MX World

14/05/2021 12:29 - geplaatst door Stingray

De Grand Prix van Rusland vindt plaats op 13 juni en betekent dat het FIM MX2 Motocross Wereldkampioenschap 2021 eindelijk dichterbij kom We besloten om onze drie Red Bull KTM Factory Racing-rijders in deze klasse te bevragen. Lees onder Thor ovefr het verwahctingspatroon van Tom Vialle, Rene Hofer en Mattia Guadagnini, allemaal op de KTM 250 SX-F's.

Credits: KTM.

Tom Vialle

In november 2020, en op het hoogtepunt van zijn tweede seizoen als MX2 Grand Prix-rijder, werd Tom Vialle de negende FIM MX2-wereldkampioen van Red Bull KTM Factory Racing en leverde hij de 13e gouden kentekenplaat voor de KTM 250 SX-F. Voor 2021 hoopt de Fransman de vierde dubbele kampioen van het merk sinds 2009 te worden! Vialle, nog maar 20 jaar oud, is nu de de facto teamleider in MX2 en zal zijn verzameling van acht Grand Prix-overwinningen, allemaal in Red Bull KTM-kleuren, willen uitbreiden.

Hoe was de winter als wereldkampioen, ook al was de samenleving erg in de greep van de pandemie?
Wereldkampioen worden voelde als het beste ooit en het kwam echt tot uiting tijdens een maand vakantie waarin ik in Frankrijk verbleef bij familie en vrienden; wat erg leuk was. Ik heb niet zoveel interviews gedaan of veel gereisd vanwege COVID-19. Er waren een paar dingen die we misten, zoals de traditionele FIM Awards en het KTM-kerstfeest in Oostenrijk. Het was jammer, maar tegelijkertijd was het een heel gemakkelijke en ontspannen tijd voordat we begonnen te trainen en na te denken over 2021.

Je moet de pauze hebben verwelkomd, want 2020 was een intens seizoen met veel races in korte tijd en een hecht duel met Jago Geerts ...
Ja tuurlijk. Het laatste deel van het seizoen was erg moeilijk omdat er veel geraced werd en bovendien met de extra druk vanwege de COVID-situati. We waren veel aan het testen en ik probeerde dingen zo veilig mogelijk te doen, maar mentaal was het extra gewicht. Het was een goed gevecht met Jago en toen hij midden in het seizoen een paar fouten maakte, bleef ik erg gefocust en deed ik mijn best.

2020 moet hebben laten zien hoe elke fout en elk punt telt: het was een close-run wedstrijd tussen jullie beiden tot de laatste paar manches ...
Ja, heel erg waar. Het doel was om wereldkampioen te worden, niet om elke GP te winnen. Ik wist dat ik moest leren om de 2e of 3e plaats op het podium te accepteren, een paar punten te verliezen. Om me vervolgens te concentreren om te winnen of ze het volgende weekend terug te krijgen. Het was niet makkelijk! Het was mijn eerste jaar dat ik voor de titel vocht en het was belangrijk om niet te lang na te denken. Toen we in Lommel kwamen, de voorlaatste triple header,  dacht ik op dit punt al zo over het kampioenschap en was ik voorzichtig om wat veiliger te rijden.

Dus, ga je # 28 of # 1 meenemen in 2021? En ben je klaar om de kroon te verdedigen?
Ik wil # 28 behouden. 2021 is een beetje anders, maar ik heb het grootste deel van 2020 met de rode plaat gereden. De druk is hetzelfde. Vergeet niet dat je tijdens het rijden de rode plaat niet ziet! Iedereen wil je verslaan, maar ik denk dat ik daar vorig jaar ook al voor had. Ik vind het zelfs leuk om in die positie te zitten. In 2020 waren het vooral ik en Jago dus het was moeilijk om punten van hem te pakken en je een beetje veilig te voelen bij de leiding. Het gebeurde pas toen hij een paar fouten begon te maken. Ik denk dat er in 2021 nog een paar andere rijders zullen zijn, zelfs als Thomas Kjer Olsen en Ben Watson naar de 450 zijn verhuisd. We zullen zien. Het wordt een interessant jaar, maar ik denk dat Jago voornaamste rivaal zal zijn die ik moet  verslaan.

Je leidt het team weer, maar nu 2021 je derde jaar in MX2 is, is er nu nog meer werk aan de ontwikkeling?
Ja, we hebben veel met de KTM 250 SX-F gewerkt en de racefiets ontwikkeld. Ik heb onlangs met onze nieuwe motor gereden, wat ons veel zal helpen in 2021. Ik voel me goed op de motor. Met Rene Hofer hebben we de set-ups doorlopen en goede vooruitgang geboekt.

