MX World

22/07/2021 09:53 - geplaatst door Stingray

Jaja, we zijn een dag te laat. Ook MXWORLD.BE kreeg gisteren dit bericht binnen. Maar we zijn er eigenlijk nog niet uit hoe we dit moeten interpreteren. Op het eerste zich lijkt het er op dat ook Kawasaki als constructeur niet meer in een fabrieksteam zal voorzien voor het WK motorcross. We hebben het gisteren niet als 'breaking news' gegeven omdat de impact van het verhaal ons niet geheel duidelijk was en we over MX ESCA letterlijk niks vonden. 

De integrale pers tekst (vertaald) onder Thor. En we toetsen ook voorzichtig oorzaak en gevolg aan.

Credits: Kawasaki.

Kawasaki Motors Europe en Kawasaki Heavy Industries hebben aangekondigd dat 2021 hun laatste seizoen zal zijn in het Wereldkampioenschap motorcross en samenwerken met MX ESCA (gevestigd Voltaweg 8 Schijndel - NL, nvdr.) onder de vlag van Kawasaki Racing Team Europe. De relatie, die dertien seizoenen heeft geduurd, wordt formeel beëindigd aan het einde van de huidige contractperiode, inclusief het Wereldkampioenschap Motocross MXGP 2021.
Steve Guttridge, Race Planning Manager voor Kawasaki Motors Europe (KME), bedankte voor het werk dat het team had gedaan in meer dan een decennium van deelname als officiële Kawasaki-fabrieksteam in de MXGP. 

Guttridge: “Ik wil graag onze dank uitspreken aan Thierry Chizat-Suzzoni, de eigenaar en drijvende kracht achter het MX ESCA-team. Zijn harde werk en toewijding gedurende zo'n lange periode waren aanzienlijk en zowel KME als KHI waarderen zijn zeer professionele aanpak en duidelijke passie voor MXGP. KME en KHI willen daarnaast ook onze dank en dank uitspreken aan alle teammedewerkers, zowel in het verleden als in het heden, plus al die rijders die zoveel inzet hebben getoond en zoveel hebben bijgedragen aan dit project. Voor 2021 is er nog een klus te klaren en Kawasaki handhaaft zijn commitment aan KRT volgens ons wederzijds overeengekomen en juridisch bindende contract. Onze duidelijke focus blijft winnen en samenwerken met het team om de best mogelijke resultaten te behalen in het seizoen 2021 ”.

Tja.... wat moeten we ons hier bij voorstellen. Eerst Suzuki weg, nu Kawasaki. Blijven nog over Honda (met minimale inspanning, zelfs als wereldleider in de motorenverkoop), de Oostenrijkse groep met KTM, Husqvarna en GasGas (die overigens ook een herstructurering aankondigden) en nog een paar andere spelertjes.

Bronnen die we bevroegen denken niet dat Kawasaki echt uit de MXGP gaat stappen. Geruchten doen de ronde, mar daar doen we dus niet aanmee.

Misschien één voorzichtige opmerking: het staat buiten kijf dat de MXGP-wedstrijden een internationale uitstraling hebben gekregen dankzij/ondanks de promotor. Motorcross is voortaan overal op TV te zien, gratis of niet gratis. Eens zover heeft een promotor tijdig het zaakje overgedragen aan een andere. Maar heeft de wereldwijde exposure ook positieve gevolgen voor de sport? Of voor de deelnemende merken? Of  voor de teams? We crossen nu over de hele wereld: Rusland, Verre Oosten, Eurazië..... Maar deze evolutie heeft voor een enorme kostenverhoging gezorgd. Ik zou al jarenlang eens graag de onkostenrekening van de teams zien, alleen naar hun verplaatsings- en verblijfskosten. Een keer deed ik dat pro forma, maar er kwam meteen een reactie waaruit bleek dat ik er - voor één overzeese MXGP -  al snel 5.000 euro te weinig had gerekend. Voor één wedstrijd! Daarom dat voor de MXGP van Rusland alternatieve reismogelijkheden met succes werden uitgetest. Maar het is niet alleen dat. De paddock is ondertussen ook een verzameling geworden van de meest fantastische transportmiddelen. Heel mooi om zien. Functioneel zeker ook en ideaal voor de hospitality. Maar zonder meer stinkend duur in aankoop, onderhoud en transport? Daarnaast hoor ik organistoren spreken over enorme verplichtingen naar de organisatie van een MXGP toe. De promotor brengt veel in, maar eist ook veel terug. Nogmaals, het oogt aangenaam, maar het kost bakken geld aan overhead kosten. Worden de rijders, de teams, de organistoren daar beter van? Ik weet niet alles, heb geen glazen bol. Ik val terug op ervaring. Ik weet één ding: mee doen aan de MXGP kost geld, heel veel geld. Maar willen/kunnen we een stap terug doen? Of volgen er straks andere merken het voorbeeld van Suzuki en Kawasaki? Maar goed het is nog niet zover, en al wie er bij betrokken is moet alles in het werk stellen om de MX-verslaafden - totaal ongevaarlijk - te blijven bedienen.