MX World

21/12/2020 11:17 - geplaatst door Stingray

De reportages op Motorcrossplanet.nl van de hand van Willem-Jan Koops was tweeledig. Met hun instemming enonze bewondering, hier deel twee van een blik achter de schermen. Bedankt jongens.

Thor!

De wereld rond reizen en werken met de meest getalenteerde rijders om samen te jagen op succes in het wereldkampioenschap.

Hoe liep de weg van Wayne Banks tot wedstrijdmonteur van Jeffrey Herlings

Het is een carrière waar veel mensen van dromen: maar wat is er voor nodig om monteur te worden van een rijder als Jeffreys Herlings, of van de net tot wereldkampioen MX2 gekroonde Tom Vialle? Voor het tweede deel van deze blog brachten we een bezoek aan Wayne Banks en Harry Nortin van Red Bull KTM Factory Racing die beiden de halve wereld zijn rond gereisd voor hun baan als fabrieksmonteur. 
 
 
Wayne Banks, 35 jaar oud – Monteur van Jeffrey Herlings
 
Australiër Wayne Banks kwam bij Red Bull KTM nadat hij enkele jaren had gewerkt voor het Hitachi KTM team, een satelliet team met een kleinere structuur. 2009 was zijn eerste jaar in de Grand Prix’s en sinds 2012 werkt hij voor het fabrieksteam. 
 
Hij is op dit moment de enige monteur binnen het team die titels won met twee verschillende rijders (Jordi Tixier in 2014 en met Jeffrey Herlings). Voor Wayne begon het allemaal klein, “ik was werkzaam bij een lokale motorzaak, onze service manager was een actieve crosser en hij kende mensen in die wereld. Het was een kwestie van geluk en goede timing dat ik juist bij die zaak heb gesolliciteerd.” 
 
“Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is om veel te leren in de praktijk, door hard te werken leer je dan en bouw je ervaring op. Natuurlijk heb ik ook respect voor mensen die studeren en juist veel tijd steken in het op doen van kennis.”
 
 
Banks werkt aan Herlings zijn motor - FOTO:@RayArcher
 
Het was voor Wayne letterlijk een wereldreis om van Australië bij het Europese hoofdkantoor van Red Bull KTM in Oostenrijk of bij de werkplaats in België te komen. Banks kon de overzeese stap maken door zijn open karakter en de contacten die hij daardoor makkelijk kon leggen. “Er was een Australische monteur die in Europa werkte voor een ander Grand Prix team en daar was een vacature. Ik vloog toen deze kant op en toen moest ik eerst echt even wennen want het was mijn eerste overzeese reis ooit!”
 
“Het kennen van mensen is cruciaal en daardoor weet je wanneer er ergens een plek vrij komt,” hij vervolgt “als je in de kring van de fabrieksmonteurs wilt komen moet je doordat er weinig plaatsen zijn wachten tot er iets vrij komt en als die mogelijkheid zich voordoet moet je bedenken of dat de juiste stap voor je is. Sommige teams wisselen vrij frequent van monteurs, daar waar anderen juist een hechte vaste basis hebben en jaren met dezelfde bezetting blijven werken.”
 
 
Jeffrey en zijn team vieren een succes eerder in dit jaar - FOTO: @RayArcher
 
Wayne’s carrière pad en positieve ervaringen met KTM hielpen een landgenoot met dezelfde keuze in 2019... 
 
Harry Norton, 26 jaar oud – Monteur van Tom Vialle
 
Het nieuwste lid van het Red Bull KTM team Harry Norton moest een aantal grote keuzes maken, zo stopte hij met zijn werk bij KTM Australië in Sydney, emigreerde naar Europa en ging werken met een Grand Prix rookie. In de eerste maanden bij zijn nieuwe baan moest hij een band opbouwen met zijn talentvolle rijder Tom Vialle. De samenwerking van de twee is de nieuwste als rijder/monteur combinatie en samen zijn ze de jongste combinatie binnen KTM, maar de klik was er meteen. Mede hierdoor hadden Vialle en Norton dan ook al snel succes.
 
