MX World

04/08/2014 16:58 - geplaatst door Marcel Dirks

We hebben zo ons plaasje gevonden in de mailing list van de meeste teams. Die sturen, te beginnen van één uur na de cross tot en met de woensdag een stroom persberichten naar de redactie. Wij laten de essentie er in, maar de ballast er uit. Een bloemlezing, wellicht deel 1.

KEMEA YAMAHA De laatste GP op Europese bodem werd een succes voor het KEMEA Yamaha team. Petar Petrov kon ondanks zijn schouderblessure een tiende plaats uit de brand slepen. Nick Kouwenberg bezorgde het KEMEA team een tweede reeks overwinning bij de EMX250 en Cyril Genot miste nipt het podium met twee vierde plaatsen. Petar Petrov: “De dokters hadden mij vooraf gezegd dat het niet mogelijk zou zijn om te rijden.  Ik ben blij dat ik beide manches kon aankomen. Nu heb ik wat tijd om de schouder te laten rusten. Ik hoop in Brazilie fit aan de start te komen.” Nick Kouwenberg: “Zondag kon ik orde op zaken zetten na dat tegenvallend resultaat van de eerste manche. Ik baal ervan dat ik het podium mis, want dat was de minimum verwachting. Ik had op meer gehoopt maar ik kan het team niet genoeg bedanken voor hun steun en inzet.” Cyril Genot: Ik ben ontgoocheld dat ik het podium met 1 luttel puntje mis. Als mijn starts iets beter waren geweest had ik meer kans gehad op het podium. Al bij al ben ik blij om de EK campagne positief te kunnen beëindigen. Volgende week is er nog het junior WK in Lierneux. Ik hoop ook daar een goed resultaat neer te kunnen zetten.”  24MX HONDA Het door blessures geteisterde 24MX Honda zette enkel wereldkampioen MX3  Klemen Gercar in. Zaterdag kwetste die zich aan de dij. Pijnlijk, maar Klemen kon starten in de MXGP.
Klemen Gercar: “Het weekend begon met die val waarbij ik mijn been kwetste. In de wedstrijden moest ik echt op mijn tanden bijten. De omstandigheden in de tweede manche waren bovendien loodzwaar. Ik weet niet of ik al ooit zo’n race heb meegemaakt! Ondanks regen en  wind ging het rijden niet slecht. Jammer dat de wedstrijd niet nét iets langer had geduurd dan zat de 16de plek er in. Om hier vijf punten te pakken, op een circuit dat me niet ligt, was een opsteker” JTECH HONDA De winnaar van het EMX150 debat Albie Wilkie zal volgend jaar uitkomen voor JTECH Honda in de EMX250-klasse. ROCKSTAR ENERGY SUZUKI EUROPE Na de wat warrige week – remember Julien Lieber – scheen in Lommel volop de zon bij de jonge Suzuki garde. Brian Hsu (spreek uit Shoe) werd Europees kampioen EMX250. De eerste titel voor Suzuki overigens. In de MX2 was er de terugkeer van Glenn Coldenhoff. Die zien we nog straf gaan, nu hij nog enkele weken kan prepareren voor Brazilië en Mexico. Seewer verslikte zich in de zandbak en kwam uit op 12. Glenn Coldenhoff: “Het was wat ik verwachtte. In de eerste reeks reed ik in vierde stelling. Na 20 minuten werd ik moe. Dat gebeurde nog sneller in de slotreeks. Het beste van al is dat ik een goed gevoel had in het zand. Ik was vooraf heel onzeker. We zullen eens wat laten zien straks overzee.” Jeremy Seewer: ”Ik was benieuwd hoe het nu zou gaan. Ik vergeet nooit hoe zwaar het was twee jaar geleden bij de MXDN. Helaas, na 25 minuten  ging het licht uit. Ik weet nu waarop ik zal moeten trainen. Ik was heel goed weg vooraan, maar in ging te breed in de eerste bocht. Vanaf de vierde ronde sloeg de rugpijn en vermoeidheid toe. Ik viel zelfs nog een keer. Mijn conditie, daar moet stevig aan gesjord worden.”

Brian Hsu: “Ik groeide naarmate het seizoen vorderde. Ik wist dat ik in vorm zat. Vandaag was het heel zwaar. Ik kwam om te winnen maar Östlund was me te snel af. De slotreeks dacht ik enkel aan de titel. En nu op naar het WK van volgend weekeinde.” ROCKSTAR ENERGY SUZUKI MXGP De Kevin was mijn grote favoriet voor zondag. Maar hij heeft me laten zitten. Niet alleen mij maar ook die hele grote groep mensen met hele grote vlaggen. In de trainingen vermoedden we nog een strategie toen Kevin terug zakte naar drie. Want hij reed wel de snelste ronde. Zondag begon het zo mooi. Hij passeerde Antonio Caïroli, en we dachten dat de kat in het bakkie zat. Kevin moest passen en zakte terug naar de vijfde plaats. De tweede reeks bracht echt geen beterschap en bovendien mislukte ook de start. Niets aan te doen, en Kevin zelf was behoorlijk aangeslagen. Kevin Strijbos: “Ik weet niet wat er gebeurde. In de eerste reeks zag ik de goede lijnen om Caïroli te passeren. Ik voelde dat ik een goede snelheid had, die eigenlijk weinig energie kostte. Maar op een gegeven ogenblik was het plots helemaal over. Ik verloor snelheid, raakte niet meer door de bochten en knalde op de toppen van elke put. In  de tweede reeks, ach ik schaam me er voor dat dit in onze GP gebeurde. Ik weet niet wat zeggen. Ik startte langzamer om er door te kunnen komen op het einde. Maar ik viel weer plat. Het was vreemd: het ene ogenblik was ik moe, enkele seconden later kon ik sneller rijden. Ik had hier echt veel meer van verwacht.”