MX World

17/08/2019 10:38 - geplaatst door Stingray

Enigie tijd geleden mochten we op uitnodiging van KTM België uitgenodigd om de nieuwe KTM's ECX 2020 aan de tand te voelen. Dat kon op en rond de baSSela Experiences accomodatie in Spanje, aan de voet van de Pyrreneeën.

Lees het verhaal van Jurgen Bijnens verder onder Thor!

De avond voor de testdag krijgen we een uitgebreide uitleg over de modellen en onderdelen waar ze specifiek op gewerkt en veranderd (verbeterd ) hebben. In een korte uitleg samen gevat zijn er 60% van de onderdelen veranderd ten opzichte van het 2019 model. Dit kan tellen!

Even in grote lijn wat er voor de meeste modellen veranderd is. KTM heeeft een ander type zadelschuim gebruikt die zachter is. Het frame is ook totaal veranderd, het subframe is wat langer geworden. De swingarm werd lichter gemaakt. 

Bij de 2-takt versies is het motorblok iets verder naar voor gekanteld. Dat geeft meer balans en creëert een beter gevoel naar de voorkant toe. De radiatoren werden op alle modellen 12 mm lager gemonteerd. Ook al om het gewicht centraal krijgen en de stabiliteit te verhogen. De luchtfilterkast is volledig nieuw, maar de huidige filters blijven passen.  Op de 2-takt werde een temperatuur sensor ingebouwd. De benzinetank is ook lichtjes groter gemaakt. Ook de uitlaten werden onder de loep genomen. Op de tweetakten werd de voorkant van de bocht zwaarder gemaakt om te voorkomend at er hele snel blutsen en builen in zouden komen. Op de viertakt modellen werd de voorbocht in twee delen gemaakt. Het vergemakkelijkt de demontage van sommige onderdelen. Achterop zit een nieuwe eindkap.  De 4-t dempers zijn ook korter geworden.

Voor de vering hebben ze gekozen voor een lichtere veer. De setting werd wat steviger gemaakt. Dat zou moeten leiden tot meer  comfort en stabiliteit. De vork kreeg een nieuwe zuiger, c.q. betere demping. De draaiknop om bij gte regelen is groterf gemaakt. Je kan deze nu tijdens het rijden bij stellen.

Dan stelde KTM de KTM 150 cc TPI voor met een volledig nieuw motorblok (specifiek enduro) met tpi!

Jurgen mocht gaan rijden met elke motor. De test gebeurden op een zeer technische baan me een behoorlijk harde ondergrond.

KTM 150 cc TPI

Zeer lichte wendbare motor naar mijn mening een motor die op de hardere ondergronden voor beginnelingen kan geapprecieerd worden. Voor een ervaren rijder is hij een beetje platjes als ik het zo mag zeggen. Vergeleken met de SX 150 is dit wel een groot verschil. Onderuit kwam er wel wat vermogen, maar van midden naar top was dit niet echt het geval. Ik denk ook daarom dat dit meer een motor gaat zijn voor de beginnende motorcrosser en enduro rijder. Ik weet niet of dit voor de Nederlandse en Belgische markt interessant gaat zijn, omdat we toch overwegend veel losse zanderige ondergronden hebben. Ik zou zeggen: "Wwil je deze aanschaffen kan je altijd eens informeren om deze motor te testen."

KTM 250 cc TPI-  300cc TPI

Idem als de 150 cc zeer lichte en wendbare motor. Bij de 250cc en de 300cc hebben ze enorme verbeteringen aangebracht aan de tpi. Dat resulteert in een enorm vermogen vanonderuit en een geweldige gasrespons! Bij elke beweging aan het gashendel reageert de motor super snel en goed!
Ik was zelf onder de indruk van de soepelheid van de motor op deze zeer super technische baan. Je zet de motor in 3de versnelling en dat volstaat  voor een klim of een korte bocht. Echt, deze motor is ongelooflijk handelbaar en soepel te rijden.
De 250cc was iets heviger en vinniger (nerveuzer) onderin vond ik. DAar waar dit bij de 300cc misschien een klein beetje minder was maar deze kwam dan weer meer tot zijn recht met die iets bredere power band, meer koppel. Wat dat het rijden er op zich ook wel heel smooth en makkelijk op maakte!

