MX World

07/03/2019 12:47 - geplaatst door Stingray

Na het spannendste elitekampioenschap sedert jaren (en al zeker na de meest bloedstollende finale uit de geschiedenis van de federatie), kijkt iedereen reikhalzend uit naar het nieuwe motorcross-seizoen in de Vlaanders, zeker met de vele wijzigingen die in het tussenseizoen zijn doorgevoerd. Denken we maar aan de andere categoriebenaming en –indeling (voor de Nieuwelingen en de Quads), het aangepaste uurrooster én de uitgebreidere samenwerking met de BMB die op drie VJMO-MCLB.-organisaties een BK-proef inlast. Te beginnen met de openingswedstrijd komend weekend in Stekene-Nieuwdorp, waar het belooft meteen een vol huis te worden…

Lees veder onder Thor.

NIEUWE CATEGORIE-INDELING
Heel wat nieuws dus bij M.C.L.B. voor 2019, te beginnen met de nieuwe categoriebenaming. De klassen MX2 en MX1 komen immers te vervallen en worden vervangen door 250cc en 500cc, met als voornaamste wijziging dat de 250cc 2-takt machines voortaan worden onderverdeeld in de 250cc klasse die openstaat voor 2-takt machines van 100cc tot 250cc en voor 4-takt machines van 175cc tot 250cc. De 500cc klasse staat dan weer open voor 2- en 4-takten van meer dan 250cc, wat sowieso voor aantal verschuivingen zal zorgen.
Ook komt de categorie Masters te vervallen en worden alle Nieuwelingenklassen open klassen (dus voor 2-takten vanaf 100cc en voor 4-takten vanaf 175cc) en ingedeeld op basis van leeftijd. Zo staan de Nieuwelingen 250/500cc Open open voor rijders van 19 tot 24 jaar, de Nieuwelingen A Open voor rijders van 24 tot 28 jaar, de Nieuwelingen B Open voor rijders van 28 tot 41 jaar en de Nieuwelingen C Open voor rijders vanaf 41 jaar. Wat op zijn beurt voor heel wat verschuivingen van concurrenten én een pak nieuwkomers heeft gezorgd.
Om de jeugd meer kansen te geven, wordt ook de categorie Quads herbepaald op leeftijd, waarbij de A-klasse uitsluitend nog openstaat voor rijders met een leeftijd tussen 18 en 31 jaar. Alle andere quadpiloten worden onderverdeeld in de B-klasse, die een mooie mengelmoes wordt van jonge talenten en ervaren krijgers. Ook worden de Quads in het uurrooster naar achteren geschoven en nu tussen de Inters en de Zijspannen in geprogrammeerd. De eer om het programma te openen is weggelegd voor de Experten Open + Nieuwelingen A Open, gevolgd door de Nieuwelingen B Open, de Dames Open + Nieuwelingen C Open, de Nieuwelingen 250/500cc Open, de Vrijetijdsrijders, de Beloften, de Junioren 250cc + Nationalen 250cc, de Junioren 500cc + Nationalen 500cc, de Inters 250cc + 500cc + B Open, de Quads A+B en de Zijspannen A+B.

FOCUS OP DE JEUGD
Nieuw is ook dat de samenwerking met de BMB en haar regionale bonden VMBB en FMWB wordt uitgebreid. Zo last zij naast de maiden-interbondenwedstrijd op het provinciaal domein in Wachtebeke die dit jaar aan haar derde editie toe is, op drie VJMO-MCLB-organisaties een extra B.K.-proef in. Te weten tijdens het openingsweekend in Stekene, tijdens het verkiezingsweekend in Wingene en tijdens het laatste septemberweekend in Deerlijk.
Met dien verstande dat tijdens die bepaalde wedstrijden de BMB-categorieën 65cc, 85cc en 125cc (Beloften) geïntegreerd worden in het VJMO-programma op zaterdag, waar de focus op de jeugd blijft liggen en alle categorieën een vrije training, een tijdstraining en twee reeksen afwerken. De andere BMB-categorieën worden ingepast in het hoofdprogramma op zondag. Ook blijven de samenwerkingsakkoorden wat het erkennen van elkaars vergunningen betreft met de federaties FPCNA, JMS, VLM en AMPL. in 2019 verder bestendigd, een goede zaak voor eenieder én een absolute noodzaak om de toekomst van de motorcross te vrijwaren.
Verder blijft alles bij het oude wat het jeugdprogramma op zaterdag betreft, met dien verstande dat de categorieën Motocrossinitatie A en B worden opgesplitst, en de Motocrossinitiatie B nu samen met de Mini-Ladies het circuit wordt opgestuurd. Gevolgd door de klassen Nieuwelingen 65cc, Nieuwelingen 85cc, Quads A+B, Ladies, Junioren 85cc en Aspiranten, eventueel aangevuld met een klasse Specials die elke organisator naar eigen wens mag invullen (brommers, pitbikes, enduro’s etc.).
Nieuw op zaterdag is wel het KTM/Husqvarna regelmatigheidscriterium, waarbij per deelname aan een VJMO-wedstrijd, elke KTM- en Husqvarna-piloot een voucher ter waarde van 10 euro ontvangt, die hij of zij zal kunnen opgebruiken bij een officiële KTM-/Husqvarna-dealer. Voorwaar een prachtig initiatief van de betrokken invoerder/constructeur, dat hopelijk snel navolging krijgt van de andere merken!
Naast de focus op de jeugd (waarbij de gekende initiatoren op post blijven), blijft veiligheid de topprioriteit bij VJMO en MCLB, met de vorig jaar geïntroduceerde professioneel ingerichte vaste hulppost ‘Medic car’ en de professionele eerstehulpverlening van het door het ministerie van Volksgezondheid erkende Ambuce Rescue-Team (ART), ressorterend onder Falck Benelux, als stevige pijlers.

