MX World

04/06/2015 11:35 - geplaatst door Marcel Dirks

We gingen samen met de Hongaaarse Eva op de koffie bij 10 voudig wereldkampioen Stefan Everts die een andere weg in sloeg met het KTM Factory Junior 125 Team. Klik op Thor voor het verhaal

Je begon een nieuw spannend project dit jaar binnen KTM, het 125 Junior Team. Waarom heb je besloten om de MX2 te verlaten en die ommekeer in de richting van de jongere rijders?
Ik wilde niet meer werken met een aantal mensen. Daarnaast had ik al een lange tijd dit plan om met KTM een selectie te maken van jonge rijders en er een structuur rond te bouwen, uit te kijken naar degene die we kunnen klaar stomen om naar het grotere werk bij de MX2 en MXGP te kunnen presteren in het fabrieksteam. Dat is dus een lang termijn project waar ik al hele tijd met in mijn hoofd zat maar nooit het juiste moment was om er mee naar buiten te komen maar doordat er vorig jaar wat dingen zijn gebeurd waar ik niet zo blij mee was en ik wilde veranderen, ben ik vanaf dit jaar mij beginnen richten op het 125 team. Samen met mijn vader werken we hard om dit team uit de grond te stampen, ook met in het achterhoofd dat mijn  zoon Liam ooit deze leeftijd gaat hebben en ik nu de ervaring opdoe hoe die youngsters denken en openbloeien. Tot nu gaan de dingen goed, we bouwen helemaal iets nieuws op vanaf 0, een goede structuur rond 3 jonge piloten. Ik maakte een goede selectie van rijders, met Prado hadden we al een lang termijn contract sinds hij 65cc wereldkampioen was, Mewse ligt al het 2e jaar onder contract en Natzke is een nieuwkomer. Ik heb hem vorig jaar zien rijden en vond direct dat hij een groot talent was en dat bewijst hij toch op het moment. Hiernaast ben ik sinds afgelopen zomer Jonas beginnen coachen in de MX2 sinds hij het contract tekende bij KTM waar het tot hiertoe ook goed mee verloopt. Ik probeer hem zo goed mogelijk te helpen waar ik kan en zien hoe ver we er mee geraken.

U vermelde eerder op een site dat de juniors geen volledige fabrieksmotoren hebben, waarom is dat en wat moeten wij hier onder begrijpen?
We hebben van in begin een soort van protocol voor het team opgesteld en de regels binnen het team zijn dat we niet met fabrieks motoren gingen rijden. We rijden met stock motoren, uitlaten, veringen, remmen en gebruiken enkel SX-s materiaal van KTM waar we zelf dan de fine tuning doen van carburatoren en nog enkele kleinere aanpassingen samen met de GoldenTyre banden. Bij ons is de prioriteit om de jongeren zelf te begeleiden en te richten op het rijden, techniek, stijl, de juiste lijnen te nemen en vooral aan die gashendel te draaien en te leren rijden met wat ze hebben.  zelf. We willen niet ont hij hoge prestaties van de fietsen en tuning richten en te kopen van de fabriek schorsing. Voor ons is de prioriteit is dat de jonge rijders moeten leren om te rijden en zich richten op hun rijden, richten op hun rennen, ras tactiek, stijl, lijnen, voorbereiding en ze moeten leren om het gaspedaal te draaien en ga snel met wat ze hebben. Momenteel hebben we de Red plate in onze handen en behalen we geregeld podiums met onze 3 piloten dus veronderstel ik dat we goed bezig zijn.
Vertel ons wat meer over uw 125 junior team. Wie zijn de rijders, waarom heb je ze gekozen en wat verwacht je van hen dit seizoen?
Zoals ik al zei hebben we met Prado al een contract voor enkele jaren, met Mewse het is het tweede jaar nu en hebben we op lange termijn nog afspraken rond. Als we een contract tekenen is het voor minimum 5 jaar. Natzke heeft ook nu getekend voor 5 jaar. We selecteren onze piloten uit de 65 en 85 cc waar we dan een structuur kunnen rondbouwen en ontwikkelen in hun 125cc debuut. Ook voor de familie is makkelijker als het grootste deel van organisatie word weggenomen voor hun, zo nemen wij het materiaal, de motoren, het organiseren naar de wedstrijd toe voor onze rekening. Maar ook niet alles hoor, zo zijn sommige financiële dingen ook nog voor hun als o.a. zorgen voor een eigen monteur en hun reiskosten. Als de resultaten op een gegeven moment zijn wat we verwachten zal stap voor stap meer financiële steun vanuit KTM komen. Het begint met materiaal en vervolgens in 2-3 jaar tijd dat ze kunnen beginnen met geld verdienen. Het doel is duidelijk, eigenlijk verwacht  ik 2 winnaars in mijn team. Degene die ik vooraan verwacht is er nog niet, maar de kleinste van het team, Prado verraste ons allemaal en hij heeft nu de rode plaat. Voor Natzke verwacht ik een zeer zware seizoen, ik verwacht dat hij voorin rijd maar hij worstelt een beetje met zijn kwalificatie rondetijden, en is meestal slecht weg bij het starthek. Daar werken we hard aan en dat werpt zijn vruchten af. Mewse heeft het momenteel nog wat moeilijk al weet ik dat hij ook enorm snel is en mee kan racen vooraan voor het podium.
Wat is uw taak eigenlijk binnen het team?
Een beetje van alles, ik probeer de dingen zoveel mogelijk bij elkaar te houden. Zo hebben we ons tijd om samen te lunchen alsook avondeten, zo doen we onze rondgang op het parcour samen, we praten met de piloten, alles bespreken over hun motoren en hoe ze zich voelen. Ik zorg ervoor dat de organisatie goed verloopt naar de wedstrijden toe en overal op tijd te komen, samen te reizen, enzovoort, ons team is klein, maar het is perfect.
Uit hoeveel mensen bestaat dit team?
We hebben een monteur van KTM en ook onze chef monteur voor de 2-takt-afdeling, de andere 2 monteurs zijn meegebracht door de piloten zelf, maar ze werken ook voor onze basis in België waar al de motoren en het materiaal gevestigd is. 6 in totaal dus inclusief mezelf en mijn vader.
Hoeveel keer trainen de jongens tijdens weekdagen? Hoe ziet er een week uit als er geen wedstrijd is in het komende weekend?
Er is heel veel voorbereiding. De wedstrijd motoren moet worden nagekeken en gecontroleerd naar de volgende wedstrijd toe. Voor Internationale wedstrijden is het een andere motor die we gebruiken, ook die moet klaar zijn. We moeten ook trainingsmotoren onderhouden . De chef monteur blijft meestal in de race shop om de motoren voor te bereiden, de andere mekaniekers gaan dan mee trainen met hun piloten Natzke en Mewse. Prado gaat telkens op training met zijn vader die dan zijn mekanieker is. Trainen doen ze meestal 2 keer per week gevolgd door de wedstrijd dan.
Kunnen we ze zien rijden buiten het Europees kampioenschap ook? Ze rijden een aantal internationale races, net als het Nederlands Kampioenschap en ook in België. Maar tot nu toe enkel nog maar alleen op 125cc, geen 250 4 takt.

