MX World

12/10/2020 13:46 - geplaatst door Stingray

Romain Febvre en het Monster Energy Kawasaki Racing Team keerden terug naar het podium in de Spaanse ronde van het FIM World MXGP Motocross Championship op het Intu-Xanadu entertainmentcomplex nabij Madrid.

Thor! Credits Mediacross.

De Fransman Romain Febvre heeft de afgelopen weken met de technische staf van KRT gezocht naar optimale instellingen voor de starts die dit jaar zo belangrijk zijn geworden in de zeer competitieve MXGP-klasse. Hun gezamenlijke inspanningen leverden onmiddellijk voordeel op in Spanje. Hoewel hij slechts als zevende naar de gate mocht startte Romain als tweede in elke manche. Moest die even uit handen geven maar heroverde die even later. Omdat zijn rivaal Prado een vergelijkbare snelheid had en beide rijders fouten vermeden, deed zich nooit de kans voor om echt aan te vallen en eindigde hij als tweede. De start van de tweede race volgde een soortgelijk patroon toen Romain zich op de derde plaats vestigde nadat hij tijdens de eerste ronde de tweede plaats had betwist. Opnieuw sprintten de drie leiders weg van hun achtervolgers. Na een paar ronden begon de Fransman fracties van een seconde te verliezen en in de veronderstelling dat de twee rijders voor hem dit keer iets sneller waren, reed hij op safe naar de derde plaats. Dat gold ook voor het podium en daarmee consolideert Febvre zijn zesde plaats in het kampioenschap.

Romain Febvre: “Het was een goede GP voor mij met twee top-drie manches en een algemeen podium; dat is belangrijk voor zowel het team als mijzelf. Ik was erg blij met mijn start vandaag. We hebben hard gewerkt met het team om de oplossing te vinden en als je twee keer op de tweede plaats start, wordt het leven zoveel gemakkelijker! In de eerste manche voelde ik me goed; Ik was niet ver van Prado en ik dacht dat het mogelijk zou zijn om voor de overwinning te gaan in de tweede manche toen ik weer een goede start kreeg. Maar in de eerste paar bochten passeerde Gajser me en na tien minuten zag ik dat hij en Prado een beetje waren. sneller dan ik. Ik heb nieuwe lijnen geprobeerd, maar dat veranderde niets. Ik had een heel goed gevoel, maar ze waren gewoon sneller dan ik, dus ik moest tevreden zijn met de derde plaats. "

Clement Desalle maakte dat er twee Kawasaki's in de top vijf stonden met twee solide ritten. Vijfde in de kwalificatie werd de Belg in de eerste race tegen het hek gedruk. Hij wist zelfs de vierde plaats definitief de zijne te maken. Een betere start in race twee zorgde ervoor dat hij zich al snel op de zevende plaats vestigde, een positie die hij tot aan de finish behield omdat de mannen rondom clement allemaal dezelfde snelheid aan hielden. Vijfde algemeen op de dag dat Clement op schuift naar de achtste plaats in de WK-stand.

Clement Desalle: “Mijn eerste start was helemaal niet goed. Ik maakte veel plaatsen goed in de eerste paar bochten om op de achtste plaats te komen, zelfs zesde aan het einde van de eerste ronde.  Ik passeerde nog twee rijders tijdens de volgende drie ronden om als vierde te eindigen. Mijn tweede start was beter, maar ik maakte een fout in de derde bocht en dat bracht me naar de achtste plaats; Ik werd al snel zevende en kwam dicht bij Cairoli. Het was erg moeilijk om het verschil te maken aangezien er voornamelijk één lijn op deze baan was. Ik behaal elk weekend betere resultaten; dat is bemoedigend. "