MX World

03/03/2020 10:45 - geplaatst door Stingray

We kregen van perschef Jan Boer zoveel informatie dat we die integraal gaan gebruiken. Merci Jan. al gaan we hier en daar wat Belgische accenten leggen. Want Valkenswaard is toch alle jaren een trekpleister voor de Vlamingen. Op een paar kilometer over de grens met Nederland is dat net zo goed als een thuis-GP. Want vele Belgen wisten al te winnen op het Eurocircuit. Jammer genoeg staat het circuit onder druk. Nochtans is het gelegen in een compact gebied dat bol staat van toerisme , sport en ontspanning. Een Center Parcs, een indoor skipiste, een waterpretpark, een rally- en motorcross circuit. Vele faciliteiten darop ook zoals voor enduro, fietsen op een afgesloten circuit en wat nog meer allemaal. Op een locatie waar het eigenlijk niemand stoort. En toch, enkele later toegekomen bewoners brengen het voortbestaan in gevaar.  

Gelukkig wordt er in 2020 wel een GP gereden, en wel op 7 en 8 maart 2020. En hopelijk nog vele jaren daarna ook!

Met twee Nederlandse kanshebbers op een podiumplaats mogen de Nederlandse toeschouwers vol belangstelling uitkijken naar de Grand Prix motorcross in Valkenswaard. Zelden waren de vooruitzichten op Nederlands succes in de MXGP, de topklasse van de motorcross, zo groot als dit jaar.
Jeffrey Herlings kwam vorig seizoen nauwelijks aan rijden toe door blessures. Pas tegen het eind van het seizoen kon hij weer goed meedraaien. Dat leverde twee GP-overwinningen op en de wereldtitel voor landenteams tijdens de Motocross of Nations in Assen.
Herlings heeft zich de afgelopen maanden goed kunnen voorbereiden op het seizoen 2020.

Herlings: “2019 was het slechtste jaar van mijn carrière en daar heb ik van geleerd. Mijn doel voor dit jaar is er bij alle races bij te zijn en proberen te vechten voor de wereldtitel. Mijn instelling is veranderd. Ik voel niet langer dat ik elke wedstrijd moet winnen. Als ik op het podium kan komen is dat goed genoeg en het meest belangrijk is dat ik er bij de volgende wedstrijden ook weer bij ben. Het is een opluchting dat ik bij de start van het seizoen gezond ben en dat ik er klaar voor ben.”

Dat Herlings - die net als in alle voorgaande seizoenen ook dit jaar weer deel uitmaakt van het door Red Bull gesponsorde fabrieksteam van KTM - fit is liet hij zien bij internationale wedstrijden in Engeland (Hawkstone Park) en Frankrijk (Lacapelle Marival). En in Matterley Basin won hij ondertussen zijn eerste GP van het seizoen. Herlings zegevierde in de periode 2010-2018 maar liefst acht keer in Valkenswaard. Kan hij er dit jaar een negende zege aan toevoegen?
Aan de vooravond van de Britse GP maakte KTM bekend dat Herlings zijn bestaande contract heeft verlengd, waardoor hij nu tot en met 2023 aan het Oostenrijkse merk zal zijn verbonden.

Herlings: “Ik ben hier heel erg blij mee. Ik zit al sinds 2009 bij KTM. Aan het eind van dit contract zal het vijftien jaar zijn. Ik werk al sinds mijn veertiende met de oranje familie. Mijn hart ligt bij KTM, we vormen een familie met elkaar. Ik ben dankbaar dat KTM in mij gelooft - ik geloof in hen, de motor en alle mensen die er werken. Ik hoop dat er nog vele gelukkige dagen voor ons zullen liggen.”

Zijn belangrijkste belager zou wel eens Glenn Coldenhoff kunnen zijn. Vorig seizoen was hij aan het begin van het jaar niet fit na een zware trainingsval. Pas in de tweede helft van de competitie kon hij goed laten zien wat zijn mogelijkheden waren. Dat resulteerde in het winnen van drie GP’s, de derde plaats in de WK-eindstand en winst in de Motocross of Nations. Coldenhoff is met zijn team Standing Construct overgestapt op GasGas, een Spaans merk dat een tijdje geleden is overgenomen door Pierer Mobility AG, het bedrijf dat ook al KTM en Husqvarna bezit. Standing Construct is het fabrieksteam van GasGas.

Coldenhoff: “Ik heb de afgelopen maanden hard gewerkt en kijk ernaar uit goede resultaten te behalen. Er wordt van het team en mij iets verwacht. Ons doel is te winnen en hopelijk kunnen we dat laten geschieden.”