Ben je bezig met het team op lange termijn? Wat is de strategie? Ben je al bezig met nieuwe jeugd met potentieel aan te spreken om bij het team te komen?   We zijn niet van plan om dit team groter te maken. We zullen zien hoe de zaken dit jaar lopen en naar volgende jaren toe om met de EMX 250 mee te strijden want dat is de volgende stap met deze piloten. Dus hebben we nog werk genoeg tot we zover zijn, en tegen die tijd we een nieuwe 125 piloot nodig hebben is mijn zoon die leeftijd, ook hij houd van motorcross maar we zullen zien of hij goed genoeg is om bij het team te komen rijden. (glimlacht).
Was het moeilijker in jouw tijd of nu voor een jonge rijder om de aandacht te krijgen van de grote teams? Het is zeker gemakkelijker geworden nu, ze rijden samen op het zelfde weekend van de GP waar alle fabrieksteams aanwezig zijn en kunnen gespot worden. Maar financieel is dit enorm zwaar, het zijn echt hoge kosten voor de families met dat verre reizen, inschrijvingen en prepareren van motoren om mee te kunnen strijden voor de ere plaatsen. Als je echt goed en echt getalenteerd bet maakt het niet uit, dan rij jezelf zo in de picture, dat was zo ook in mijn tijd, maar voor degene die daar na komen is het echt wel moeilijk.
125 is uiteraard belangrijk voor je. Wat denk je als een kind na 85cc overstapt op een 4-takt motor?
We zagen Herlings en Roczen die niet echt de stap naar de 125 maakten, maar ze zijn een zeer extreme uitzondering. Wij hebben nu Jorge Prado met heel veel talent en die wil volgend jaar de overstap maken naar de MX2 maar hij is klein en heeft nog niet genoeg spiermassa, maar hij is snel. Hij heeft dit jaar de tijd om zichzelf te ontwikkelen, en dan bekijken we het wel naar volgend jaar toe of hij klaar is voor de MX2.
Welke raad kan je geven aan degene die in de toekomst wereldkampioen willen worden?
Je moet een zeer hoge passie voor de sport hebben en geïnteresseerd zijn in alles wat nodig is voor deze sport. Hoge ambitie, doorzettingsvermogen, de wil om te doen, om te geloven. Je moet al deze belangrijke ingrediënten naast het talent hebben. En je moet ook het geluk aan je zijde hebben, je ouders moeten dat geld hebben om het materiaal te kopen en om naar wedstrijden te kunnen gaan. Er zijn veel getalenteerde jongens die helaas deze kans niet hebben. Maar dat is de manier waarop het nu eenmaal loopt. Als je doel is om een ​​fabriek piloot te worden, dan zal je het worden. Ik geloof daar vrij sterk in.
We zagen dat Ryan Villopoto zich zeer moeilijk kon aanpassen bij de MXGP. Wat zie jij als verschil tussen de Amerikaanse en de Europese stijl?
Ik heb veel respect voor Ryan, voor wat hij deed in de Verenigde Staten en in dat kampioenschap, maar hij kwam in een compleet andere wereld terecht. hij moet de dingen nemen hoe ze zijn en dat accepteren. In het begin maakte hij heel wat fouten en verkeerde beslissingen maar met de juiste mensen om je heen kom je wel op het juiste spoor terecht. Ik weet zeker dat als klopte rondom hem het een heel ander verhaal zou geweest zijn met Ryan. Maar hij stond daar niet voor open. Maar hij heeft geopend voor deze te zijn. RV begon met zijn Amerikaanse setup maar dat werkt hier niet. Het is natuurlijk altijd gemakkelijker achteraf te zeggen, als, als, als,...  