MX World

10/07/2020 19:29 - geplaatst door Stingray

Hoewel de motoren voor 2020 nauwelijks gebruikt zijn, iedereen weet waarom, blijft alles bij het vertrouwde in motorsportland. Zo stelt ook Yamaha zijn modellen 2021 reeds voor bij het begin van de zomer. U leest er alles over onder Thor.

Voor een leuke clip kan je HIER klikken. Een galerijtje met de nieuwe bikes helemaal onderaan.

En nu naar Thor!


De nieuwe YZ250F mikt op het podium, terwijl de speciale Monster Energy Edities voor de YZ250F en de YZ450F authentieke fabrieksteamstyling bieden

In het 65ste jaar dat het bedrijf bestaat, is de toewijding om te winnen nog net zo sterk als ooit. Over de hele wereld boeken Yamaha-rijders opmerkelijke resultaten. 2020 kende een uitstekende start met Monster Energy Star Yamaha Racing-rijder Dylan Ferrandis die zijn titel verdedigde en op zijn YZ250F twee keer op rij de overwinning behaalde op het 250SX West Coast kampioenschap aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. En Monster Energy Yamaha Factory MX2-rijder Jago Geerts won zijn eerste Grand Prix tijdens de openingsronde van het FIM MX2 wereldkampioenschap.

De filosofie dat racen een sleutelrol zou moeten spelen in de bedrijfsvoering ontstond in juli 1955, toen Yamaha Motor Co., Ltd werd opgericht. De eerste race waaraan Yamaha meedeed, werd prompt gewonnen en zo werd de toekomstige richting van het bedrijf bepaald. En nog steeds is racen op elk niveau binnen Yamaha diep ingebed in de DNA van het bedrijf. Het motorcrossassortiment voor 2021 laat zien dat Yamaha blijft doen wat nodig is om elke deelnemer een echte kans te geven om zijn volledige potentieel te benutten.

Met het sterke aanbod van hoogwaardige viertakt- en tweetaktracemotoren en een paar van 's werelds favoriete crossmotoren voor kinderen, staat Yamaha klaar om iedereen naar de victorYZone te brengen.

De nieuwe YZ250F: Tunen. Racen. Winnen.

De YZ250F heeft al een grote naam gemaakt als een van de meest competitieve 250 cc viertaktmotoren die er zijn. Op elk niveau heeft deze uitstekende crossmotor bewezen dat hij alles in zich heeft om onder alle omstandigheden te winnen, zowel in MX als SX. Voor het modeljaar 2021 mikt Yamaha nog hoger met de introductie van de nieuwe YZ250F in deze ultracompetitieve klasse, uitgerust met een grondig verfijnde motor, herzien frame, nieuwe veringsinstellingen, nieuwe remmen en geavanceerde digitale technologieën.

Compleet opnieuw ontworpen motor

Elk belangrijk onderdeel is opnieuw ontworpen en verbeterd om Yamaha-rijders een echt voordeel op het circuit te geven. Met zijn toonaangevende omgekeerde cilinderkop, die de inlaatefficiëntie verbetert en het zwaartepunt optimaliseert, is de 250 cc vierkleppenmotor al een klasse apart.

Voor het modeljaar 2021 hebben de ingenieurs van Yamaha alle belangrijke componenten geanalyseerd en een groot aantal belangrijke wijzigingen aangebracht die zijn ontworpen om een breder bereik van krachtigere en vloeiende prestaties te geven, waarmee je races kunt winnen. Ook de transmissie is verbeterd om soepeler te kunnen schakelen.

Nieuw uitlaatnokkenasprofiel

Het vermogensgevoel van de motor voor 2021 is van het middelste toerentalbereik tot het overtoerenbereik verfijnd en verbeterd door het gebruik van een nieuwe uitlaatnokkenas met een herzien profiel dat klepoverlap vermindert. Samen met geoptimaliseerde brandstofinjectie-instellingen verbetert deze nieuwe nokkenas het motorkarakter van de YZ250F boven het middelste toerentalbereik, wat zorgt voor hogere prestaties en betere bestuurbaarheid.