Heb jij één oog op de MXGP-klasse? Als je in 2021 opnieuw wint, moet je voor 2022 opschuiven. 
Natuurlijk hebben we hier een beetje over nagedacht, want, zoals je zei, als ik dit jaar weer win, dan zit ik op de 450. We hebben het gezien met Jorge, die een dubbele MX2-kampioen was. Na een harde winter van 2019 met zijn gebroken been zat hij toch snel vooraan in de MXGP. Olsen zag er ook goed uit in zijn eerste pre-season races met de grotere motor. Als je van motorfiets verandert, is het als een ‘reset’: het is een nieuwe machine, een nieuw jaar, een nieuwe categorie, nieuwe rivalen, dus het brengt nieuwe motivatie, laten we zeggen. Ik ben echt gefocust om dit jaar te winnen en we zullen zien voor de volgende.

René Hofer

De 19-jarige Oostenrijker toonde zijn ijzersterke mentaliteit en toewijding aan zijn vak door begin 2020 top vijf raceresultaten te boeken in de eerste paar manches van zijn Red Bull KTM Factory Racing-carrière. Hofer toonde de geloofsbrieven in de MX2, maar de campagne werd snel beëindigd na de gedwongen onderbreking van COVID-19 en toen hij zijn rechter bovenarm en schouder brak in Letland tijdens de derde ronde. Na een zorgvuldige periode van herstel, borrelt het bij de herboren voormalig winnaar van de EK-race om zijn aanval op de MX2 in 2021 te hernieuwen.

Wat was de grote les uit 2020?
Meer dan welke les dan ook heb ik zojuist meer ervaring opgedaan. Ik weet wat er komt voor 2021 en ik weet ook dat ik de snelheid heb om vooraan in de klas te rennen. Het betekent dat ik in het seizoen wat rustiger kan zijn.

Was de schouderblessure het grootste obstakel tot nu toe?
Ik heb mijn bekken behoorlijk bezeerd in 2018. Maar de schouder is gecompliceerd en niet zo gemakkelijk om te herstellen. Het is een groot deel van het lichaam en het bewegingsbereik betekent dat het niet de meest stabiele is! Het heeft even geduurd, maar ik heb lange dagen in het Red Bull Athlete Performance Center gedaan en dat heeft me echt geholpen met de revalidatie, tot het punt waarop ik pijnvrij kan rijden. Mentaal maak ik me geen zorgen om mezelf te pushen. Ik ben helemaal goed voor het seizoen.

Het is lang geleden dat je een Grand Prix hebt gereden. Sinds wanneer heb je kunnen rijden en trainen zoals normaal?
De eerste keer dat ik reed was net na het nieuwe jaar. De eerste maand heb ik het rustig aan gedaan en sinds eind februari kan ik weer op een bepaalde snelheid rijden. Ik heb onlangs een race in Italië gereden, voor het eerst in negen maanden! Het was best moeilijk. Racen is heel anders dan trainen, maar ik maak me geen zorgen. We hebben nog wat tijd om ons voor te bereiden voordat een druk seizoen begint. Ik blijf eraan werken.

Als rookie in 2020 heeft het team misschien niet teveel van je gevraagd als het gaat om de motor en de technische kant. Is dat veranderd voor 2021? Heb je nu meer input?
Eigenlijk is het min of meer hetzelfde, want KTM is echt goed als het gaat om het heel persoonlijk maken van de racefiets en dat had ik voor 2020. Het was niet het geval dat ik op een fiets reed die voor Tom was gemaakt. Zo was het niet. Ik kon vrij kiezen en we hebben al enkele verbeteringen aangebracht. Ik denk dat we de zaken behoorlijk op de technische kant hebben geregeld, wat betekent dat ik me meer op mijn rijden kan concentreren. We hebben het frame, de motor en de ophanging getest, maar het was niet belangrijk omdat we vorig seizoen al een geweldige motor hadden.

In 2020 was je een onbekende Oostenrijkse rookie in de set-up van Red Bull KTM Factory Racing. Komt er dit jaar iets minder spotlight en verwachting?
Ik denk dat het hebben van de resultaten uit Groot-Brittannië [5e en tweede manche-resultaat van 2e] en Nederland [9e met een eerste manche finish van 4e] hielp voordat ik de blessure opliep. Ze lieten me weten waar ik was en wat ik kan doen. Het was best goed voor mijn mentaliteit. Ik ben rustiger dan in 2020, dat is zeker. Tom moet voor het kampioenschap gaan en ik denk dat ik wat meer vrijheid heb om ervaring op te doen in plaats van de druk om altijd de eerste te zijn. Ik ben nog steeds een beetje een ‘tweede rijder’ en dat betekent dat ik race voor race kan gaan en gedurende het jaar kan verbeteren. Met Mattia Guadagnini hebben we zeker een sterke derde MX2-rijder en ik denk dat we allemaal onze doelen kunnen bereiken.