Het derde lid van het winnende team in de Motocross of Nations, Calvin Vlaanderen, kwam tot nu toe uit in de MX2, maar moet vanwege zijn leeftijd dit jaar de overstap maken naar de MXGP. Hij komt uit voor Gebben-Van Venrooy Yamaha Racing.
Brian Bogers heeft al meer ervaring in de MXGP. De nummer dertien van 2019 reed de afgelopen weken sterk in de wedstrijden voor het Spaans kampioenschap. Bogers maakt deel uit van een Italiaans team, Marchetti Racing Team KTM.
Micha-Boy de Waal scoorde afgelopen jaar in tien manches WK-punten, goed voor de 27e plaats in de WK-eindstand. De rijder van het No Fear / Jumbo BT Racing Team zal op zijn Yamaha aan het merendeel van de Europese GP’s deelnemen.
Lars van Berkel (Husqvarna SKS Racing NL) komt in Valkenswaard met een wildcard aan de start.

Sterke fabrieksteams

Concurrentie voor Herlings is er vanuit eigen Red Bull KTM Factory Racing-gelederen van Tony Cairoli en Jorge Prado. Cairoli is negenvoudig wereldkampioen en won al zeven keer op het Eurocircuit. Prado is tweevoudig MX2-wereldkampioen en maakt nu zijn debuut in de MXGP. Zijn voorbereiding werd verstoord door een in december opgelopen gebroken rechter dijbeen. Daardoor kon hij iet voluit gana na twee trainingsweken voor Matterley Basin.

Team HRC (het fabrieksteam van Honda) vertrouwt wederom op wereldkampioen Tim Gajser. De Sloveen reed dit jaar al sterk bij internationale wedstrijden in Italië, waar hij zelfs het Italiaanse kampioenschap behaalde. Hij heeft de uit de MX2 overgekomen Australiër Mitchell Evans als teamgenoot.

Het Monster Energy Yamaha Factory MXGP-team ziet er op papier zeer sterk uit. Yamaha heeft de Zwitsers Jeremy Seewer (nummer 2 in 2019) en Arnaud Tonus (vijfde in 2019) en de Fransman Gautier Paulin (vierde in 2019 en tweevoudig winnaar in Valkenswaard) onder contract. en voor die mannen is het een echte thuiswedstrijd. Ik laaat me vertellen dat ze te voet naar het circuit komen vanuit Bergeijk.

Ook het Monster Energy Kawasaki Racing Team kent dit jaar een sterke bezetting in de personen van de Waal Clément Desalle en de Fransman Romain Febvre. Desalle eindigde al zes keer in de top-drie van het wereldkampioenschap, maar greep tot nu toe nog altijd naast de wereldtitel. Febvre was al wel eens MXGP-wereldkampioen, maar sukkelt met een blessure, opgelopen de week voor Matterley, waar hij niet startte.

Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing heeft als rijders voormalig MX2-wereldkampioen Pauls Jonass uit Letland en de Litouwer Arminas Jasikonis.
Calvin Vlaanderen is niet de enige MXGP-debutant in zijn team, dat geldt ook voor de Amerikaan Thomas Covington. En dan zijn er nog andere rijders die zich wellicht in de kijker kunnen rijden, zoals Jeremy van Horebeek, Shaun Simpson, Julien Lieber (hopelijk fit) en Kevin Strijbos.

Wie wordt de opvolger van Jorge Prado in de MX2?

Na de overstap van wereldkampioen Jorge Prado naar de MXGP staat vast dat er dit jaar een nieuwe wereldkampioen in de MX2 komt. Op voorhand lijken de nummers twee, drie en vier van het seizoen 2019 de meeste aanspraak te gaan maken op de wereldtitel van 2020. Dat zijn de Deen Thomas Kjer Olsen (Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing), de Belg Jago Geerts (Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team) en de Fransman Tom Vialle (Red Bull KTM Factory Racing). Olsen behoort al enige tijd tot de top in deze klasse, Vialle en Geerts deden afgelopen jaar voor het eerst duidelijk van zich spreken. Vooral Jago, die in Engeland zijn eerste GP ooit wist te winnen en met de Red Plate naar Valkenswarad komt. Het is ook een thuismatch voor Jago, die vlak over de Belgische grnes in Balen woont.
Van Nederlandse zijde mag met grote belangstelling worden uitgekeken naar het optreden van Roan van de Moosdijk (F&H Kawasaki MX2Racing Team). Hij werd in 2019 Europees kampioen in deze klasse en startte in drie GP’s, waarin hij uitstekend voor de dag kwam. Hoe ver kan hij reiken in zijn thuis-GP?
De tweede Nederlander in deze klasse is Bas Vaessen. De Limburger is wederom opgenomen in het team van Hitachi KTM fuelled by Milwaukee. Vaessen moest het seizoen 2019 na de twaalfde GP voortijdig beëindigen vanwege een nekwervelbreuk. Slechts in drie van de 24 manches wist hij niet tot scoren te komen. Vaessen eindigde ondanks het missen van ruim een derde deel van de competitie in het wereldkampioenschap als veertiende.