Geheel nieuw, zeer efficiënt inlaatsysteem

De inlaat aan de voorkant van de YZ250F is een belangrijk kenmerk dat deze lichtgewicht viertakt een zeer reëel voordeel geeft. De inlaat zorgt niet alleen voor de toevoer van koele en verse lucht die rechtstreeks de motor instroomt voor een beter verbrandingsrendement en directe gasrespons, maar maakt ook het gebruik mogelijk van een unieke achteroverhellende cilinder. Hierdoor wordt het zwaartepunt verbeterd, wat de soepele wendbaarheid en uitstekende rijeigenschappen van de motorfiets ten goede komt.

Het inlaatsysteem van het model voor 2021 is helemaal nieuw. Door de opnieuw ontworpen airbox is de inlaattrechter niet meer nodig. De airbox is bovendien 20 mm ingekort om een vlottere en directere route voor de binnenkomende lucht mogelijk te maken. Een andere belangrijke verandering is de nieuwe afdekking van het luchtfilterhuis aan de voorkant van het zadel. De afdekking voor 2021 heeft nieuwe kanalen en vergroot het volume van de inlaatlucht voor nog betere prestaties bij hoge toerentallen.

Nieuwe krachtige uitlaatdemper

Als aanvulling op de verhoogde prestaties bij hoge toerentallen van de motor voor 2021 is een nieuwe uitlaatdemper met een grotere capaciteit gemonteerd. Het nieuwe systeem, dat slechts 70 mm langer is dan het vorige ontwerp, is ontworpen om een soepeler acceleratie te bieden, vooral bij hoge toerentallen, en levert een diep en ingetogen uitlaatgeluid dat het koppelrijke karakter van deze 250 cc viertaktmotor benadrukt.

Sterker koppelingshuis en soepel schakelende transmissie

Als aanvulling op de verbeterde prestaties van de nieuwe motor is het koppelingshuis opnieuw ontworpen. De koppelingshouder heeft dikkere wanden die aanzienlijk sterker zijn, wat de duurzaamheid verhoogt en de hele race lang consistent sterke prestaties garandeert.

3de, 4de en 5de versnellingen op zowel de ingaande als de uitgaande as zijn opnieuw ontworpen om de prestaties van de transmissie te verbeteren. Bepaalde versnellingen zijn geglasparelstraald voor meer kracht om de verbeterde motorprestaties te evenaren.

Verfijnd dubbel wiegframe brengt het rijgedrag naar nieuwe hoogten

De YZ250F staat al bekend om zijn superwendbare en soepele rijgedrag, en door voortdurende evaluaties en tests hebben Yamaha's ontwerpers de frameconstructie kunnen verfijnen en de chassisprestaties naar een hoger niveau kunnen brengen.

De 2021 YZ250F is uitgerust met een nieuw dubbel aluminium wiegframe, dat hoewel het van buiten lijkt op het vorige ontwerp, een aantal belangrijke veranderingen vertoont die aansluiten op de verbeterde prestaties van de 2021-motor. Ze zorgen voor een merkbare verbetering van zowel rijgevoel als prestaties. Door de stijfheidsniveaus van het frame op belangrijke plekken nauwkeurig te verfijnen, hebben de ontwerpers van Yamaha een chassis kunnen creëren dat lichtgewicht rijgedrag combineert met een nauwkeurig en zelfverzekerd gevoel. Andere chassiscomponenten, zoals de kroonplaat, de stuurbevestiging en de vooras, werden ook opnieuw ontworpen om bij het nieuwe frame te passen, allemaal bijdragend aan het toegenomen competitievermogen van het 2021-model.

Opnieuw ontworpen instellingen van de voor- en achterwielophanging geven meer controle

Van Yamaha's motorcrossmodellen is algemeen bekend dat ze de beste veringspakketten in de branche hebben. Aan de voorkant zorgt de KYB® upside-down voorvork met snelheidsgevoelige demping voor uitstekende rijeigenschappen, terwijl aan de achterkant de KYB®-schokdemper en Monocross-wielophanging samenwerken om optimale controle te bieden met veel grip voor het achterwiel.