Wat zou eind 2021 een goed seizoen voor jou zijn geweest?
Het eerste doel is om een ​​volledig seizoen in de boeken te krijgen en te proberen blessurevrij te zijn. Dan wil ik proberen zoveel mogelijk podiumplaatsen te halen. Op mijn goede dagen denk ik dat ik deze resultaten kan realiseren. Er zullen zeker een aantal ups-en-downs zijn, maar het zou geweldig zijn om af en toe dat podiumgevoel te krijgen.

Mattia Guadagnini

Aangekondigd als de volgende ster in wording van Italië, krijgt Mattia Guadagnini de beste kans uit zijn korte carrière als om van de 'hot seat' naast idool Tony Cairoli te proeven als onderdeel van Red Bull KTM Factory Racing in 2021. Guadagnini's referenties zijn zeer veelbelovend: EMX125 Europees kampioen in 2019 en EMX250 tweede in 2020, won drie races in zijn eerste campagne op een 250cc viertaktmotor. De 19-jarige is de enige rookie in het team voor 2021, maar volgt een krachtige traditie van opwindend talent om de KTM 250 SX-F te besturen. Wees niet verrast om geweldige dingen te zien.

Tony Cairoli moet een referentie zijn voor jou als jonge Italiaanse racer. Hoe is het om in hetzelfde team te zitten als hij?
Sinds ik als vierjarige begon te rijden, keek ik altijd naar hem op, hij was mijn held. Hij is altijd bij de De Carli-crew geweest en het was mijn droom om ooit deel uit te maken van dezelfde set-up. Ik vond Tony leuk zowel op de wijze waarop hij reed en hoe hij was als persoon langs de baan. Het is geweldig om met hem te rijden! Tony is een open persoon en erg vriendelijk. Het was vreemd voor mij omdat ik hem altijd van buitenaf zag en hem nooit echt kende, maar dat is nu anders door ons werk. We brengen veel tijd samen en met het team door en ik vind het erg leuk.

Er wordt verwacht dat je de volgende grote MXGP-ster van Italië wordt. Hoe ga je om met die druk en schijnwerpers in je eerste GP-seizoen?
In de afgelopen jaren hebben we geen coureur gehad die zoiets als Tony's niveau heeft bereikt, dus als je in hetzelfde Red Bull KTM Factory-team zit, zullen mensen verwachtingen van me hebben. Ik weet dat ik wat druk zal hebben, maar ik denk niet dat het me te veel zal zijn. Puur omdat dit mijn eerste jaar is en ik stap voor stap moet gaan en vooruitgang moet boeken. Ik denk dat met goed werk en goede mensen rondom de resultaten zullen komen. Het zal helpen om Tony als teamgenoot te hebben. Ik wil zoveel mogelijk leren en ik weet dat de eerste races lastig zullen zijn, maar daarna wil ik gaandeweg beter worden.

2021 is pas je tweede jaar op een 250. Hoe heb je de fabrieksmotor van de KTM 250 SX-F gevonden? Hoe verschilt het van wat je tot nu toe hebt meegemaakt?
Het is een beetje anders, maar je hebt het vertrouwde gevoel dat je terugvindt op de standaardversie. De motor heeft een ander karakter en de afstelling is wat aangepast, zoals de ophanging. Het was de eerste paar ronden niet gemakkelijk om een ​​idee te krijgen van de fabrieksmotor, maar als je eenmaal bent aangepast voelt dat gans anders aan. Ik had het gevoel dat ik steeds meer kon pushen. Ik merkte het verschil met de vering ook toen de baan technischer werd. De motor helpt je om steeds sneller te gaan. Het is nogal gek voor mij. Ik denk niet dat ik iets beters zou kunnen vragen.

Je hebt de MX2-wereldkampioen als teamgenoot. Hoe zal het met hem werken?
Op dit moment hebben we niet veel contact gehad omdat het niet zo gemakkelijk was om ons te verplaatsen. Zijn stijging van het EK naar zijn positie is zo mooi. Het laat zien wat je kunt doen als je bij het Red Bull KTM-team bent en in de juiste omstandigheden. Hij was de beste man van 2020. Eerder was hij goed, maar met dat team werd hij wereldkampioen. Het is geweldig. Ik hoop alleen dat ik hetzelfde kan doen! Hij is een goed voorbeeld om te volgen.

Welk type circuit is geschikt voor jou?
Ik denk dat ik erg goed ben in het zand, maar het is niet mijn favoriete type baan. Ik hou echt van circuits zoals Matterley Basin, met goede hardpack en grote sprongen. Hoe dan ook, het zand is voor mij een sterke ondergrond.

Wat wordt eind 2021 een goed seizoen voor jou?
Ik denk dat het niet slecht zal zijn om in de top drie van het wereldkampioenschap te eindigen! Het belangrijkste is om verbetering te laten zien en niet te veel druk te voelen. Ik weet dat ik stap voor stap moet gaan en als ik in de laatste rondes van het kampioenschap vooraan sta, zou dit perfect zijn.