Pakt Nancy van de Ven nu wel de wereldtitel?

Nancy van de Ven (Ghidinelli Yamaha Racing) behoort al meerdere jaren tot de top van de damescross. De Zeeuwse moest afgelopen jaar haar meerdere erkennen in de Nieuw-Zeelandse Courtney Duncan (DRT Kawasaki), die net een maatje te groot bleek voor Van de Ven en de andere dames. Het WK bestond uit slechts vijf wedstrijden, dus tien manches. Slechts één keer kwam Duncan niet als winnares over de finish, alle andere negen races wist ze te winnen. Die ene nederlaag geschiedde in Valkenswaard, waar ze na een zware val nog zevende werd in de tweede manche. Die race werd gewonnen door Van de Ven, die verder nog tweemaal als tweede finishte en daarnaast nog vierde derde plaatsen en drie vierde plaatsen behaalde. Ze komt dit jaar uit voor een Italiaans team.
Shana van der Vlist (KTM) en Lynn Valk (JK Racing Yamaha) deden het in 2019 voortreffelijk. Deze beide dames eindigden als zesde en zevende in de WK-eindstand. Bij de dames komen maar liefst elf Nederlanders aan de start.
De Belgische Amandine Verstappen (Bud Racing Kawasaki) kwam een jaar geleden op het Eurocircuit in beide manches als tweede over de finish en dat leverde haar de GP-zege op. Dat betekende voor het eerst sinds 2008 (Ken de Dycker, MX1) een Belgische overwinning in Valkenswaard. Verstappen werd vierde in het WK.
De derde plaats ging vorig seizoen naar de Duitse Larissa Papenmeier (Yamaha Racing 423). Zij zal ook nu weer een belangrijke kandidate zijn voor een hoge klassering. Na een jaar afwezigheid keert zesvoudig wereldkampioen Kiara Fontanesi (Yamaha) terug in het WK. Ze kan zichzelf een mooi verjaardagscadeau schenken door goed te presteren; twee dagen na de GP van Valkenswaard wordt ze 26 jaar.
Voor alle deelneemsters geldt dat ze zich nauwelijks een misstap kunnen veroorloven, want de kalender vermeldt slechts zes wedstrijden, waarvan Valkenswaard de tweede is. En de Nieuw-Zeelandse Courtney Duncan liet in het Verenigd Koninkrijk al zien dat ze - ondanks haar korte gestalte - ook op een technische baan uit de voeten kan.

Niets te voorspellen over EMX250

Over het verloop van de wedstrijd van de EMX250 valt vooraf niets te zeggen. Elk jaar komen er weer veel nieuwe jonge rijders naar deze klasse, terwijl de top doorschuift naar het wereldkampioenschap. Voor velen wordt de kwalificatie waarschijnlijk de zwaarste klus van het weekend, want het aantal rijders is meestal zeker het dubbele van het aantal beschikbare startplaatsen.
Niet minder dan twaalf jonge Nederlandse crossers hebben te kennen gegeven aan het Europees kampioenschap in de 250cc-klasse te willen deelnemen. De grootste kanshebber op een hoge klassering is zonder twijfel Husqvarna-rijder Kay de Wolf. Verder hebben zich voor deze competitie aangemeld: Marcel Conijn, Boyd van der Voorn, Rick Elzinga, Davey Nieuwenhuizen, Romano Aspers, Kevin Simons, Kjeld Stuurman, Twan van Essen, Raf Meuwissen, Mike Bolink en Henk Pater.

Wedstrijdformaat

Zoals het normaal zou moeten: de rijders van de MXGP en de MX2 beginnen op zaterdag met een vrije training. Daarna volgt een tijdtraining. Daarin wordt de opstelling achter het starthek voor de kwalificatierace op zaterdagmiddag bepaald. De uitslag van die wedstrijd bepaalt de opstelling achter het starthek bij de beide manches van zondag.
De dames van de WMX kennen na een vrije training een tijdtraining, waarin de startposities worden bepaald.
De EMX250 rijdt een vrije training met aansluitend tijdtrainingen. De besten per groep plaatsen zich voor de beide wedstrijdmanches. Het aantal groepen waarin wordt getraind hangt af van het aantal inschrijvingen. Tot honderd inschrijvingen wordt er getraind in twee groepen, zijn het er meer dan worden er door loting drie groepen ingedeeld. De eerste manche van zowel de WMX als de EMX250 is op zaterdagnamiddag, op zondagochtend rijden ze hun tweede manche. Maar net zoals in Engeland kan de timing afhankelijk worden van de weresomstandigheden. Afgelopen weekeinde werden er geen kwalificaties gereden. En dat loonde: de baan op zondag was perfect. 