Om ervoor te zorgen dat het zijn naam behoudt als een van de allerbeste motorcross-veersystemen 'direct vanuit de fabriek', is het pakket voor 2021 verder verfijnd. De instellingen op de KYB®-voorvork zijn herzien om progressievere demping te bieden over de hele slag. Dit geeft de motorrijder een sterker contactgevoel met het baanoppervlak en levert tegelijkertijd een betere schokdemping die de rijder energie helpt te besparen. Aan de achterkant heeft de KYB®-schokdemper herziene instellingen die voor een stabielere rit zorgen met een verminderde neiging tot overhellen.

Deze belangrijke verbeteringen van de wielophanging, gecombineerd met de verfijnde stijfheidsbalans van het dubbele wiegframe, tillen de rijeigenschappen van de 2021 YZ250F naar een nog hoger niveau. Het nieuwe model is niet alleen gemakkelijker te hanteren, maar geeft ook een preciezer gevoel. Zo kan de rijder de gekozen lijn eenvoudiger vasthouden om sneller bochten te nemen. De tractie op het voorwiel en het achterwiel wordt ook verbeterd door deze chassiswijzigingen, waardoor de controle over de machine beter wordt. Dit biedt een wezenlijk voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Lichter en krachtiger remsysteem

Voor 2021 zijn de remprestaties verbeterd en is het gewicht van het remsysteem verminderd. De opnieuw ontworpen remklauw voor is 30% stijver dan voorheen en maakt gebruik van zuigers met een grotere diameter en nieuw ontworpen remblokken. Een nieuwe remschijf voor van 270 mm vergroot bovendien het contactoppervlak met 16% zonder gewichtstoename. Het ontwerp van de remklauw achter is ook nieuw. Samen met een nieuwe achterste remschijf van 240 mm biedt dit systeem hetzelfde remvermogen, terwijl het 120 gram minder weegt.

Het nieuwe remsysteem levert verbeterde remprestaties en meer gevoel. Het levert een belangrijke bijdrage aan het toegenomen competitievermogen en de verbeterde rijervaring van de 2021 YZ250F.

Herziene stuurpositie

Om de optimale rijpositie te bereiken voor verbeterde bestuurbaarheid, is het stuur van de 2021 YZ250F verder naar voren gemonteerd, zodat de berijder de voorkant kan belasten en zijn lichaamsgewicht over het voorwiel kan verplaatsen als en wanneer dat nodig is.

Het stuur heeft een nieuwe lichtere kroonplaat met nieuwe stuurklemmen, allebei met een herziene stijfheidsbalans om de armen van de bestuurder minder te belasten. De nieuwe chroommolybdeen-stalen voetsteunen zijn ook lichter, net als de nieuwe vooras, waardoor de Yamaha YZ250F slechts 106 kg weegt met een volle brandstoftank van 6,2 liter en 0,95 liter motorolie - slechts 3 kg meer dan de YZ250 tweetakt.

Dynamisch nieuw Icon Blue-kuipwerk met bijpassende nummerplaten

Yamaha Racing heeft blauw tot zijn eigen stijl gemaakt en voor een nog geraffineerdere en dynamischere look is de 2021 YZ250F uitgerust met nieuw Icon Blue-kuipwerk met bijpassende voor- en zijnummerplaten. Verder zijn ook de velgen, cilinderkop en andere motordetails uitgevoerd in het blauw. Daarmee heeft het model voor 2021 een krachtigere en stijlvollere uitstraling waarin het DNA van Yamaha duidelijk terug te zien is.

Yamaha Power Tuner

De toonaangevende Power Tuner is een gemakkelijk te gebruiken digitale technologie waarmee YZ250F- en YZ450F-rijders het motorvermogen van hun motorfiets op het circuit kunnen afstellen met hun smartphone. Rijders en monteurs kunnen eenvoudig de gratis Power Tuner-app voor IOS- of Android-apparaten downloaden. Vervolgens kunnen ze direct verbinding maken met de YZ250F om de brandstofinjectie en het ontstekingstijdstip te wijzigen via de CCU van de motor. In de Power Tuner-app kunnen rijders hun eigen instellingen maken en met behulp van de op het stuur gemonteerde knop kunnen ze schakelen tussen twee van de kenvelden.

