MX World

28/10/2017 12:58 - geplaatst door Marcel Dirks

We moeten daar niet flauw over doen. Toen de eerste Husqvarna’s van de Oostenrijkse band rolden bleken het stiefbroers of zusters te zijn van de KTM. De link tussen de twee zal onvermijdelijk blijven. Is dat een probleem? Bah neen! Kijk eens naar de autowereld waar heel wat merken kiezen voor eenzelfde motorblok, waarbij enkel het opschrift op het kleppendeksel verschilt. Warm water is al uitgevonden, remember. Waarom zou Husqvarna niet profiteren van de knowhow van KTM, die behoorlijk indrukwekkend is. Al profileert wit-blauw zich steeds meer als een eigen identiteit. Wat zich ook vertaalt in de dealerkanalen.
MXWORLD.BE was erbij op de Landsard waar Husqvarna zijn volledige gamma ter beschikking stelde voor de best mogelijke test: rijden, rijden en nog eens rijden.
Onze man ter plekke was Jurgen Bijnens. BLM-Inter met tonnen ervaring. Hij weet waarover hij spreekt. Alles over Husqvarna 2018 leest U onder Thor!

Maar wel op een enigszins andere manier. We laten eerst Jurgen aan het woord, die een halve dag kreeg om van de ene Husqvarna op de andere te hoppen. Geen gegoochel met wiskundige formules, maar echte indrukken en vooral veel foto’s. Jurgen Bijnens: “Ik wil eerst en vooral MXWORLD en Husqvarna bedanken voor de kans die ik kreeg om al deze modellen aan de tand te voelen. Laten we beginnen met de complete nieuwe telg in het gamma, de Husqvarna TC 85. Dit is een totaal nieuwe motor gemaakt bij KTM/Husqvarna zelf en niet meer door Beta zoals de voorgaande jaren. Voor mij natuurlijk niet simpel om hier iets over te zegge. Ik ben wat te groot voor dergelijke motoren. Ik stond wel enorm versteld van het vermogen wat uit deze kleine motor tevoorschijn kwam!” “Vervolgens de Husqvarna TC 125. Dit is een hele leuke motor. Vooral het sturen is enorm fijn. Bovendien voelt heel de motor licht aan. Bovendien klimt deze lichtgewicht heel hoog in de toeren. Niet normaal hoor. Eens de motor in de hoge regionen liep de bike ontzettend snel en bleef snel. Voor mij de leukste ervaring van de dag.” “En dan de derde tweetakt van de dag, de Husqvarna TC250. Voor mij geen echte nieuwkomer omdat ik daar zelf mee rij. Dit model is nauwelijks veranderd op de carburatorsetting na. Die zou aangepast zijn om hem beter te kunnen afstellen werd mij gezegd! Een hele leuke motor die heel licht aanvoelt. Bijna als een BMX-fiets om het plastisch uit te drukken. De motor onderin is soepel en niet brutaal. Daarom breekt hij bij het accelereren ook niet gauw uit. Van het middengebied tot in de top loopt de fiets als een speer. Conclusie: een motor met een hele fijne vermogenscurve.” “Een kwartliter viertakt is de motor waar ik het grootste deel van mijn carrière op reed. De Husqvarna FC 250 heeft naar mijn mening onderin een rustig vermogen wat op de harde banen wel goed van pas komt. Van midden tot top liep hij wel lang door. Wat me ook op viel is dat zelfs de viertakt zeer hoog inde toeren gaat.” “Een allemansvriend lijk me de FC 350 te zijn. Hier zit natuurlijk een hoop knowhow in de factory rijders als Max Nagl en Gauthier Paulin  in. De 350 heeft de mooiste vermogensband van allemaal. Hij presteert zowel onder, midden als top. En wie zich laat betrappen op een foutje, de 350 herstelt dit probleemloos, zo soepel is het blok.” “We gingen steeds opstappen naar een hoger vermogen. En dat had zo zijn gevolgen op het einde van de lange testdag. Toen we voor de Husqvarna FC 450 gingen, bleek dit een monster voor hele fitte kerels. Het vermogen onderin is al zeer nadrukkelijk. Maar eens de bocht onder controle moesten we alles uit de kast halen om dit beest met het voorwiel aan de grond te houden. Niet normaal! Omdat bij ons het beste er al af was, gaven we na een dikke minuten de Husqvarna 450SXF terug af onder de luifel. En stiekem blij zijn dat we er niet van af gingen. Het is een motor die letterlijk bulkt van vermogen; Wie dit beest baas kan, komt een heel eind….” Tot slot reden we de TE 300i, een tweetakt injectie enduro. Volgens mij is dit de eerste productie enduro met een injectie op. Het gevoel en het reageren op het gas is echt heel goed. Ik ben er zeker van dat het voor de enduro mannen een stap in de goede richting is in het twee takt gebeuren.” “Om een en ander te kaderen wil ik erbij vertellen dat de ganse dag de mensen van WP aanwezig waren om de vering af te stellen waar het nodig was. De baan in Veldhoven was goed gevlakt, maar door de vele testers eigenlijk best zwaar genoeg om een realistische test te rijden. Het weer was uitzonderlijk mooi, warm zelfs. Na alles te hebben laten bezinken is dit mijn (persoonlijke conclusie: de Husqvarna FC 250SX en de Husqvarna FC 350 waren de leukste motoren om te rijden.”