MX World

06/02/2013 12:39 - geplaatst door Marcel Dirks

De Ryan Dungey Replica's zijn vanaf nu te koop bij KTM Racing Center in Deurne. Dat de KTM 450 EXC-FE wel wat meer anders is dan de grafics leggen we u graag uit...
Ga snel langs bij KTM Racing Center want er werden slechts 150 motoren gemaakt voor de Europese markt... Thor it voor meer over de Ryan Dungey replica

Vorig jaar werden er 400 Ryan Dungey's replica's gemaakt om de motor toe te laten in het AMA Supercross en Motorcross kampioeschap, daar moet immers worden gereden met een "productiemotor". Iedereen dacht dat het ging om een eenmalige actie maar je hebt het al geraden... Er werden immers weer heel wat veranderingen aangebracht aan Dungey zijn racebike zodat KTM nu opnieuw de motor in de winkels moet brengen, een Factory Editie dus. De nieuwe 2013-1/2 motor is natuurlijk niet helemaal anders dan de bestaande 2013 KTM 450 SXF. Het heeft dezelfde bovenliggende nokkenas als de productiemodellen, deze hebben al meer PK's dan eender welke andere productiemachine. 


Wat is er allemaal anders aan het motorblok? Het weeg zo'n 250gr minderdankzij een lichter carter en een ander koppelingscarter, KTM kon hierdoor de kickstarter helemaal weglaten dat nog was overgebleven van het enduromodel waar de motor vanaf stamt. Dungey houdt meer van electrisch starten...
De carters moeten volgens de AMA-regels op productiemotoren zitten wat hiermee geregalariseerd werd. 
Hier zie je het verschil van de carters, bovenaan de originele, onderaan de Dungey-carter. De KTM SXF had zowieso als geen kickstarter, wel het kickstarthuis.
KTM zal 550 Fzctory Editions op de US markt brengen en 150 stuks voor de Europese markt, zo zullen er in totaal slechts 700 Ryan Dungey replica's op de markt worden gebracht. De 450SXF-FE zal ook nog heel wat accesoires en andere items dragen...
De 2013-1/2 Factory Editie heeft geanodiseerde CNC-gefabriceerde triple clamps alsook een voorschijfrem-beschermer.
Een buddyseat met een grovere textuur van Selle Dalla Valle
De 450SXF-FE komt standaard met een titanium Akrapovic demper uit, die is bijna 500gr lichter dan de stock-demper. Op de replica wordt ook een Regina Gold ketting gemonteerd, die zit op een oranje geanodiseerd Supersprox 52-tanden achtertandwiel
De wielen zijn gemonteerd met zilverkleurige spaken en zwarte Excel velgen. Er staan oranje radiateurbeschermers op en ook de vorkbeschermers zijn oranje. Op de vorkbeschermers zit een holeshot device...
Net als op de fabrieksmachines zal elke Factory Edition met een oranje gepoedercoat frame in de winkel verschijnen. Ook zijn de identieke Red Bull KTM Fabrieks Team stickers erop geplakt.
Dit is nummer 1 van 150 uit de Europese productie, er is een ingition map switch gemonteerd zodat je makkelijk het motorkarakteristiek kan veranderen. Ook werd een urenteller geplaatst.  
Een speciaal voor Ryan Dungey ontworpen 280psi (ipv 250psi) Belleville veerring zit standaard op de Factory Editie. Deze koppelingsveer is ook verkrijgbaar bij je KTM dealer voor je standaard 450 SXF. Naar verwachting zouden ze standaard op alle 2014 KTM 450SXF zitten.
Dit is Ryan Dungey's testmotorblok voor het 2013 Supercrossseizoen. Let op het ontbreken van het kickstarhuis op de carter. De KTM Ryan Dungey is vanaf nu verkrijgbaar bij je KTM Dealer