MX World

28/10/2017 15:23 - geplaatst door Marcel Dirks

Op de valreep kwamen we terecht bij de voorstelling van de nieuwe Kawasaki KX250F.  We werden losgelaten op de perfecte baan van de Breugelhut. Naast de standaard Kawasaki kregen we ook de gelegenheid om met een getunede versie te rijden. Of hoe je voor enkele Euro’s meer een flinke stap voorwaarts maakt. Al zit het hem in de details. Lees over de flinke upgrade voor 2018 van de nieuwe Kawasaki. Waar? Thor!

Volgens Kawasaki zou de hele vermogensband meer koppel en vermogen opleveren in het hele gebied. De afstelmogelijkheden van de vering zijn verbeterd. Vooraan levert Kawasaki een Showa SFF. In de linker poot regel je de demping, rechts zit de veer. Ook de Uni-Trak met de pomp van Showa kreeg andere instellingen mee. De gashendel is helemaal nieuw. Bovendien zou de hoek van de injector anders zijn. De nieuwe benzinepomp geeft meer uitgaande druk. De hertekende inlaat heeft een kortere trechter gekregen. De nokken voor de inlaat zijn nieuw. In tegenstelling met de inlaat is de uitlaat nu wat langer geworden, met tevens een grotere doormeter. Kawasaki zweert trouw aan het in 2012 gebruikt dubbele injectiesysteem. Ze claimen dat de tweede upstream injector een koeler mengsel aflevert. Allemaal technische zaken, maar the proof of the pudding is nog altijd het opeten. Kawasaki zette twee KX-en in. De standaardversie bleek te rijden zoals we dat van de groene gewend zijn. De prima wendbaarheid, gevoed door de vier standen van het stuur, en de voorbeeldige reactie op het gas maakt de standaard bike een behoorlijke allround crossmotor. De combinatie van de twee maakt dat je onder alle omstandigheden met vertrouwen rijdt. Leuk voor de amateur, maar zeker ook voor de gevorderde rijder. En wanneer het voor die laatste niet snel genoeg gaat is der de optie van de lichtjes gepimpte versie. De motor gaat plots anders reageren wanneer je - zoals in Lille - een zandband om het achterwiel krijgt, wanneer je de setting (mapping) aanpast, wanneer je een andere uitlaat kiest. De meerwaarde – zeker voor de gevorderde rijder is de toenemende, gemene (in de positieve zin) agressie van het vermogen. Evenwel, zonder aan wendbaarheid in te boeten. Het is de rijder die zelf het andere vermogen moet beheersen. In een wereld waarin het de laatste jaren hoofdzakelijk om details gaat, waar vermogen al lang niet meer de norm is, levert Kawasaki ene fijne motor af. Of je nu bij de BLM, MCLB of BMB rijdt. Ongeacht je beginner of toprijder bent. Voor die laatste wordt dat vooral bewezen door slechts drie eenvoudige aanpassingen die een ferme stap voorwaarts betekenen.