MX World

25/05/2015 19:30 - geplaatst door Marcel Dirks

We trokken voor de presentatie en rijtest van de KTM crossmotoren naar het Grand Prix-circuit van Maggiora in Noord-Italie. KTM werkte, net na de release van de vorige updates in 2013 de afgelopen twee jaar aan de ontwikkeling van een volledig nieuwe motor. De focus werd niet enkel gelegd op prestaties maar de motoren moesten ook lichter en daarmee ook handelbaarder worden.Zo kreeg de hele SX 125 maar ook de hele viertaktlijn (SXF) van KTM een nieuw chassis, een nieuw motorblok maar ook een compleet nieuwe WP vering voor en achter.
Tijd dus voor de nieuwe motoren eens onder de loep te nemen en om er eens mee te rijden...

Thor it voor de Mxworld-rijtest van de KTM 2016

Klik hier voor een fotoreeks van de KTM 2016 50cc, 65cc en 85cc Alle modellen, van de SX 125 tot de SX-F 450 (uitgezonderd de SX 250) kregen een volledig nieuwe vering.  De “AER 48” is de nieuwe voorvork van White Power, deze voorvork is uitgerust met een luchtdempende kamer aan de linkerkant, deze zorgt voor de ingaande demping. Deze kan makkelijk “op gewicht gezet” worden met een speciale pomp, de vork kun je “oppompen” tot max 15 bar. De rechter vorkpoot zorgt voor de uitgaande demping. Je mag meteen al rekenen op een gewichtsbesparing (spiraal en olie) van ongeveer 1,4kg maar de luchtvering zorgt ook nog eens voor een hoger rijcomfort, iets wat we bij het testen van de motoren alleen maar kunnen bevestigen.  Veranderingen SXF- en SX 125-150 modellen
Een hele brok om te lezen misschien maar we willen toch even opsommen welke veranderingen de SXF-modellen en de SX 125-150 van KTM onderging op de 2016-modellen. Het nieuwe frame, vervaardigt van chrome molybdeen staal zorgt voor een goede schokabsorbtie waardoor de geometrie kon veranderd worden, desondanks blijft de stabiliteit behouden. De geometrie werd met 0,4 graden verminderd waardoor de SX-F 10mm korter wordt.
Er werden No-dirt voetsteunen ontwikkelt zodat de voetsteunen niet meer geblokkeerd omhoog zouden mogen blijven doordat er modder of stenen tussen komen te zitten.
Het linksysteem werd onder de loep genomen en veranderd, de nieuwe link werd beter en lichter.
Grote verandering is de vering, de SX-F’en kregen een nieuwe achterpomp, er werd een grotere gaspot gemonteerd waardoor er meer gas kan worden opgeslaan en de vering beter gekoeld wordt, dit gaat, er werd door de mensen van White Power maar liefst 500gr aan gewicht afgeknaagd, alleen aan de achterpomp al.
De voorvering  bespraken we hierboven al, alle SX-F modellen kregen de 1,4kg lichtere AER 48-voorvork.
Het stuur zit ook bij alle SXF-modellen standaard in rubbers waardoor je meer comfort hebt.
Het achterspatbord werd herontworpen en kreeg dezelfde stevigheidsvorm als het voorspatbord zodat het mogelijk was om het hulpframe wat in te korten omdat het achterspatbord steviger werd.
De accu's werden vervangen door lichteren Lithium-batterijen wat meteen een kilo gewicht bespaart. White Power ging niet alleen aan het werk voor een nieuwe vering, de KTM-modellen kregen de door White Power ontwikkelde nieuwe radiatoren voor een nog betere koeling.
De filterbevestiging werd ook onder de loep genomen en veranderd, er werd gezorgt voor een makkelijk systeem waardoor je de filter nauwelijks nog "slecht" erin kunt plaatsen. Klik hier voor een fotoreeks van de veranderingen in detail De tweetakten
De SX 125 – SX 125, de topper in de 125cc-klasse kreeg ook een nieuwe motor waar erg naar gewichtsbesparing werd gewerkt. Het motorblok werd niet enkel centimeters kleiner maar bedoeling was om de krukas, die voor een stabiel gevoel van de motor kan zorgen zo centraal mogelijk in het motorblok te plaatsen. Op het onderblok van de 125 SX werd alleen al 600gr bespaart, de nieuwe versnellingsbak werd niet alleen 6mm smaller, ook hier werd 200gr aan gewicht bespaart. Daar komt nog eens de gewichtsbesparing bij van cilinder, zuiger en krukas wat zorgt voor een totale gewichtsbesparing op enkel het motorblok van 2kg! Het nieuwe frame helpt ook nog eens mee om een hogere stabiliteit van de motor te zorgen. De 150cc kreeg nu hetzelfde onderblok als de 125cc, verder kreeg de 150cc dezelfde veranderingen als de 125cc-machine. De SX 250 is net als de andere modellen al jaren een topper in zijn klasse en werd grotendeels hetzelfde gehouden, de 250cc tweetakt kreeg als grootste verandering de nieuwe, lichtere wielen en (eindelijk) de stuurkop in rubbers. De SX 250 blijft als enige motor de “conventionele” vering houden. Klik hier voor een fotoreeks van de Sx en SXF-lijn van 2016 "De viertakten"
De SX-F 250 en SX-F 350 hebben grotendeels hetzelfde motorblok en hier werd ook een volledig nieuw motorblok gebouwd met als doel de krukas zo centraal mogelijk te plaatsen voor een beter motorgevoel te krijgen.

