MX World

06/04/2012 08:48 - geplaatst door Marcel Dirks

We waren gisteren op uitnodiging te gast in Kortrijk-Dutsel,een deelgemeente van Holsbeek, voor de officiële persvoorstelling van Ken De Dijcker en het Red Bull KTM Factory Team. Een welgekomen uiteenzetting trouwens, want afgelopen week was er immers een spreekwoordelijke bom ontploft in Motocross minnend Belgenland. Thor it voor meer info.

De dag voor 1 april werd het persbericht de wereld ingezonden dat Keeno en LS Motors per direct uit elkaar zouden gaan. Dit bericht sloeg in als een bom, want zo kort voor de start van het Wereldkampioenschap uit elkaar gaan is niet de bedoeling, als er geen gegronde reden is. Velen dachten ook dat het een mooi opgezette aprilgrap was van zowel Ken en LS Motors uit Lier. Maar na enig telefoonverkeer werd de harde realiteit maar al te duidelijk, dit is geen aprilgrap! Inmiddels werd er links en rechts, gespeculeerd wat de drijfveer nu precies was om te breken. In een mum van tijd stonden de verschillende forums bol van gissingen, maar meer nog welk merk het zou gaan worden. Sinds maandagavond laat was het bekend dat Ken De Dijcker de onfortuinlijke Max Nagl zou gaan vervangen bij de eerste 5 GP wedstrijden voor het KTM fabrieksteam van Claudio De Carli met als ploegmaat Antonio Cairoli. Toch wist Ken zijn management en KTM dat heel wat mensen nog met vragen zaten. Vandaar dat de pers werd uitgenodigd in de prachtige locatie van de Jos Theys Boerderij in Kortrijk-Dutsel. En hier zijn we dan aangekomen waar we met onze eerste zin naartoe willen, de eigenlijke persvoorstelling. Als eerste kwam Bengt Vanvelthoven aan het woord als assistent manager van het Red Bull factory team is hij iemand die mee achter de onderhandelingen zat van deze overstap. Bengt wist ons te vertellen dat er eind vorig jaar reeds een verkennend contact was geweest tussen beide partijen, maar dat er toen zeker geen sprake was van een mogelijke overstap. KTM had twee rijders die hun kleuren zouden gaan verdedigen in het WK, voor Keeno was er geen plaats! Toen Bengt vorige week een telefoon kreeg van Ken zelf met de mededeling dat hij en LS gesplit waren en of er geen kans bestond dat hij Max kon gaan vervangen zette hij zich aan het werk. Aangezien Nagl zeker al de eerste 5 GP wedstrijden zal missen is het mogelijk om Ken als ploegmaat van Antonio in te zetten bij de MX1. Ken zal plaats nemen op de oude 450 SX-F motoren van Max voor deze wedstrijden met de volle steun van het KTM factory team. Ken die ondertussen ook plaats had genomen op het mooi aangeklede podium kon dit bevestigen. Hij voegde er nog aan toe dat hij niet echt met ruzie is vertrokken bij LS Motors maar dat ze wel al geruime tijd niet meer op één en dezelfde golflengte zaten. Daardoor zag Ken geen andere keuze dan deze drastische maatregel te nemen en de sprong in het duister te wagen door te breken met het team. Voor Ken zelf is dit een droom die tot uiting komt want rijden met de sterkste motor en het beste team is voor elke rijder het neusje van de spreekwoordelijke zalm. Wel is hij er zich van bewust dat die eerste 5 GP wedstrijden nu heel erg beslissend zullen worden voor het verdere verloop in dit Wereldkampioenschap! Voor Gijs Balis, de personal trainer van Ken, is er geen twijfel mogelijk en kan zijn piloot deze overstap met gemak aan. Er is afgelopen winter hard gewerkt om met de best mogelijke conditie aan de start te verschijnen. Hier kon je reeds de eerste vruchten van zien tijdens de ONK wedstrijden waarbij Keeno trouwens erg goed voor de dag kwam. Gijs zal er dan ook alles aan doen om zijn pupil met raad en daad te blijven ondersteunen opdat hij zal slagen bij KTM. Voor de monteurs die mee de overstap maken is dit ook een droom die werkelijkheid word. Toch waren ze erg geschrokken met het nieuws.Voor Jeremy de vaste monteur is het een blij weerzien met KTM, hij was reeds 2 jaar werkzaam bij het Oostenrijkse merk voor KTM UK. Ken kijkt nu reeds vol vertrouwen uit naar de wedstrijd van dit weekend, wetende dat alle ogen op hem zullen gericht zijn. Met de vraag hoe hij hiermee om gaat antwoord Ken zoals we hem kennen. “Ik doe steeds mijn best en zal dit nu ook gaan doen en zal me niet laten opjutten door gelijk wie. Er zullen geen onnodige risico's worden genomen maar ik voel me erg goed en Valkenswaard ligt me wel!” We weten immers dat het een erg druk weekend zal gaan worden voor Ken en zijn naaste omgeving. De Belgisch en Nederlandse pers is al op gesprek kunnen komen maar tijdens de GP zelf zal de Internationale pers ook hun lijstjes met vragen willen voorleggen. Het is te hopen dat dit de boomlange Ken niet teveel uit zijn concentratie zal houden en dat hij gewoon kan doen waar hij erg goed in is...het gashendel ver openhouden.