De Power Tuner kan niet alleen wijzigingen aanbrengen in de prestaties van de motor, maar kan ook worden gebruikt om logboekgegevens van races vast te leggen en een reeks gegevens te bewaken, waaronder systeemdiagnostiek, looptijd en onderhoud. Bovendien is het mogelijk om racelogboeken en instellingen te vergelijken en te delen met andere coureurs.

Nieuwe kenmerken van de YZ250F voor 2021

· Opnieuw ontworpen krachtige motor met sterker vermogen bij hoge snelheden

· Vlottere gasrespons met een langer overtoerengevoel

· Geoptimaliseerd uitlaatnokkenasontwerp met nieuw profiel en minder overlap

· Ideale instellingen voor brandstofinjectie zorgen voor een verbeterd vermogenskarakter

· Volledig opnieuw ontworpen inlaatsysteem verhoogt de prestaties bij hoge toerentallen

· Uitlaatdemper met grotere capaciteit voor naadloze acceleratie bij hoog toerental

· Sterker koppelingshuis voor betere motorprestaties

· Opnieuw ontworpen versnellingen met geoptimaliseerde prestaties en kracht

· Dubbel wiegframe met nieuwe specificaties en een ideale balans tussen sterkte en stijfheid

· Herziene instellingen van de voor- en achterwielophanging bieden verbeterde bestuurbaarheid

· Lichtere en krachtigere voor- (Ø 270 mm) en achterremmen (Ø 240 mm)

· Lichtere kroonplaat en herziene stuurpositie

· Lichtere voetsteunen van chroommolybdeen-staal

· Lichtere vooras

· Icon Blue-kuipwerk en bijpassende blauwe voor- en zijplaten

Vervolg van technische kenmerken van de YZ250F

· Vloeistofgekoelde DOHC-motor met 4 kleppen en omgekeerde cilinderkop

· Motorconfiguratie met centraal laag zwaartepunt en achterover hellende cilinder

· Zeer efficiënte naar voren gerichte inlaat en uitlaat aan de achterkant

· Lichtgewicht titanium kleppen voor ultra-responsieve prestaties

· Lichtgewicht uitlaat zorgt voor een sterk puls-effect

· Robuuste koppeling met uitstekend gevoel

· De speciale vorm van de schakelnokkenas maakt soepel en nauwkeurig schakelen mogelijk

· De Power Tuner-app voor smartphones maakt nauwkeurige, snelle en eenvoudige tuning op het circuit mogelijk

· Schakelaar voor 2 ECU-kenvelden voor het aanpassen van het motorkarakter tijdens het rijden

- Elektrische starter met lichtgewicht lithium-ion accu

· Toonaangevende KYB® upside-down voorvork met snelheidsgevoelige demping

· KYB®-achterschokdemper en Monocross-achterwielophanging

Nieuwe Monster Energy Editions voor de YZ250F en de YZ450F

Voor 2020 wordt de sterke relatie tussen Yamaha en Monster Energy verder versterkt door het nieuwe Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team met de coureurs Jago Geerts en Ben Watson. Naast het Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team van Gautier Paulin, Jeremy Seewer en Arnaud Tonus, staat deze getalenteerde line-up klaar om hard te vechten voor podiumplaatsen tijdens het raceseizoen van 2020.

Om deze volledige fabrieksaanval van de teams op zowel de MXGP- als MX2-titels te vieren, kondigt Yamaha de lancering aan van de YZ250F Monster Energy Edition en de YZ450F Monster Energy Edition modellen. De YZ250F en YZ450F Monster Energy Edition-modellen hebben zwart-blauw kuipwerk met exclusieve Monster Energy-graphics en bieden motorcrossers de kans om een stoer vormgegeven 2021-productiemotor* te bezitten met de echte fabrieksstyling van Yamaha's Grand Prix-teammotoren.