Hierboven een afbeelding van het verschil tussen het "oude" blok (achterste) en het nieuwe 2016-blok op de voorgrond Daarenboven werd het volledige koppelingshuis hoger geplaatst zodat het niet meer ronddraaid in de olie zodat er een stuk minder frictie geproduceert wordt  en dat heeft dan weer  meer vermogen als resultaat. De 250 en de 350 kregen een nieuwe zuiger waardoor je makkelijk 50 uur kan rijden met dezelfde zuiger. De motor van de wereldkampioen in de MX2-klasse kreeg een nieuw koppelingshuis en binnenklok waardoor er een koppelingsplaat kon worden weggelaten (7 platen ipv 8). Er werd hard gewerkt om een nieuwe versnellingsbak te ontwikkelen en ook hier kon gewicht worden bespaart op de 5-bak. Nog een grote verandering is de mapping, er zit een versnellingssensor ingebouwt waardoor elke versnelling zijn eigen mapping heeft voor een nog betere powerband.
De SX-F 250 evolueerde de laatste jaren enorm, de lichtgewicht 250cc viertakt won sinds 2011 maarliefst 8pk en heeft nu 46 Pk en verloor ook nog eens enkele overtollige kilo’s waardoor hij nog maar 98,5 kg weegt.
De sterkere 350cc viertakt (SX-F 350) gaat nu met 58 Pk echt wel richting de 60pk van de meeste 450-machines en met het gewichtsverlies zit de 350 nu met 99,9 net onder de 100kg. De SX-F 450 onderging waarschijnlijk nog de grootste veranderingen bij de viertakt-lijn van het Oostenrijkse merk. Ook de 450 kreeg een totaal nieuw motorblok, het blok werd 23mm minder lang maar ook werd het motorblok zomaar 27mm smaller gemaakt. De cilinder werd 6mm korter wat meteen 100gr gewicht bespaart. De krukas werd lichter maar iets groter om hetzelfde karakteristiek te behouden als het zwaardere type (100gr). Ook de 450 heeft een koppeling die niet meer in de olie draait maar net erboven om minder frictie te hebben in het blok. Op de cilinderkop, met nieuwe titanium kleppen werd ook al 350gr gewonnen. Resultaat van de gewichtsbesparingen op het motorblok alleen is 2kg maar dit ging niet ten koste van de power want de 450 gaat nu met zijn 62 pk vlot over de 60pk van het vorige model. De uitlaat doet je meer dan waarschijnlijk denken aan een tweetakt-uitlaat, deze kreeg op de 450 een expansiekamer, de veranderingen aan de uitlaat zorgen ervoor dat de uitlaat een stuk korter kon worden gemaakt maar ook de langere demper op de vorige modellen kon worden vervangen door een kortere waardoor het einde van de demper 10cm meer naar voor gebracht kon worden.
Het nieuwe motorblok van de SXF-450 We hebben de SXF-lijn getest op het Grand Prix-circuit van Maggiora en de motoren lieten een beste indruk na. De SX-F 250 is een machine waarmee we veel plezier beleefden op het zeer technische circuit. De motor is zoals hierboven beschreven, nog krachtiger en dat merk je meteen als je het gashendel opendraaid. Zelfs op de lange uphills in Maggiora kun je moeiteloos opschakelen. De nieuwe vering voelt erg comfortabel aan, een korte pitstop en 0,4 bar extra in de vering zorgde ervoor dat hij netjes op gewicht stond. De SX-F 350 is bijna even licht als de 250 en dat merk je ook gewoon, het “speelgevoel” is net als bij de 250 erg groot enkel kun je dat doen met meer power. Bij het uitkomen van de bochten, zelfs met veel grip kun je gewoon doen met het gas open, je merkt meteen dat de 350 snel op snelheid komt maar je blijft makkelijk baas over de totaal vernieuwde viertakt. De SX-F 450 is het nieuwe paradepaardje van KTM en van zodra je met de 450 vertrekt merk je dat je meer pk’s bij je hebt dan met de 350 bijvoorbeeld (ook al is het verschil niet meer zo groot). De brede powerband van de 450 zorgt evoor dat je maar weinig moet schakelen met deze motor. De mapswitch, die vanaf nu standaard op alle SX-F-modellen zit zorgt ervoor dat je “standaard” kunt rijden of je kan hem in de “sterkere” modus zetten zodat de motor pas echt sterk wordt.
De mapswitch is ook meteen een launchcontrol, de lauchcontrol zorgt ervoor dat het toerental gedrukt wordt dus het is “gewoon” gas open en koppeling lossen...
 
Richtprijzen van de KTM 2016-modellen
Mini
50SX Mini: 3460 Eu
50SX       : 3565 Eu
65SX       : 4370 Eu Cross
85 SX kleine w.  : 5310 Eu
85 SX grote w.   : 5310 Eu
125 SX              : 7600 Eu
150 SX              : 7915 Eu
250 SX              : 8435 Eu
250 SX-F           : 8885 Eu
350 SX-F           : 9285 Eu
450 SX-F           : 9580 Eu