Grand Prix kalender 2020 bijprogramma

Naast het WK MX2 en MXGP koen in Valkenswaard volgende klassen in actie:

  • WMX
  • EMX250

Alle Nederlandse GP-winnaars

Het overzicht van alle Nederlandse GP-winnaars ziet er als volgt uit:
1. Jeffrey Herlings 87
2. Dave Strijbos 27
3. Kees van der Ven 17
4. Gerrit Wolsink 14
5. John van den Berk 9
6. Pedro Tragter 7
Gerard Rond 7
8. Gert Jan van Doorn 6
Nancy van de Ven 6
10. Glenn Coldenhoff 5
11. Marc de Reuver 4
12. Erik Eggens 3
13. Broer Dirkx 2
14. Bas Verhoeven 1
Remy van Rees 1
Leon Giesbers 1
Pierre Karsmakers 1
Jan Clynk 1

Alle Nederlandse wereldkampioenen

1. Jeffrey Herlings 4 (MX2 in 2012, 2013 en 2016, MXGP in 2018)
2. John van den Berk 2 (125cc in 1987, 250cc in 1988)
3. Dave Strijbos 1 (125cc in 1986)
Pedro Tragter 1 (125cc in 1993)

Alle GP-winnaars van Valkenswaard

1974 250cc Sylvain Geboers (B), Suzuki *
1980 500cc André Vromans (B), Yamaha
1981 125cc Marc Velkeneers (B), Yamaha
1985 500cc Dave Thorpe (GB), Honda
1987 125cc Dave Strijbos (NL), Cagiva
1989 500cc Dirk Geukens (B), Honda
1990 500cc Billy Liles (USA), Kawasaki
1991 MXoN USA (Jeff Stanton, Damon Bradshaw, Mike Kiedrowski)
1992 250cc Stefan Everts (B), Suzuki **
1992 500cc Billy Liles (USA), Honda **
1993 250cc Greg Albertyn (SA), Honda
1994 250cc Stefan Everts (B), Kawasaki
1995 250cc Stefan Everts (B), Kawasaki
1996 250cc Stefan Everts (B), Honda
1997 250cc Marnicq Bervoets (B), Suzuki
1998 250cc Sébastien Tortelli (F), Kawasaki
1999 250cc Marnicq Bervoets (B), Kawasaki
2000 125cc Grant Langston (SA), KTM
2000 250cc Frédéric Bolley (F), Honda
2000 500cc Marnicq Bervoets (B), Yamaha
2001 125cc Erik Eggens (NL), KTM
2001 250cc Mickaël Pichon (F), Suzuki
2001 500cc Joël Smets (B), KTM
2002 125cc Steve Ramon (B), KTM
2002 250cc Mickaël Pichon (F), Suzuki
2002 500cc Joël Smets (B), KTM
2003 125cc Steve Ramon (B), KTM
2003 MX GP Mickaël Pichon (F), Suzuki
2003 650cc Joël Smets (B), KTM
2004 MX2 Ben Townley (NZ), KTM
2004 MX1 Stefan Everts (B), Yamaha
2007 MX2 Antonio Cairoli (I), Yamaha
2007 MX1 Joshua Coppins (NZ), Yamaha
2008 MX2 Tyla Rattray (SA), KTM
2008 MX1 Ken de Dycker (B), Suzuki
2009 MX2 Rui Gonçalves (P), KTM
2009 MX1 Jonathan Barragan (E), KTM
2010 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2010 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2011 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2011 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2012 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2012 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2013 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2013 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2013 MX3 Gert Krestinov (EST), Kawasaki
2013 Dames Kiara Fontanesi (I), Yamaha
2014 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2014 MXGP Antonio Cairoli (I), KTM
2014 Dames Meghan Rutledge (AUS), Kawasaki
2015 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2015 MXGP Gautier Paulin (F), Honda
2016 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2016 MXGP Romain Febvre (F), Yamaha
2016 Dames Nancy van de Ven (NL), Yamaha
2017 MX2 Pauls Jonass (LV), KTM
2017 MXGP Gautier Paulin (F), Husqvarna
2018 MX2 Pauls Jonass (LV), KTM
2018 MXGP Jeffrey Herlings (NL), KTM
2019 MXGP Antonio Cairoli (I), KTM
2019 MX2 Jorge Prado (E), KTM
2019 WMX Amandine Verstappen (B), Yamaha

* op een ander circuit, niet het huidige Eurocircuit
** in 1992 werden er twee GP’s georganiseerd, de 250cc in april en de 500cc in juli