MX World

04/02/2019 13:54 - geplaatst door Stingray

Hoe blijf je als team overeind in een grillig landschap als de motorcross. Wij weten het niet, maar Dirk en Arlette Saelen, de drijvende krachten achter het KTM Diga Junior & WMX-team weten het wel. Wat -tig jaar geleden als een proefballonnetje werd opgeladen in de parochiezaal van Rosselaar staat nu, zoveel jaren later, nog altijd als een huis. Toegegeven, het DIGA-team paste in dat tijdsbestek wel eens zijn objectieven bij. Maar misschien is het precies wel deze attitude, die er voor zorgt dat DIGA er nog steeds staat als een huis!

De foto's komen uit de lens van Eric Laurijssen.

Lees verder onder Thor.

DIGA begon als amateurteam bij VLM. Maakte enkele jaren de stap naar wat meer prestigieuze wedstrijden als de ADAC en belandde uiteindelijk in het WK. "Niettegenstaande we daar toch wel opgemerkt werden (Triest, Butron, Ratsepp…) merkten we dat deze budgetten voor ons niet haalbaar waren. Enkele jaren gelden werd dan volop de kaart van de jeugd getrokken. Dat is voor 2019 niet anders, behalve de surplus van het WMX-gedeelte.

DIGA snapt ook wel het plaatje om de mensen rond zich tevreden te houden. Zo was de teamvoorstelling van afgelopen zondag toch iets anders dan men gewoon is. Dirk Saelen: "We werken met veel diverse sponsoren. We werken met veel vrijwilligers of personeel. Maar eens het seizoen aan de gang is komt het er bijna nooit van om die mensen samen te brengen. Vandaar dat we  voor de start ruimschoots tijd nemen om al deze mensen bij mekaar én onder mekaar te brengen."

Dat kon je merken omdat na de ontvangst iedereen ruim de tijd kreeg om na het welkomstwoord kennis te maken, voor zover nodig. De DIGA-site in Balen gonsde dan ook tot laat in de namiddag van het gezellig geroezemoes. Het formele gedeelte werd bondig gehouden. Moderator Léon Van Gestel (Telenet Play Sports - MXWORLD - MX-speaker) gaf Dirk Saelen het openingswoord en vatte het programma even samen. De eerste ronde was voor de sponsors. Middels de interview stijl kon elke sponsor zichzelf en zijn bedrijf voorstellen. Hij/Zij kregen een forum om zijn product of dienst in de etalage te zetten. Dat gebeerde bij de een vol overgave, bij de ander hilarisch en soms ook wat bedeesd. Kortom, het was letterlijk en figuurlijk gezellig in de DIGA workshop. Klein detail: elke sponsor kreeg een persoonlijk aandenken mee. Eentje waarvan ze met spijt in het hart zullen aan gaan knabbelen.

Deel twee was voor de rijders en de mekaniekers. Daar blijkt dat de een ook al wat beter uit zijn woorden komt dan de ander. De rode draad doorheen het hele verhaal was dat ze bij het team meer krijgen dan een motor, een mekanieker en een mooi cross shirtje.

Saelen: "Dat is eigenlijk al van het begin zo. Daar zit tegen de start wel wat evolutie op, uiteraard. Alle rijders, op Kay Karssemakers na, die vlakbij woont, resideren in het seizoen ofwel bij een familie, ofwel in een appartement boven de workshop. Onze piloten komen van over de hele aardbol. Wij proberen hen zo goed als mogelijk een thuis-situatie aan te bieden. Voor de leerplichtigen volgen wij de school mee op. We zorgen voor medische testen én begeleiding, zelfs via het Bakkala-gebeuren. Het DIGA-plaatje rond de rijder moet compleet zijn. 

Zes rijders vormen het KTM DIGA Junior en WMX Racing Team:

EMX125: Kay Karssemakers en Emil Jönrup. Karssemakers, uit het Nederlandse Bakel is al ruim gekend in MX-middens via ereplaatsen in het ONK, EK85 cc (rivaal van Liam Everts) en Junior WK. Vorig jaar proefde hij in Assen van een 125 cc-debuut en dat is hem aardig bevallen. Emil Jönrup liet zich verontschuldigen. Hij werd enkele dagen geleden geopereerd aan de schouder en herstelt nu bij zijn ouders in Varberg (Zweden). Marc Pluymers fungeert als mekanieker van Karssemakers. Voor Jönrup is dat Ad Pruimboom. Ad is technisch werkloos, maar hij probeert toch zoveel als mogelijk contact te houden met Jönrup. "Er werd een lange herstelperiode in het vooruitzicht gesteld. Maar Emil is jong en topfit, dus mogelijk knabbelen we daar nog wel een flink stuk van af. Zo kan hij mogelijk sneller dan verwacht, terug bij Arlette en Dirk resideren om er toch een mooie tweede seizoenshelft van te maken."

EMX250: Ook hier een duo namelijk Mathéo Miot en Emil Weckman. Miot zorgde de dag voor de voorstelling al voor een klinkend succes. Hij won met overmacht de Enduropale (Juniores) in Le Touquet. Waar hij op één rijder na het hele deelnemersveld opeen ronde zette. Miot is min of meer een a-typische Franse rijder (hij woont op de Belgische grens onder Mons) die zowel van het zand als van de harde banen houdt.  Aurelien 'Ollie' Herbez blijft aan zijn zijde. Ook Florian, het broertje van Mathéo is een begenadigd talentje. Nummer twee in de kwartliter klasse heeft heel wat adelbrieven mee gebracht. Emil Weckman werd twee keer op rij Europees kampioen 150 cc, maar miste vervolgens de voortzetting in twee minder goede seizoenen. Weckman: "Ik heb echt wel verontschuldigingen. Ik stapte over naar Suzuki, maar die motor was 7 jaar oud en niet meer competitief. Een tweede klap was het overlijden van de teambaas. Probeer dan maar eens resultaten te halen. Ik werd vorig jaar opgevangen door het DIGA team. In Assen reed ik toen mijn beste resultaat. Ik denk nu dat ik op de KTM en de degelijke structuur weer van progressie mag dromen. Zelf doe ik daar alles aan. Jonas Van Uytsel wordt zijn sleutelaar.

En dan brak er weer een typisch DIGA-moment aan: bij een intermezzo tussen de rijdersvoorstelling in werden alle medewerkers a) in het zonnetje, b) in de bloemen gezet door Dirk en Arlette.

Slotstuk van een lange namiddag waren de twee dames die straks zullen uitkomen in het WMX. Avery Berrie begint straks aan haar derde seizoen, nadat ze vorig jaar twaalfde werd. Detail: Pa en broer Berrie crossten, maar woonden te ver van de circuits. Daarom verhuisden ze naar Washougal (Oregon) om er te gaan wonen op wandelafstand van het wereldberoemde circuit, waar jaarlijks een AMA-national wordt gereden. Voor mekanieker Swa Willems heeft Avery alles aan boord om aansluiting te vinden met de wereldtop, als ze maar karakter en inzet toont. Helemaal 'from down under" komt Tahlia 'TJ' O'Hare. De volbloed Australische woont in de buurt van Perth. Zij zal voor het eerst kennismaken met het WK voor dames. Voor haar en voor haar motormaker Jerome Steenhuyzen is het een stap in het onbekende..... Maar wij vinden het knap dat een jongedame al de stap durft zetten in een heel andere wereld.