MX World

16/03/2014 10:38 - geplaatst door Marcel Dirks

De revival van de oldtimers in het motorcross is lang niet voorbij. Integendeel, de structuren die we her en der zien opduiken wijzen er op dat hier vooruit gedacht wordt. We waren bij de voorstelling van het Maico Team Transverhaegen, waar we werden geconfronteerd met een pak gewezen en would-be kampioenen. Thor it voor een uitgebreide repo.

Dit is geen topic voor de snelle jongens van vandaag, voor de fans van een Desalle, Caïroli of Max Anstie.  Dit is er eentje voor crossfans met een verleden. Kenny Nuyts of Jani Adamandopoulos? Het zegt u wellicht niks. Mij ook niet als crosser. Persoonlijk ken ik ze wel. Kenny en Jari hebben voordien nooit aan cross gedaan. Ze reden hun eerste rondjes met een old-timer. Ook in 2014 zullen ze dat blijven doen. Het Maico Team Transverhagen telt naast deze twee rijders nog wel wat anders in haar rangen.  We zullen u bijpraten. Ivan Van Den Broeck is motorcross geschiedenis. Hij behaalde in zijn beste jaren drie Belgische titels. So what, zegt u? Hola, Hij troefde mannen af zoals Roger De Coster, Harry Everts, Gaston Rahier, André Malherbe, Dré Vromans en Georges Jobé. Hij verzamelde heel wat WK-punten. Na zijn loopbaan ging Yvan letterlijk het dak op. Nergens was hij te zien, op reünies bleef hij afwezig. Van Den Broeck: “ik heb er heel lang niet eens aan gedacht om terug met de motor te gaan rijden. Enkele jaren geleden keek ik eens rondom mij. Ik zag dat ik ondertussen al heel wat vrienden en kennissen verloren had. Ik besefte dat  het hoog tijd werd om te gaan doen wat ik leuk vond. Terug naar mijn eerste liefde, de motorcross dus.  Ik moet toegeven dat ik snel weer in een normaal ritme terecht kwam, en het bevalt me steeds meer. Vorig jaar heb ik een berenseizoen gereden. Ik won op één na alle reeksen waarin ik startte. Het gaat mij echter niet om het winnen. Mijn vrouw die eerst niet overtuigd was, wil nu geen enkele cross meer missen. Dat heeft ook veel te maken met de sfeer bij de oldtimers. Hier is nog tijd om met mekaar om te gaan, te helpen waar dat kan. Respect ook. Ik ben echt blij dat ik die stap gemaakt heb. Afgelopen winter kwam er wel een haar in de boter. Ik ben op het werk (aannemer dakwerken) van een ladder gevallen. De dokters wilde operen, maar  er was kans dat ik mijn arm niet meer volledig kon benutten. De genezing is dan via natuurlijke weg gegaan, en ik ben nu volledig hersteld. Het seizoen mag starten.” Eddy Nuyts is ook al een roman in plaats van een novelle. Eddy heeft alles gereden in de motorcross. We zijn de tel kwijt bij het aantal Europese titels, zowel bij de solo’s als bij de zijspannen. Nadien ging Eddy enkele jaren van start in het WK zijspancross. Voor Nuyts, een van de meest technische piloten die we gekend hebben, was er maar een korte pauze. Nauwelijks twee jaar gestopt keerde hij al terug naar de oldtimers. Eddy was/is een perfectionist als het op materiaal aan komt.  Nuyts: ” Vijftien jaar geleden kon je uit een schuur een oldtimer kopen voor wat handgeld. Dat is helemaal verleden tijd. Oldtimers zijn schaars, en worden duurder. Ik schat dat een Maico zoals wij ze nu rijden rond de 12.000 euro kost. Dat is dus meer dan een nieuwe crosser.  Maar goed, naast het rijden gaat er ook veel liefde en plezier steken in het opbouwen van zo’n motor.”   Op de foto van links naar rechts: Eddy Nuyts, Kenny Nuyts Peter Driessen, Jari Adamandopoulos, Yvan Van Den Broeck, Kris Verhaegen, Marc Verhaegen, Walter Verhaegen. Naast deze twee iconen bevat het team nog twee sterkhouders. Relatief jonge veulens als het ware. Kris Verhaegen doorliep bij B(V)LM Alle jeugdreeksen en werd kampioen bij de B-inters. Sporadisch reed hij links en rechts wat oldtimercrossen, maar voor 2014 zal hij het ganse seizoen vol maken.  Twee jaar jonger is de Nederlander Peter Driessen. Hij was competitief aan de slag in België als Nederland, maar in 2006 werd hij een vaste waarde in het Belgische old-timer circuit. Hij start met de brandende ambitie om de titel te behalen in de Twinsshocks -50. Teamboss Walter Verhaegen: “Wat mij vooral drijft om dit te doen is dat we de basis van de motorcross levendig willen houden, zeker naar Maico toe. Vergeet niet dat dit merk  heel veel heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de motorcross. De Duitsers met hun materiaal trokken in het  spoor van De Coster en co ook mee naar Amerika. Bovendien is de huidige groep zo hecht en leuk om mee om te gaan.” Gezellig clubje denk je dan, en dat is ook wel echt zo. Als old-school liefhebber kan je met Yvan, Eddy en Walter wellicht dagen herinneringen ophalen. Het is ook opvallend hoe open van geest deze mensen allemaal zijn. ’t Zal de leeftjd wezen denk ik dan, maar het voelt goed aan.  Maar als je de kalender bekijkt besef je dat het menens is. 40 wedstrijden, waaronder enkele illustere internationale verplaatsingen naar Randers (DK), Kleinhau (D) Fludlichtrennen, Stribro (CZ), Rhenen (NL), Farleigh Castle (GB) Twinshock MX Of Nations en Dieskau (D) Classic MX Of Nations. De nationale wedstrijden worden meestal gereden  bij JMS, VMCF of MC Lille. Old school motorcross? Jazeker, daar is niks mis mee en we missen het zelfs…….