*Beide Monster Energy Edition-modellen hebben dezelfde technische specificaties als de standaardmodellen.

YZ450F: bereid je voor op de overwinning.

Voor 2020 werd de YZ450F volledig opnieuw ontworpen met een nieuwe, compactere elektrische startmotor, een lichter dubbel aluminium wiegframe en tal van andere specificatiewijzigingen die hem sneller, scherper en zelfs een nog geduchtere tegenstander maken. Ontwikkeld op basis van de motor waarop Monster Energy Yamaha Factory MXGP-coureur Jeremy Seewer tweede werd in het MXGP wereld kampioenschap van 2019 en uitgerust met geavanceerde technologie, waaronder het Launch Control Systeem (LCS) en de Power Tuner, is de YZ450F de krachtigste en meest verfijnde grote productiecrossmotor die ooit is ontwikkeld door Yamaha.

De 2021 YZ450F keert terug met alle toonaangevende functies die voor het eerst werden geïntroduceerd op de 2020 YZ450F, waaronder een vernieuwde motor, cilinderkop, frame en technologische functies voor een lichtere, krachtigere en beter bestuurbare motorcrosservaring. Racers kunnen dankzij Yamaha's Launch Control System snellere, soepelere racestarts bereiken. Met de ingebouwde draadloze connectiviteit kunnen ze via de gratis Yamaha Power Tuner-app hun prestaties op het circuit aanpassen.

Deze unieke, toonaangevende Power Tuner-app stelt rijders en monteurs in staat om de motorprestaties van de YZ450F op het circuit af te stemmen en instellingen naar smaak aan te passen om onder alle omstandigheden de beste prestaties te bereiken. De premium KYB®-wielophanging en het lichtgewicht aluminium wiegframe van de motor zorgen voor uitstekend rijgedrag bij lage en hoge snelheden, en de ultracompacte hightech 450 cc vierkleppenmotor levert kracht en controle.

Met nieuw Icon Blue-kuipwerk en bijpassende blauwe voor- en zijplaten voor 2021 is deze hoogwaardige crossmotor zowel qua uiterlijk als qua prestaties een aanwinst. De YZ450F is de duidelijke keuze voor elke racer die zijn ware winstpotentieel wil ontdekken.

Technische kenmerken YZ450F

- Ultracompact nieuw 450 cc vierkleppenmotorblok: kracht onder controle

· Achteroverhellende cilinder voor centraal laag zwaartepunt

· Omgekeerde cilinderkop met naar voren gerichte inlaat en uitlaat aan de achterkant

· Yamaha Power Tuner voor directe afstemming op het circuit via een smartphone

· Knop op het stuur met 2 standen voor het wisselen van de motormapping tijdens het rijden

· Compacte elektrische starter met ultralichte lithium-ion accu

· Launch Control Systeem (LCS) optimaliseert het motorvermogen voor snellere starts

· Flexibel en lichtgewicht dubbel aluminium wiegframe voor nauwkeurige besturing

· Slank kuipwerk en zadel voor ultieme ergonomie

· Toonaangevende snelheidsgevoelige KYB®-voorwielophanging

· Monocross-achterwielophanging met speciaal getunede KYB®-schokdemper

· Lichtgewicht wielen met blauwe velgen

· 270 mm remschijf voor, 240 mm remschijf achter

· In 4 standen verstelbare rubberen stuurklem

· Conisch aluminium stuur met snel reagerende koppelingshendel

Yamaha offroad-competitie motoren 2021: het meest complete assortiment

Het Yamaha 2021 offroad competitieassortiment bevat een echt diverse en spannende reeks modellen voor racers en rijders van alle leeftijden en ervaringsniveaus. Met hun vloeistofgekoelde tweetaktmotoren en hoogwaardige chassisontwerpen geven de YZ65 en YZ85 jonge racers de allerbeste start in de motorcross, terwijl de YZ125 de perfecte motor is voor tieners om hun racevaardigheden aan te scherpen voordat ze naar de volwassen categorieën gaan. De geheel nieuwe YZ250F en onlangs opnieuw ontworpen YZ450F beschikken over de meest geavanceerde technologie en zijn ook verkrijgbaar als Monster Energy Edition. Dan is er de legendarische YZ250, Yamaha's ultieme tweetaktcrossmotor met een trouwe aanhang van toegewijde racers en vrijetijdsrijders over de hele wereld.

