MX World

29/11/2013 22:05 - geplaatst door Marcel Dirks

Sylvain Geboers voorstellen moeten we niet meer doen, de teamboss bij het Rockstar Energy Suzuki Team is wereldwijd bekend, niet alleen als ex-crosser maar bij de huidige generatie nog meer als teambaas van het zo gestuctureerde en succesvolle team, het Rockstar Energy Suzuki Team. Sylvain doorzwom dan ook al heel wat watertjes en hij heeft het in zijn verhaal over het komende seizoen over het vroeg startende seizoen, zijn twee piloten in de MXGP en zijn inbreng in het MX2 Suzuki Team.... Thor it 

De voorbereidingen voor 2014 verliepen niet zo makkelijk. Testen werd een nachtmerrie na Clement zijn blessure die hij opliep op de Motocross of Nations. Het nieuws dat hij geopereerd moest worden en er nog een lange revalidatie bij zou komen zorgde ervoor dat alleen met Kevin de nodige testen konden doen. We konden aan zijn wensen voldoen wat het veranderen van motorkarakteristieken, gebaseerd op de 2013-motor en we gingen de goede richting in. Het is belangrijk dat we de rijder iets geven waardoor hij zich goedvoeld op de motor onder elke voorwaarde en wat dat betreft waren de testen heel bevredigend. Kevin koos er ook voor om te beginnen met het Air-systeem voorvorken. We hadden enkele probeersels tijdens het seizoen maar keerden toch telkens weer terug naar de conventionele vering. Bij deze gelegenheid konden we Kevin overtuigen van de prestaties en de betrouwbaarheid van dit systeem en hij kreeg de mogelijkheid om uit te maken wat het het beste voor hem was.   Voor Clemen zijn er geen tests voor eind januari maar er is geen reden tot paniek. Hij was al erg tevreden over de afstelling en motorgevoel in 2013. Kleine veranderingen kunnen en zullen er zijn maar Clement kennende, we gaan nu ons vijfde jaar in, zal hij nergens mee rijden wat hij niet uitgebreid heeft getest.   Beide rijders, samen met de MX2-jongens reizen volgende maand opnieuw naar Portugal voor het jaarlijkse trainingskamp waar ze van 9-22 december aan de conditie zullen gaan werken. Het kampioenschap start opnieuw vroeg en om de motoren in Qatar te krijgen voor de eerste Grand Prix moeten ze de 18de februari al ingepakt zijn voor transport. Ook al is het nu het tweede jaar op rij dat het seizoen al in maart begint, we zijn er nog niet aan gewend. Ik denk dat het een groot probleem is voor een wedstrijdmotor zoals die van ons die enkel nog kleine veranderingen nodig heeft maar als er belangrijke nieuwe onderdelen en dingen waar we aan moesten werken zouden we toch niet helemaal klaar zijn voor de eerste Grand Prix. We zouden niet alle onderdelen kunnen opsturen die we nodig zouden hebben en er door de vliegreizen zou teveel risico aan verbonden zijn.   Clement is goed herstellende en volgens de dokter en zijn therapeut verloopt alles naar wens. Natuurlijk wil hij dat het sneller gaat! Hij heeft genoeg ervaring in het herstellen van schouderblessures zodat ik het volledige vertrouwen heb dat hij weet hoe hij te werk gaat en wat hij moet doen om in goede vorm te geraken. Clement zal ook naar Portugal afreizen en meedoen. Hij heeft nog niet de volledige bewegingsvrijheid en er zal enigzins beperkt zijn maar hij moet al kunnen zwemmen en ook aan andere trainingen kunnen deelnemen.     Met Clement en Kevin aan boord hebben we opnieuw een goed en vertrouwd team voor 2014. Indien Clement hij niet met die blessure zat durfde ik toch wel zeggen dat we mee zouden doen voor de titel volgend jaar. Nu is het wat anders. Ik ben zeker dat hij terug zal komen naar zijn beste vorm maar ik denk dat het teveel gevraagt is dat hij in Losail zijn niveau zou halen van eind 2013. Als hij het niveau kan halen van de laatste zes-zeven Grand Prix afgelopen jaar, is hij klaar om een rivaal te zijn van Cairoli. Laten we hopen dat hij liever vroeger dan later zal zijn.    