MX World

27/02/2013 21:53 - geplaatst door Marcel Dirks

Ken de Dycker was nauwelijks of zelfs nog niet in eigen land te zien op de motor maar dat wil niet zeggen dat Keeno heeft stilgezeten deze winter... Integendeel zelfs want de KTM van Ken reed al heel wat uren maar dat was allemaal in Italië waar Ken ook het Italiaans kampioenschap reed en er een mooie tweede plaats in de MX1-eindstand behaalde achter teammaat Cairoli... Tijd voor een gesprek met Ken, klik op Thor

  Je kon zorgeloos naar 2013 toeleven, zelfde team, zelfde teammaat... Wat deed je zoal in het off-season? Keeno: Ik heb eigenlijk niet echt een off-season gehad? Ik ben eigenlijk de hele winter bezig gebleven en ben veel bij het team in Rome geweest.     Je was samen met Antonio Cairoli zowat de hele maand januari en zelfs ook in februari in Italie te vinden, kun je ons iets meer vertellen over jullie trainingen? Keeno: Ja, ik ben van december al in Italie en Antonio en ik gaan ook altijd samen trainen, we deden alles heel rustig... rijden, rijden en rijden gewoon. We waren vanaf half januari in Sardinië te vinden, we hebben daar veel in het zand gereden, dat was heel goed en we leren mekaar veel bij en vooral hadden we veel plezier samen.     Vorig seizoen trok je pas in laatste instantie naar het Red Bull KTM Team, dit jaar maakte je de hele voorbereiding mee, gaan we een verschil zien? Keeno: Ja, ik denk wel dat je het gaat zien, ik voel het toch zo aan. De motor is meer naar mijn hand gezet en ik kan zorgeloos het GP-seizoen starten. Het neemt niet al mijn zorgen weg want ik ben nog altijd in afwachting van een vorig team om me te betalen...     Hier en daar wordt geopperd dat je in dienst van de wereldkampioen moet rijden, wat is daar van waar?
Keeno: Wat daar van waar is? Niks is er van waar, er is zelfs nooit over gesproken binnen het team, Tony en ik zijn vrienden en ik ben gewoon een goede teamplayer. Ik heb in elk team wel eens wat voor een teamgenoot gedaan, zo moet het gewoon, dat moeten ze me zelfs niet vragen. Daar zijn vrienden (teammaten) voor en wie weet moet Antonio wel ook eens wat voor mij doen, je weet maar nooit.     Antonio rijdt op de meer wendbare KTM SXF 350, jijzelf op de zwaardere 450, waar denk je met het oog op de GP’s dat je voordeel kan hebben met de 450, waar ben je duidelijk in het nadeel denk je? Keeno: Nadeel? Nee, ik heb geen nadeel met de 450, door mijn gestalte en het daarbijhorende gewicht ben ik blij dat ik met een 450 rijd en de 350 is voor Antonio zeker snel genoeg dus ook hij gaat geen nadelen hebben met zijn lichtere 350.      Je rijstijl vergt enorm veel van je fysiek, heb je afgelopen winter getraind om soepeler te kunnen rijden? Keeno: Ik denk dat gewoon veel kracht vraagt omdat ik groot en zwaarder ben dus moet ik meer werken en altijd van dieper uit mijn benen terug omhoog komen maar ik weet niet anders dus ik heb er op getraind dat ik sterk genoeg ben en mijn fysiek goed inorde is.     Wat vind je van je tot nu toe gereden wedstrijden in het Italiaans kampioenschap? Keeno: Het waren leuke crossen en het ging wel naar wens maar ik ben niet vol uit kunnen gaan. Na de eerste wedstrijd ben ik ziek geworden en eind vorige week is het pas weer beter beginnen gaan, eindelijk. Ik heb nu een goed gevoel maar de vorige twee weken heb ik niks kunnen doen doordat ik veel in bed heb gelegen.     Wat mogen we van Keeno verwachten in de eerste Grand Prix in Qatar?
Keeno: In de eerste GP mag je van mij nog niet verwachten dat ik de puntjes op de "i" ga zetten maar ik wil er toch een goed gevoel aan overhouden dus ik ga voor het podium.     We wensen je alvast veel succes toe.   Foto's: S. Taglioni