MX World

25/06/2020 11:25 - geplaatst door Stingray

Niet alleen de crossers beperken zich vooralsnog tot trainen. Met nog een half jaar te gaan wapent ook de industrie zich. Want het lijkt evident dat sommige rijders volgend seizoen  met een overjaarse motor blijven rijden. Daar zitten ze bij KTM niet op te achten en stellen ze hun modellenlijn 2021 voor.
De verbeteringen en upgrades van de KTM SX-serie voor modeljaar 2021 zijn het resultaat van alle rondes, overwinningen en prijzen in de Motocross en Supercross en al het technische onderzoek dat daarvoor nodig was. De modellen in de SX-serie zijn uiterst divers en bovendien de in technisch opzicht meest geavanceerde READY TO RACE-machines die nu op de markt zijn.
 
Lees er alles over onder Thor!



In 2019 heeft Cooper Webb KTM met de KTM 450 SX-F FACTORY EDITION de vierde overwinning bezorgd in het AMA 450SX Supercross Championship. Tijdens het FIM MXGP Motocross World Championship wist KTM met drie verschillende racers dertien podiumplekken te veroveren, waarvan zes overwinningen op de KTM 450 SX-F.

Het succes van de KTM 250 SX-F werd voortgezet in de MX2-klasse: Jorge Prado pakte in 2019 namelijk zijn tweede titel tijdens het FIM MX2 World Championship. Ook op internationaal vlak gingen acht van de eerste negen plekken in het 2019 FIM 125cc Motocross World Championship naar de KTM 125 SX. Daarnaast waren er overwinningen in de divisies voor 85 en 65 cm3.

De feedback die wereldwijd tijdens deze raceprestaties werd verzameld heeft de R&D-afdeling van KTM geholpen bij het updaten van de SX-modelserie voor modeljaar 2021. De twee hoofddoelen hierbij waren om de lichtste, best bestuurbare, krachtigste, effectiefste en meest uitgeruste motocross-motoren te maken en om ervoor te zorgen dat rijders van alle leeftijden en met elk ervaringsniveau het technische totaalpakket kunnen vinden dat zij nodig hebben.

Bij alle modellen van 2021 zijn de vering en het chassis aangepast en is de motorarchitectuur getweakt om de betrouwbaarheid te vergroten. Bovendien zijn de modellen met nieuwe Dunlop-banden uitgerust en van vernieuwde graphics voorzien. De WP XACT-voorvorken en -achterschokdempers zijn verbeterd door middel van nieuwe onderdelen en een iets stijvere standaardafstelling, wat het gevoel van controle en het comfort op diverse soorten ondergrond ten goede komt. Wat betreft de banden voor de KTM SX-modellen is de voorkeur gevallen op de Geomax MX-33 van Dunlop vanwege de veelzijdigheid en bewezen raceprestaties.

Het topmodel in de viertaktserie, de KTM 450 SX-F, profiteert van aanpassingen aan de zuiger, krukas, motorbehuizing, tuimelaars en versnellingslocker. Deze aanpassingen maken de motor nog betrouwbaarder, verlagen het gewicht van de motor en zorgen ervoor dat het algemene onderhoud nog eenvoudiger kan worden uitgevoerd.

Bovendien kunnen de 2021 KTM 450 SX-F en de nieuwe KTM 350 SX-F en KTM 250 SX-F verbinding maken met de myKTM-app via een extra Connectivity Unit die kan worden besteld in de KTM PowerParts-catalogus. Zodra de in de stuurrol geïntegreerde Connectivity Unit is gemonteerd en de myKTM-app is geïnstalleerd, kunnen rijders hun KTM SX-F helemaal zelf, zonder technische ondersteuning, aan hun persoonlijke wensen en de actuele omstandigheden aanpassen. Met de myKTM-app kunnen een groot aantal verschillende technische parameters ter plaatse worden ingesteld. Tot voor kort was dit voorrecht alleen aan fabrieksrijders van KTM voorbehouden.

De KTM 125 SX voor modeljaar 2021 met nieuw binnenwerk voor de zuigers en versnellingsbak geldt als lichtend voorbeeld van een uitstekende verhouding tussen vermogen en gewicht in de tweetaktserie van KTM. De verbeteringen van de KTM 125 SX zijn ook doorgevoerd bij de KTM 150 SX die klaar is om de 250 cm3-motoren aan te vallen.

Ook de Sportminicycle-motoren zijn door KTM volledig nieuw ontwikkeld. De KTM 85 SX, KTM 65 SX, KTM 50 SX en KTM 50 SX MINI zijn bijvoorbeeld uitgerust met een nieuwe gasregeling die voor een nauwkeurigere, soepelere respons op de bediening van de gashendel zorgt. De KTM 85 SX beschikt over een veel groter remvermogen dankzij grotere remschijven en een volledig nieuw ontwikkeld FORMULA-remsysteem voor en achter. De drie junior-motocrossers zijn nu allemaal van een taps toelopend stuur voorzien, zodat er handgrepen met een ODI-vergrendeling op kunnen worden gemonteerd. Bij de KTM 50 SX en KTM 50 SX MINI kunnen dankzij het taps toelopende stuur dunnere handgrepen worden gemonteerd.

"Onze technici in Mattighofen en in de VS zullen niet op hun lauweren rusten, want de ontwikkeling staat nooit stil. Op basis van de feedback van topracers in de Motocross en Supercross over de hele wereld is het ons gelukt om voor modeljaar 2021 de in technisch opzicht meest geavanceerde serie motocrossers ooit te ontwikkelen. We brengen deze modellen dan ook vol trots op de markt. De modellen voor modeljaar 2021 leveren over de gehele linie toonaangevende prestaties dankzij geraffineerde verbeteringen. Daarnaast hebben de modellen ook een moderne race-uitstraling gekregen. In 2021 introduceren we bovendien de myKTM-app voor alle modellen met viertaktmotor. Deze app is een geavanceerde tool die is ontworpen om rijders te helpen het beste uit zichzelf en hun motor te halen", aldus Joachim Sauer, Product Manager Offroad bij KTM.

In het KTM PowerParts-assortiment vind je alles wat je nodig hebt om je nieuwe KTM SX of KTM-Sportminicycle uit modeljaar 2021 nog extremer te maken. Deze premium onderdelen, die zijn ontwikkeld door onze technici in Oostenrijk, brengen elke KTM SX naar nieuwe hoogten.

Bovendien kunnen volwassen rijders en junioren altijd READY TO RACE blijven met de KTM PowerWear-collectie. Deze collectie omvat onder andere hoogwaardige rijkleding, eersteklas beschermingsmiddelen en vrijetijdskleding.

De KTM SX-modellen uit modeljaar 2021 zijn vanaf juni 2020 wereldwijd verkrijgbaar bij KTM-dealers. Ga voor meer informatie naar www.ktm.com.