MX World

12/09/2013 16:46 - geplaatst door Marcel Dirks

Enkele weken geleden was het verzamelen geblazen voor de Europese motorpers. In Faenza (Italië) werden de nieuwe 2014 crossmotoren van Yamaha voorgesteld. Elk land kon een  piloot sturen om de motoren te testen. Leon Sagaert rijder Maarten Govaert kon voor Mxworld de bikes eens onder handen nemen. Thor it voor een verslag van Maarten over zijn test in het Italiaanse Faenza

YZF 2014 Op maandag werd er naar italie gevlogen om daar de persvoorstelling bij te wonen waar alles vakkundig werd uitgelegd wat er juist veranderd is aan de nieuwe yz450f 2014 tegenover het 2013 model. Dinsdag werd de motor dan grondig onder handen genomen door Maarten die de gehele dag de motor getest heeft. Op het eerste zicht ziet men enkel de uiterlijke veranderingen zoals de  plastick-kit en graphics, die terug een strakkere en compactere look gekregen hebben,  maar wanneer men eens van dichterbij kijkt ziet men dat ze bij yamaha wederom heel wat tijd gestoken hebben in de ontwikkeling van de nieuwe yz450f. Ten eerste merk je dat de benzine-tank een heel andere plaats gekregen heeft, deze staat namelijk veel centraler op de motor, waardoor het gewicht beter verdeeld is en je een stabieler gevoel hebt tijdens het rijden. Deze heeft dan ook een grotere inhoud gekregen van 7,5l. Wat ook  een enorm pluspunt aan de nieuwe motor is, is dat de radiatorplastiek smaller geworden is. Hierdoor is de airbox ook aangepast en kan je veel gemakkelijker een air-filter vervangen door simpelweg 3 boutjes los te schroeven, ipv het oude systeem waarbij je het zadel en de tank moest verwijderen met 6 bouten. Alsook de uitlaatlijn is volledig aangepast, deze vertrekt nog altijd langs de achterzijde, maar loopt nu rond het motorblok om dan in een rechte lijn naar achter te lopen. Dit heeft men gedaan omdat de gaskamer van de achtervering veel koeler zou blijven, waardoor het gevoel van de achtervering steeds hetzelfde blijft, wat dan ook weer een comfortabeler gevoel geeft tijdens het rijden van langdurige reeksen. De demper is dan ook een pak korter geworden wat ook weer wat minder gewicht met zich meebrengt. Het frame heeft een metamorfose ondergaan, en neigt meer en meer naar het frame van zijn kleinere broer de yz250f, dit geeft dan ook een lichter gevoel, waardoor je veel minder moet werken tijdens het rijden. De kopserie hebben ze dan ook onder handen genomen, de stuurblokken worden omhuld met rubber zodat men minder trilling voelt tijdens het rijden, wat je dan ook weer een comfortabeler gevoel heeft. Als laatste hebben ze het motorblok ook grondig gewijzigd, dit om het gewicht te reduceren, met een lichtere zuiger, en een kleinere olie-capaciteit. Maar wat primeert is dat de 3de versnelling langer geworden is zodat je bijna het gehele circuit in de 3de versnelling kan rijden, men moet enkel even naar 2de versnelling gaan in de kortere bochten, wat het gevoel tijdens het rijden alleen maar gemakkelijker maakt, dit verhoogt het fun-gehalte tijdens het rijden dan ook enorm. Om kort samen te vatten is men bij Yamaha er vooral in geslaagd om het rijplezier bij  deYZ 450F een groot stuk te verhogen. Een krachtige, vloeiende compactere bike.