Naast een totale toewijding aan racen is Yamaha ook serieus bezig om offroad rijden bereikbaar te maken voor jongere rijders. De PW50, een volautomatische tweetakt met cardanaandrijving, heeft generaties jonge rijders kennis laten maken met het plezier en de vaardigheden van motorcross. In 2020 viert deze legendarische kindermotor zijn 4040ste verjaardag en in die tijd is het concept van de PW50 vrijwel hetzelfde gebleven. Dit onderstreept maar weer eens de pracht van het originele ontwerp met zijn ronde silhouet, gebruiksvriendelijke functies en ongecompliceerde technologie. De PW50 was voor het eerst verkrijgbaar in 1980 en er zijn nu meer dan 380.000 exemplaren verkocht in 150 landen. Daarmee is het één van de beroemdste en meest geliefde minibikes ooit geworden.

Aangedreven door een stille 50 cc viertaktmotor met een drieversnellingsbak en automatische koppeling is de TT-R50E viertakt een leuke en gemakkelijk te rijden minibike gericht op kinderen van 4-7 jaar. Met zijn gemakkelijke ergonomie en lage zithoogte is de TT-R110E een echt veelzijdige halfautomatische viertakt vrijetijdsmotor waar het hele gezin van kan genieten. En met zijn kuipwerk in motorcrossstijl, wielophanging met lange veerweg en responsieve 125 cc viertaktmotor met handgeschakelde vijfversnellingsbak is de TT-R125 de ideale allround offroadvrijetijdsmotor voor rijders van alle leeftijden.

Kleuren voor 2021

YZ450F: Icon Blue met nieuwe graphics

YZ450F Monster Energy Edition: Monster Black met Monster-graphics

YZ250F: Icon Blue met nieuwe graphics

YZ250F Monster Energy Edition: Monster Black met Monster-graphics

YZ250: Icon Blue met nieuwe graphics

YZ125: Icon Blue met nieuwe graphics

YZ85LW: Icon Blue met nieuwe graphics

YZ65: Icon Blue met nieuwe graphics

TT-R125LWE/110E/50E: Icon Blue met nieuwe graphics

PW50: Icon Blue met nieuwe graphics

Beschikbaarheid van modellen voor 2021

YZ250F vanaf oktober 2020

YZ250F Monster Energy Edition vanaf oktober 2020

YZ450F vanaf juni 2020

YZ450F Monster Energy Edition vanaf september 2020

Originele Yamaha-accessoires

Yamaha's lijn met originele accessoires omvat niet alleen het GYTR®-assortiment van hoogwaardige raceonderdelen en racekits, maar ook een assortiment MX-rijkleding en de Paddock Blue-collectie vrijetijdskleding.

Genuine Yamaha Technology Racing (GYTR)®-ingenieurs stoppen al meer dan 40 jaar pakkende, prestatieverhogende, opzienbarende en toonaangevende technologie in elke accessoire die ze ontwerpen. In nauwe samenwerking met fabrieksteams en testrijders is een breed scala aan prestatieverbeterende componenten ontwikkeld.

GYTR®-onderdelen en volledige racekits zijn speciaal bedoeld voor rijders die hun Yamaha-vermogen maximaal willen benutten en hun rijprestaties naar een hoger niveau willen tillen.

Het assortiment GYTR®-onderdelen ontwikkelt zich steeds verder en omvat billet onderdelen, motoronderdelen, beschermingsonderdelen, uitlaatsystemen en krachtige motorracekits voor alle motorcrossmodellen, variërend van het YZ65 instapmodel tot de krachtige YZ450F.

Ga naar www.yamaha-motor.eu voor meer informatie over de offroad competitiemodellen voor 2021 en het nieuwste assortiment originele Yamaha- en GYTR®-accessoires.