MX World

11/12/2020 21:59 - geplaatst door Stingray

Ik zag ze voor het eerst rijden, een eeuwigheid geleden op een IMBA Jeugdweekend in Nederland. Ik zei toen tegen mijn buddy Kees: "Van die mennekes gaan we nog horen." En zie: Ben Watson schopt het na enkele leerjaren in de MX2 tot factory rijder bij Monster Energy Yamaha in de MXGP. Broer Nathan beoogt een dubbele carrière als enduro- en MX-rijder.

Onder Thor een uitgebreide repro over het hoe en waarom van Ben Watson.

Credits: Yamaha.

Ben Watson: de overstap naar MXGP maken

"Ik beloof je dat er niets in het leven is dat me hetzelfde niveau van emotie en algemene high zou hebben gegeven als wat ik heb meegemaakt tijdens mijn beste racedagen." Monster Energy Yamaha Factory MX2-ster Ben Watson blikt terug op zijn laatste jaar racen met een 250cc-motorfiets in het MX2 Motocross Wereldkampioenschap voordat hij overstapte naar de 450cc en de eerste klasse, MXGP.

"Mijn laatste seizoen in MX2 had niet vreemder kunnen zijn. De pandemie van het Coronavirus sloeg toe na slechts twee ronden, wat betekende dat ik meer dan twee maanden zonder motor thuis zat", zei de 23-jarige uit Nottinghamshire, Engeland. "Het gaf me veel tijd om alles samen te vatten en te beseffen hoe graag ik beter wilde worden. Toen de herstart in Letland gebeurde, was ik meteen beter en toen klikte het gewoon in Lommel. Ik kon precies rijden zoals ik wist dat ik kon rijden. Ik slaagde erin om de laatste zes rondes af te sluiten met vijf podia en twee GP-overwinningen. ”

Watson was een van de slechts vijf MX2 Grand Prix-winnaars in 2020. Als resultaat van zijn snelheid, vaardigheid en vastberadenheid werd de Monster Energy Yamaha Factory MX2-ster die de leeftijdsgrens van 23 jaar in MX2 heeft bereikt, beloond met een plaats in het Monster Energy Yamaha Factory MXGP-team voor 2021.

“Toen ik over de streep ging om mijn eerste Grand Prix-overwinning ooit te pakken, gingen er op dat moment te veel dingen door mijn hoofd om te begrijpen. Het duurde behoorlijk lang na het einde van de dag toen ik echt besefte dat ik een GP had gewonnen. Die droom om op de bovenste trede te staan, was werkelijkheid geworden. ". Bescheiden maar toch rustig zelfverzekerd, zal Watson met een positief momentum de koningsklasse betreden. Nadat hij de gordijnen voor zijn MX2-carrière heeft gesloten met twee indrukwekkende Grand Prix-overwinningen.

"Mijn eerste jaar in de 450cc-klasse zou voor grote verrassingen kunnen zorgen. Ik wil niet echt een solide strategie bedenken. Ik zou gemakkelijk op het verkeerde pad kunnen worden geleid. Ik wil met een open geest het nieuwe seizoen ingaan en elke gelegenheid aangrijpen tijdens de winter om beter te worden."

De MXGP-klasse is de snelste en meest competitieve klasse in motorcross. Het vereist een andere aanpak en een ander niveau van ervaring en vaardigheid. Met een hoogte van 183 cm en een gewicht van 78 kilogram, wordt voorspeld dat Watson beter geschikt zal zijn voor de YZ450FM dan voor de YZ250FM waarmee hij de afgelopen drie seizoenen heeft geracet.

"Ik geloof echt dat de YZ450FM veel meer bij mij en mijn stijl zal passen. Nog niet veel mensen hebben me op de grote motor zien rijden. Velen denken dat het beter voor mij zal zijn. Ik ben zwaar en lang voor een 250. Voor mezelf weet ik dat het meer gaat om de manier waarop ik rij. Ik hou niet van agressief te zijn. Soms miste ik die agressie op een 250. Ik denk dat de 450 meer geschikt is voor mij. Op de 250 wilde ik zoveel vermogen hebben als ze me konden geven. "

Watson ziet nu al het voordeel van gevestigde MXGP-rijders Jeremy Seewer en Glenn Coldenhoff als Monster Energy Yamaha Factory MXGP-teamgenoten in 2021.

“Jeremy en Glenn zijn twee van de beste teamgenoten die ik zou kunnen wensen. Ik kijk er naar uit om met beide jongens aan de slag te gaan. Ze  lijken open te staan ​​om samen rijden, te trainen en elkaar in het algemeen helpen verbeteren. Ze waren allebei succesvol in MX2 en hebben dat succes voortgezet in MXGP. Ik dnek wel dat ze me willen en kunnen helpen met de overgang naar de 450. Dat ze hun mening kunnen geven over wat ze vinden dat ik wel of niet moet doen aan deze nieuwe uitdaging. Ik weet dat ik blind het nieuwe seizoen inga, omdat ik nog nooit eerder met de meeste MXGP-rijders heb gereden. Maar dat maakt dit nieuwe hoofdstuk zo spannend. Ik ga ervaring opdoen en ik kijk ernaar uit om me op veel verschillende manieren te ontwikkelen. "