Alle bij heel leuk en wendbare motoren, wil je iets meer koppel en vermogen kies je de 300cc. Hou je liever van iets meer kracht onderin, dan opteer je voor de 250cc.

KTM 250 EXC-F

Best wel een pittige (sterke) zeer leuke motor van onderuit. Deze heeft wel wat vermogen gewonnen tegenover het 2019 model. Op deze technische baan voelde ik mij als een vis in het water op deze motor die zich heel gemakkelijk liet rijden. Geen enkele afdaling of helling was voor hem te moeilijk vond ik. Hier kan je een hele dag op tekeer gaan zonder dat je bij wijze van spreken moe word !

KTM 350 EXC-F

Naar deze motor keek ik enorme uit, omdat deze mij in de cross versie een beetje tegenviel. Persoonlijk vond ik er nooit mijn draai op. Ik moet toegeven, het model 2020 nam al mijn vooroordelen weg en loste alle verwachting in. Het is een top motor met heel leuk vermogen. Waar je met de 250 EXC-F een tand moet bij steken is dat met deze motor totaal overbodig. De gas respons en het vermogen waren mij op het lijf geschreven. Ik ondervond met deze motor nooit dat het mij teveel was aan het vermogen of het gewicht van de motor! Echt een leuke ervaring vooraal omdat ik er zo naar uit keek heeft mij deze motor serieus verrast !

KTM 450 EXC-F en 500 EXC-F.

Uiteraard leveren deze motoren meer vermogen. Maar dat komt erg soepel. Het is geen 'brute beer' om het zo uit te drukken.  Ik had nooit het gedacht dat ik met de 450cc of met een 500cc op pad was omdat deze enorm soepel rijd. Enkel qua gewicht voel je wel dat je met een iets zwaardere motor op pad bent maar opnzich viel dit ook nog enorm goed mee op deze zeer technische baan! Met de 500 EXC-F voel je wel dat deze weer iets soepeler en gemakkelijker zich begeeft in de hele technische stukken. Daarin is hij met meer koppel beter in dan zijn kleine broer.  De 450 EXC-F was dan weer iets heviger dan de grote maar zeker niet te fel voor mij. Je moet goed overwegen welk karakter van vermogen het beste bij je past, ook al zit er niet zoveel verschil op. Het leuke ook met deze beide motoren is dat als je op een brede bospad komt dat je dan eens goed kan doortrekken, dat dan pas het volledige potentieel van het vermogen voelbaar is en dat was enorm leuk en snel :) !

Even kort samen gevat over mijn algemene ervaring met deze motoren (op deze hardere baan): je voelt je naar mijn menig enorm goed en vertrouwd op de motoren. Qua rij eigenschappen kan ik alleen maar zeggen dat de nieuwe 150 cc tpi een klein beetje onder mijn verwachtingen bleef. Hier had ik meer van verwacht. Maar ik heb meer ervaring met krachtigere motoren. Wat ook merkbaar was na de hele dag op de endurobaan te zitten dat je wel voelt dat de zadel wat zachter is geworden wat zich wel wat resulteert dat je soms wel wat meer in de motor zit (dieper zit) wat zich voor de grotere rijder misschien wel wat lastiger is. De stabiliteit bij de zwaardere motoren kwam ook wel iets meer op de voorgrond. Mijn persoonlijke voorkeur voor de baan die we reden? Ik twijfel tussen de 252EXC of de 350 EXC. OM dan uiteindelijk voor de laatste te kiezen. Puur op basis van het grotere vermogen. Pas op, ik had ook graag eens op een zandbak gereden. Dan had ik mogelijk geopteerd voor de 300 TPI. die is lichter en wendbaarder. Toch een voordeel op een lange ri.

In ieder geval was de kennismaking met KTM Enduro een leuke leerrijke ervaring waarbij ik veel heb bijgeleerd! Ik hoop dat ik jullie wat wijzer hebben kunnenmaken in jullie nieuwe model keuze! Ik wil hierbij nog Marcel van Mxworld en KTM België bedanken alsook  Tom Van Ewijk (UFO) voor de mooie kleren die ik telkens ter beschikking krijg