MX World

13/11/2018 12:17 - geplaatst door Stingray

Het was een turbulent 2018 voor de Herentalse MX2-rijder. Dat wel. Hij startte het seizoen op een 8Biano Husqvarna. Het team kwam in de problemen. Eigenlijk lukte het allemaal ook niet zo best voor Brent in de eerste WK-wedstrijden. De overstap naar Diga Racing bracht de kentering. Van doninck reed zich weer in de kijker. Maar of dat nog op tijd was om een zitje te veroveren in 2019?
Ja dus, en daarom is het tijd voor een diepgaand telefonisch interview met Brent, straks op een Honda van Assomotor.
Thor.

“Mijn jaar begon met vertraging, na de operatie in de winter. Pas in februari kon ik echt beginnen met de training. Ik was zeker niet klaar voor het seizoen. Bovendien kwam het 8Biano team snel in de problemen. Gelukkig kreeg ik onderdak bij Diga Racing. Daarna ging het allemaal wat beter. Nog niet zo goed als ik verwacht had, maar het ging de goeie kant op. De GP van Azië was de beste met een negende plaats. Ik werd elfde in de WK-stand.”

“Na het debâcle van 8Biano merkte ik wel dat Diga zijn zaakjes beter voor mekaar had. Het is maar een klein team, maar ze hadden al wat ik nodig had om het seizoen te beëindigen. Voor hen was het ook een hele stap van het EK naar het WK.”

“Naar materiaal toe was er niet zoveel verschil. Diga rijdt met Volleberg getunede motoren terwijl de Italianen kits kregen die voor de satelliet teams bedoeld waren. Motor technisch was het zelfs een stap vooruit.”

“Bij Diga blijven bleek geen optie. Davy Pootjes werd hier neer gezet door KTM/Husqvarna. En er is slechts budget voor één MX2-rijder. Maar ik was ondertussen al ‘on speaking terms’ met Assomotor vanaf Assen. Na Imola kon ik met de motoren rijden. Ik moet zeggen, de motor viel prima mee en we hebben meteen de deal rond gemaakt. Het was wel een stresserende periode. Heel wat rijders zijn nog steeds zoekende”.

“Assomotor zal begin 2019 een workshop openen in Lommel. Ze zullen daar een vol jaar blijven. Dat maakt dat ik in België in mijn vertrouwde omgeving kan blijven. Bovendien, de meeste GP-piloten trainen toch wel hier bij ons. Soms is het belangrijk om met deze mannen te trainen. Momenteel staan we al behoorlijk ver met de voorbereiding. Ik heb de beschikking over een teambus. Die steekt vol materiaal in afwachting van de workshop. Ik ga de eerste twee maanden op een CRF450 trainen om sterker te worden.”

“Zoals de zaken er nu voor staan zitten we goed. Ik kan tijdig en blessurevrij aan de voorbereiding beginnen. Ik ga er wel op letten dat ik mezelf niet te veel geef om weer niet geblesseerd te raken op training. Maar ik zal nu tenminste in de beste omstandigheden aan het seizoen kunnen beginnen.”

“Mathys Boisrame wordt mijn collega bij Assomotor.”

“De Honda beviel me eigenlijk meteen. Na enkele ronden durfde ik het al aan om de motor, de CRF 250R te smijten. Zeer handelbaar dus. De bike heeft een behoorlijk vermogen midden en hoog. Vergeet niet dat Boisrame er vaak kopstart mee pakte en Europees kampioen EMX250 werd. Om een of andere reden gaat mijn voorkeur uit naar een Japanse motor”.

“Het is volgens de huidige regelementen mijn laatste MX2-jaar. Maar ik loop niet vooruit op een overstap naar de MXGP. Al mijn aandacht gaat naar het komende seizoen. Wat niet weg neemt dat ik me echt wel goed voel op de 450. Ik ben wat zwaar gebouwd. Maar ik wil eerst mijn MX2-carrière in schoonheid af maken. Want nadien terug keren is geen optie.”