Het is zeker niet makkelijk, zelfs voor de grootste Amerikaanse kampioen niet om naar Europa te komen en te racen tegen onze kampioenen. En dat geld ook als wij naar de Verenigde Staten gaan. We hebben tijd nodig om het systeem te leren kennen, ons er aan aan te passen en om de mensen leren kennen alsook de parcours aan te leren. Dat duurt wel even. Je moet vind ik meteen de juiste mensen om je heen hebben zodat het puzzeltje past maar ik vrees dat het bij Ryan niet het geval was. Het zal ook altijd zo zijn dat als je uit de US naar Europa komt het een wedstrijd word, jij tegen de rest van de wereld, dat geld ook voor een Europese wereldkampioen die naar de US vertrekt. Wat ik bewonder is dat hij had het lef had om als grote super cross held naar hier te komen.   Ikzelf ben Hongaars, ik weet dat je een aantal verbanden hebt met mijn land. Zo hebt je je eerste GP gewonnen in het Hongaarse  Cserénfa in 91. Weet je nog iets over die race? Heeft u nog andere herinneringen aan ons land?
A ja, Kaposvar. Ik vergeet dat nooit meer dat ik daar een doods ervaring had aan de start in 93 toen ik mijn eerste 250 GP daar reed. Maar ik heb een van mijn beste herinneringen in 91, Ik won er mijn eerste GP dus ja ik heb daar echt wel herinneringen aan.
Wat is het beste wat motorcross je gaf tot nu toe?
Ik denk de wil om te winnen en mijn tegenstanders te verslaan, nu sta ik aan de andere kant, om voor het succes van een andere rijder te zorgen, dat is genieten om mee te dingen naar dat succes. Met Pauls hebben we al enkele geweldige momenten gehad met een paar podium plaatsen. Natuurlijk is de volgende stap een GP winnen en ooit Wereld Kampioen te worden. Motorcross zit nu eenmaal in mij en zal altijd een belangrijk deel van mijn leven blijven, het is iets wat ik heel graag doe. Ik ben heel erg trots dat ik zoveel dingen heb weten te winnen, alsook nu met KTM maar dan op een andere manier. Dus Ik kan echt niet klagen over mijn leven. Het is enorm leuk, ook met de jonge kinderen, om ze te zien winnen. We hebben een aantal harde weken gehad, zo hebben we heel hard gewerkt aan Prado met heel veel druk, heeft hij een lange weg afgelegd om te komen waar hij nu staat en te winnen. Hij was zo blij toen hij zijn eerst EMX 125 won in zijn thuisland dat als hij van het parcour kwam en naar me toe kwam om mij een stevige knuffel te komen geven, dat is zo mooi en daar doen we het voor.
Als laatste vraag, waarom stopt u met Everts and Friends Charity op de 10e editie terwijl het zo een groot succes is?
Het is een leuke manier om te eindigen, ik deed heel veel voor de goede doelen en er komt heel wat bij kijken want het is best wel een grote organisatie. Ik heb genoten van deze events maar het is te zwaar geworden voor mij om dit te organiseren, al vind ik het wel jammer want het is een goed event voor onze sport en dat kunnen we wel gebruiken in ons land nu de sport op sterven na is hier. Maar ik heb de motivatie niet meer om het te doen, dus ik moet stoppen. De 10e editie was een goed moment om te stoppen. Ik heb veel aan die mensen en ik gaf veel aan de mensen met dit goede doel. In de afgelopen 9 jaar was het een paar honderd duizenden euro's dat we bijeen haalde om  aan de goede doelen te schenken.   Tekst Eva   Vertaling PGM   Foto's Gino Maes