1994 250cc Stefan Everts (B), Kawasaki 1995 250cc Stefan Everts (B), Kawasaki 1996 250cc Stefan Everts (B), Honda 1997 250cc Marnicq Bervoets (B), Suzuki 1998 250cc Sébastien Tortelli (F), Kawasaki 1999 250cc Marnicq Bervoets (B), Kawasaki 2000 125cc Grant Langston (SA), KTM 2000 250cc Frédéric Bolley (F), Honda 2000 500cc Marnicq Bervoets (B), Yamaha 2001 125cc Erik Eggens (NL), KTM 2001 250cc Mickaël Pichon (F), Suzuki 2001 500cc Joël Smets (B), KTM 2002 125cc Steve Ramon (B), KTM 2002 250cc Mickaël Pichon (F), Suzuki 2002 500cc Joël Smets (B), KTM 2003 125cc Steve Ramon (B), KTM 2003 MX GP Mickaël Pichon (F), Suzuki 2003 650cc Joël Smets (B), KTM 2004 MX2 Ben Townley (NZ), KTM 2004 MX1 Stefan Everts (B), Yamaha 2007 MX2 Antonio Caïroli (I), Yamaha 2007 MX1 Joshua Coppins (NZ), Yamaha 2008 MX2 Tyla Rattray (SA), KTM 2008 MX1 Ken de Dycker (B), Suzuki 2009 MX2 Rui Gonçalves (P), KTM 2009 MX1 Jonathan Barragan (E), KTM 2010 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM 2010 MX1 Antonio Caïroli (I), KTM 2011 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM 2011 MX1 Antonio Caïroli (I), KTM 2012 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM 2012 MX1 Antonio Caïroli (I), KTM 2013 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM 2013 MX1 Antonio Caïroli (I), KTM 2013 MX3 Gert Krestinov (EST), Kawasaki 2013 dames Chiara Fontanesi (I), Yamaha 2014 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM 2014 MXGP Antonio Caïroli (I), KTM 2014 dames Meghan Rutledge (AUS), Kawasaki 2015 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM 2015 MXGP Gautier Paulin (F), Honda 2016 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM 2016 MXGP Romain Febvre (F), Yamaha 2016 dames Nancy van de Ven (NL), Yamaha 2017 MX2 Pauls Jonass (LV), KTM 2017 MXGP Gautier Paulin (F), Husqvarna Legende: * op een ander circuit, niet het huidige Eurocircuit ** in 1992 werden er twee GP’s georganiseerd, de 250cc in april en de 500cc in juli.