 
Harry Norton toont het pitboard aan Tom Vialle - FOTO: RayArcher
 
“Toen ik jong was reed ik enduro wedstrijden” hij vervolgt “ik kom uit een klein dorp in Australië. En toen ik 15 was deed ik enige werkervaring op bij een lokale KTM dealer en daar kreeg ik de kans om ook door de weeks te komen werken. Ik heb daar 4 jaar een werk en leer traject gedaan. Zo’n traject is gelijkwaardig aan een technische monteurs opleiding in Europa. Door dit traject heb ik ook de ervaring opgedaan waarna ik zelfstandig aan het werk kon bij de winkel op dagelijkse basis. Mijn hoofdtaak daar was het diagnostiseren en ik gaf op jonge leeftijd al leiding aan drie andere jongens. Daar kreeg ik diverse soorten motoren te zien en zag ik ook veel verschillende problemen voorbij komen. Het werken bij een dealer is heel anders dan het werken bij een team, daar werk je ieder weekend aan dezelfde motor. Wij zagen echt alles van een KTM 1080 ADVENTURE tot een 250 SX-F. Maar de kern is dat als je het mechanische begrijpt dan weet je ook hoe je problemen op kunt lossen. Als dat lukt dan ben je een monteur.”
 
 
Norton kijkt naar Vialle die voor de wedstrijd met zijn vader praat - FOTO: @RayArcher
 
Norton vertelt dan wat zijn einddoel is: MXGP. “Ieder jaar kwam het nationaal motocross kampioenschap voor één wedstrijd naar onze stad. De technisch directeur van KTM Australië was een man genaamd Rob Twyerould. Ik was 16 en besloot hem te bellen met de vraag of ik langs mocht komen bij de wedstrijd en mocht kijken hoe alles bij het team ging, dat mocht en uiteindelijk heb ik vier jaar achter de BBQ gestaan bij het fabrieksteam!  In het vijfde jaar boden ze mij een baan aan en verhuisde ik van Adelaide naar Sydney. Daar begon mijn carrière bij het motocross en enduro team.  
 
Tijdens de lunch heb ik Rob toen een keer vertelt dat ik graag naar Europa wilde. Ik wilde me blijven ontwikkelen en nieuwe dingen ontdekken, het liefst bij een MXGP team. Ik wist opdat moment dat hij de week erna naar Europa en de fabriek zou gaan. Ik denk dat het rond het weekend van de MXON in Red Bud 2018 was toen Dirk (Gruebel, Red Bull KTM Team Manager) belde en mij vertelde dat hij mijn cv had gezien en met sommige mensen over mij had gesproken. Toen bood hij mij de kans aan om naar Europa te komen. Drie maanden later was ik in Oostenrijk!”
 
“De historie die dit team heeft.... het is overduidelijk de beste in de paddock. 
 
Ik was nog nooit in Europa geweest en had nog niemand van het team ontmoet. Ik wist niet eens wie Tom Vialle was! Aan de ene kant was dit goed. Ik had geen verwachtingen of vooroordelen over hoe Europa zou zijn. Ik kwam er open in. Als kind was deze baan mijn droom. Er hing een foto van Ben Townley uit 2004 aan mijn muur. Ik weet nog dat ik dacht daar waar wil ik zijn. Ik kom uit een hele kleine stad en om dan de kans te krijgen om naar Europa te komen en dan ook nog deze baan, is waanzinnig.”
 
 
Norton en Vialle in de pitbox - FOTO: @RayArcher
 
De combinatie van het werk, het ijverig zijn en het leggen van contacten werpen zijn vruchten af. “Ik had het geluk om als leerling aan de zijde van Rob te kunnen werken. Hij nam me mee naar KTM Australië, is goede vrienden met Dirk en komt al 18 jaar op bezoek bij de fabriek. Zonder hem was het een stuk moeilijker geweest om hier te komen,” aldus Harry.  
 
Net zoals Properzi gelooft ook Norton dat één eigenschap essentieel is om dit werk te kunnen doen, namelijk: bereid zijn om verder alles los te laten. “Motoren waren altijd al mijn grootste passie, en mijn hele leven draait daar nu om. Dus ik zou tegen een ieder die dit werk ambieert willen zeggen: volg je passie, grijp kansen aan en laat zien dat je ook bereid bent om ook het minder belangrijke werk te doen. Maar het belangrijkste is de passie, altijd.”
 
Vertaling: Willem Jan Koops