DE HOOFDROLSPELERS
Ongetwijfeld dat de zenuwslopende en bloedstollende kampioensfinale bij de elite tussen Wietse Brackman (de uiteindelijke kampioen) en Kevin Fors in Pamel nog in ieders geheugen gegrift staat! Beide protagonisten melden in 2019 opnieuw present, net als David Segers, de kampioen van 2017 die, verlost van zijn kwaaltjes, ook opnieuw een hoofdrol kan en zal opeisen. Of wat dacht u van Ken De Dycker, de vijfvoudige Grand Prix-winnaar én kersverse papa die dit seizoen vol voor de MCLB-titel gaat? Verlost van blessures en andere strubbelingen moeten Torpjurn Van Hoe, Maarten Govaert, Dylan Verleysen, Jorne Tytgat, Kenny Dult, Jaimy Deleersnyder en Junior Decouter ook weer een hoog niveau halen, terwijl het afwachten wordt wat Michiel Vercauteren kan in de hoofdmacht na zijn dominantie vorig jaar in de B-klasse, en onder meer Jens Bleyaert en Dennis Van Hul een jaar na hun terugkeer ook weer wat meer rijpheid bezitten.
Een paar maanden nadat ie in zijn afscheidsjaar de titel greep in de MX2-klasse, komt Jurgen Wybo terug op zijn pensioenplannen en is ‘Woby’ favoriet om zichzelf op te volgen in de 250cc klasse. Al zal vicekampioen en opkomend talent Henson Lievens er alles aan doen om zelf een trapje hoger te klimmen, en hopen Tim Vandriessche en Jérôme Biets op eerherstel na een jaar vol blessures. Afwachten ook wat Nationalenkampioen Bart Klijn vermag bij de elite en wat Gian Scheele nog in zijn mars heeft. Een wedstrijd in een wedstrijd zal steevast worden uitgevochten in de B-klasse. Niet moeilijk te verstaan ook met kleppers als Greg Demeulemeester, Yann Meulemeester, Nicky Vermoesen, Damon Tanghe, Stanley Verstraete, Greg Vullers, Gianni Vercammen, Sven Roelandt en de promovendi Joey De Clercq en Jelle Van De Walle.
Bij de karren greep Bert Soetaert vorig jaar de macht samen met de afscheidnemende Eduard Soenens die in het bakje vervangen wordt door Gianni Dhondt. Hijzelf wordt bij Kenneth Dierckens vervangen door Joey Valcke die op zijn beurt bij de naar de A-klasse gepromoveerde vicekampioen bij de B’s Sven Siongers ingewisseld wordt voor Dagwin Sabbe, voorwaar een combinatie die meteen voor de prijzen kan en zal gaan! Maxime Van Der Haeghen doet het voortaan samen met Frederic Van Der Voorden, Nico De Soete met Simon Dinneweth en de terug van weggeweest zijnde Geert Valcke met Pascal Coppens. Yens Delmotte-Tom Verbrugghe, Kurt De Smert-Sebastien Devoldre, Ruben Galle-Stijn De Vylder en Olivier Valcke-Gauthier Valcke daarentegen zijn al langer op elkaar ingespeeld, en hebben bijgevolg misschien een streepje voor, wie weet. Afwachten wordt het ook in hoeverre Dylan Boussy (nu met Andy Schlinnertz in het bakje), B-kampioene Kelly Debruyne (nu met Jens Mans aan haar zijde) én rookie Junior Verhelst (voortaan geassisteerd door Niklas Willemsen) een MCLB-programma koppelen aan hun internationale campagne.
Feit is dat zowel bij de karren als bij de Inters geregeld gastvedetten aan de start zullen verschijnen, maar wie, waar en wanneer, is voorlopig koffiedik kijken. Wel zeker is dat het er bij de B-karren weer stevig zal aan toegaan, en dat zij extra concurrentie mogen verwachten van drievoudig wereldkampioen Zijspancross Sven Verbrugghe (als bakkenist welteverstaan), die nu zelf het stuur in handen zal nemen met Larris Hendrickx in het bakje.

LET THE SHOW BEGIN…
Wat de kalender betreft gebeurt alles volgens het gekende stramien met in het voor- én het najaar enkel zandparcours op het menu, terwijl in de kampioenenmaanden harde circuits worden afgewisseld met zachte, en vlakke omlopen met heuvelachtige. Wel staan alle klassiekers terug op het programma en steken ook weer een paar nieuwe locaties de kop op. Van start gaan we komend weekend samen met de BMB-’ers in Stekene-Nieuwdorp. De jeugdpiloten kunnen inschrijven zaterdagmorgen van 8.15 tot 9.45 uur terwijl de 'groten' dit kunnen zondagmorgen van 7 tot 9 uur en de vergunninghouders in de maand maart uitzonderlijk ook op zaterdagavond van 19 tot 20 uur. De trainingen beginnen zaterdag om 9 uur en zondag om 8 uur, met de eerste start om 10.25 uur. Piloten, zorg er voor dat uw transponder is opgeladen, en vergeet ook uw vergunningskaart niet!

Succes alvast aan allen…