Voor Kevin geloof ik echt dat hij in 2014 nog beter zal zijn en zullen we hem vaker voor podiumplaatsen zien rijden. Hij heeft erg veel vertrouwen opgegaan het afgelopen jaar. In de eerste helft van het seizoen ging het een beetje "op en neer" maar in de tweede helft van het seizoen kreeg hij vertrouwen doordat we zijn motor konden verbeteren. Zijn conditionele toestand nu bekeken en de manier waarop hij zich voorrbereid heb ik grote verwachtingen.   Zoals vele mensen wel zullen weten zal ons team deel uitmaken van de nieuwe "MXGP" klasse in 2014 maar er zullen meer veranderingen bij ons zijn, intern dan. Nog maar heel recent heb ik besloten dat ik het technische gedeelte van MX2-team zal overnemen. Waarom? Ik wil dat het MX2-gebeuren een copy wordt van hetgeen we hebben neergezet in de MX1. Daar functioneren we heel goed hebben we een goede staff en loopt alles zowat op routine. Jens Johansson zat eerder op deze positie maar ik denk dat als ik de teugels zelf in handen heb, ik meer respect af kan dwingen en meer reactie van onze partners zal krijgen. We hadden al een goede samenwerking om competitief te zijn en om elk jaar opnieuw een van de topteams te zijn en ik hoop dat we de MX2 naar hetzelfde niveau kunnen brengen. Er zijn al enkele mensen die over de twee teams verantwoordelijkheden hebben, ik heb het dan over de veringen, fuel injectie, en datalogging en Luc Piccart zal een superviserende rol hebben binnen het team. Luc is iemand die we al goed kennen, hij was eerder bij ons mecanieker voor Kevin Strijbos, Ken de Dycker en Clement Desalle. Hij kent ons huis.   Gezien de resultaten van de RM-Z250 in 2013 hebben nogal wat mensen kritiek gehad en daar wil ik meteen aan gaan werken. We doen heel hard ons best om de motor klaar te krijgen voor de start van het seizoen. Met de RM-Z450 hebben we een schitterende machine en onze doelstelling is om met diezelfde mensen nog nauwer samen te werken om de 250 even indrukwekkend te maken. Zoals ik al zei, we hebben vier seizoenen met Clement samengewerkt en ook met Kevin werken we al, met enkele jaren er tussenuit al jaren samen. Beiden hebben de nodige ervaring wanneer het op afstelling en ontwikkeling aankomt en we kennen hen ook goed. In MX2 hebben we die ervaring niet en moeten we bijleren en moeten we reageren op de reactie die we krijgen. De rijders zijn ook jonger met minder ervaring en dat maakt het wat ingewikkelder. Het zal tijd nodig hebben.   Thomas Ramsbacher blijft aan het hoofd van het MX2-gedeelte als teammanager en mijn inbreng is om er voor te zorgen dat er voor alles de juiste man op de juiste plaats is. Ook al is het MX2-team een project van Suzuki International Europe, ik wil meer interesse wekken voor de MX2 in Japan, dat is het doel.   De vraag kwam naar voor "waarom haal je dat extra werk op je nek"? Ik weet dat ik er niet jonger op wordt maar nog maar enkele dagen geleden kwam ik tot het besef "ik doe dit echt graag". Ik wil opnieuw die uitdaging om er weer voor te gaan, om te verbeteren en het MX2-team naar de top te brengen. Ik weet dat ik niet eeuwig door kan blijven gaan. De twee laatste jaren ga ik vaker met de camper naar de Grand Prix en dat deed me goed. Het betekend dat ik tussen de wedstrijden er even tussenuit ben en mijn vrouw wilde met mee meereizen, dat was belangrijk want anders was het "einde verhaal" geweest. Ik moet verder blijven werken om een oplossing voor de verdere toekomst van het team te verzekeren maar ik houdt van mijn werk en ik kan het nog goed aan dus probeer ik om dit verder te blijven doen.