MX World

09/11/2020 14:29 - geplaatst door Stingray

Van Doninck sluit seizoen van Gebben van Venrooy Yamaha Racing op hoog niveau af. Het was tijd voor de laatste wedstrijd van het WK MXGP. Het seizoen is vanaf het moment dat deze na de corona lockdown weer begon in Letland, in vogelvlucht voorbij gevlogen. Het Gebben van Venrooy Yamaha team had in de eerder verreden wedstrijden op Arco di Trento goede resultaten neer weten te zetten en hoopte erop dat ze het seizoen op sterke wijze af konden sluiten.

Credits: Stefano Taglioni.

Thor!

De dag begon goed omdat Alessandro Lupino in de tijdtraining de zesde tijd neer wist te zetten en Brent van Doninck kwam na verschillende snelle ronden uit op een elfde tijd, waarmee beide rijders een goede startplaats uit konden kiezen in de manches.

Helaas kon de eerste manche niet veel slechter verlopen voor het team dan dat dit nu deed. Van Doninck raakte betrokken bij een valpartij in de eerste bocht en omdat zijn motor hierbij zodanig beschadigd raakte, was het niet meer mogelijk om verder te rijden. Lupino pakte een goede start en reed op een achtste plaats achter Clement Desalle toen een steen het oliereservoir beschadigde waardoor hij noodgedwongen de wedstrijd moest verlaten. Dit was jammer omdat de Italiaan een goede snelheid liet zien en op weg was naar een goed resultaat.

Beide rijders waren belust op revanche voor de tweede manche. Van Doninck ontweek alle chaos in de eerste ronde en gaf zichzelf met een zevende plaats een goede uitgangspositie. Ondanks dat hij dit jaar niet veel MXGP wedstrijden heeft gereden, kon hij het hoge tempo goed vast blijven houden. Door een valpartij van Clement Desalle schoof van Doninck nog een positie op en kwam op een sterke zesde plaats over de finish en was hiermee tevens de best geklasseerde Belg. Ondanks zijn DNF in de eerste manche wist van Doninck toch nog tiende te worden in de daguitslag en was hiermee een perfecte invaller binnen het team.

Lupino pakte geen goede start in de tweede manche nadat hij in aanraking kwam met andere rijders. Na de eerste officiële ronde reed hij pas op een zeventiende plaats, wat niet ideaal is op een baan die uit 1 ideale lijn bestaat en waarop het moeilijk is om in te halen. Toch wist de ervaren Italiaan verschillende rijders te passeren en kwam op een elfde plaats over de finish. Zijn snelheid was goed maar helaas kwam hij een aantal keren moeilijks langs een rijder die voor hem reed, anders had het resultaat nog beter kunnen zijn. Lupino sloot de dag af op een teleurstellende negentiende plaats.

Lupino heeft daarnaast ook bekend gemaakt dat dit zijn laatste wedstrijd voor het Gebben van Venrooy Yamaha team was omdat hij een nieuwe uitdaging heeft gevonden voor seizoen 2021 maar het team wil hem veel succes en het allerbeste voor de toekomst toewensen. Het was in de afgelopen drie seizoenen zeer fijn om met hem samen te werken.

Commentaar Brent van Doninck (10e in het dagklassement): ‘’Ik heb de dag afgesloten met mijn beste resultaat in de MXGP klasse tot nu toe. In de eerste manche had ik pech omdat mijn stuur bij de valpartij in het achterwiel van een andere rijder terecht kwam waardoor het hele linker handvat kapot ging. Ik verloor veel tijd en ik lag bijna een ronde achter. Daarnaast had ik helemaal geen grip waardoor het veiliger was om de wedstrijd te verlaten. In de tweede manche pakte ik een betere start en voelde ik me goed op de motor. Per keer voelde ik me beter op de motor. Ik wil het Gebben van Venrooy Racing team bedanken voor deze kans om te laten zien wat ik kan. Het was geweldig om de week door te brengen met zo’n professioneel team.’’

Commentaar Alessandro Lupino (19e in het dagklassement): ‘’Het was een speciale dag voor mij. Ik heb gisteren met Emile en Ruud gesproken en we wisten alle drie dat dit mijn laatste wedstrijd voor het Gebben van Venrooy Racing team was en daardoor probeerde ik om met goede resultaten af te sluiten. Helaas kenden we pech vandaag. In de eerste manche ging het goed en kon ik met een goede snelheid het gevecht aan gaan met Desalle en Cairoli totdat het blok kapot ging en ik moest stoppen. In de tweede manche pakte ik een goede start en lag ik vierde totdat ik met andere rijders in aanraking kwam en bijna als laatste verder moest. Ik had het goed naar mijn zin en kwam nog terug naar een elfde plaats maar ik wilde het team meer geven. Dit team was als een familie voor mij en ik heb veel vrienden gemaakt binnen dit team. Het is daarom niet makkelijk om vaarwel te zeggen maar dat is het leven. Ik ben blij dat ik de beste drie jaren van mijn leven binnen dit team heb doorgebracht en zeg nooit, nooit voor de toekomst, misschien kunnen we dan nog eens samenwerken.’’