MX World

10/05/2021 10:42 - geplaatst door Stingray

Een team? Twee aparte luifels? Vreemd, maar het kan toch bij KTM Redd Bull. Het is ondertussen van 2018 geleden dat Jeffrey Herlings werelldkampioen MXGP werd. Twee jaar op rij moesten ze de eer aan de Honda van Tim Gajser laten. Waarom dit zo was? Alles heeft zijn reden, maar alleen de winnaar staat voor eeuwig op de tabellen. Ambitie zat bij veteraan Cairoli, leading man Jeffrey Herlings en piepkuiken Jorge Prado. 

Het intervieuw, onder Thor. Credits JP Acevedo.

Tony Cairoli
Een van de grootste coureurs van het moderne tijdperk van het FIM Motocross Wereldkampioenschap begint aan zijn twaalfde seizoen bij het Red Bull KTM Factory Racing-team in 2021. In dertien jaar in de MXGP-klasse is Tony Cairoli slechts een paar maal buiten de top drie gevallen: in 2015 (7e) en 2019 (10e), voornamelijk veroorzaakt door een letsel. In ’21 zal hij, opnieuw gewapend met de KTM 450 SX-F, zijn tiende FIM-titel najagen en hopelijk zijn totaal van 92 Grand Prix-overwinningen verlengen, de op een na hoogste score in de geschiedenis van de sport.

Tony, je hebt eind 2020 een kleine knieoperatie ondergaan en bent eind februari begonnen met rijden. Hoe is uw conditie?

"De knie is oké, en ik ben heel voorzichtig met de motor beginnen trainen. Ik gaf voorrang aan de fysieke training bij he begin van de revalidatie. Ik trainde minder met de motor omdat er onduidelijkheid was over de start van het seizoen. Er is dus geen reden om mete haasten. Maar het gaat goed, ik voel me goed."

Dus de grote vraag voor 2021: wanneer ga jij beslissen of dit het laatste racejaar voor jou is?

"Het is natuurlijk een kwestie van resultaten en hoe competitief ik ben: dit is duidelijk mijn doel op dit moment. Ik wil zien of ik nog kan verbeteren, maar ik weet dat het prestatieniveau waarschijnlijk niet zal stijgen. Veel hangt af van mijn conditie en de knie. Daarom weet ik niet waar ik nu sta op gebied van snelheid en gevoel. Ik kan nog niet voluit gaan vanwege de gevolgen van de blessure. Vorig jaar was erg moeilijk voor mij. Ik denk dat ik met een betere knie in 2021 ka vechten voor het kampioenschap. Dit is mijn doel en het volgende seizoen hangt af van hoe ik me voel."

Je was een mentor van Jorge Prado toen hij bij het team kwam en nu is Mattia Guadagnini de juniorr. Italië staat er met hem goed voor?

"Mattia kent op dit moment natuurlijk nogal wat druk. Hij is rechtstreeks van het Europees Kampioenschap naar de MX2 gekomen. Hij bezit zeker het potentieel om ​​top drie te worden. Het zal niet gemakkelijk voor hem zijn. Ik heb dit zelf eerder mee gemaakt. Maar het gaat goed met hem en hij heeft hard gewerkt. Ik denk dat de eerste races lastig zullen worden, maar als hij eenmaal de flow heeft, denk ik dat de resultaten zullen komen."

Je hebt nog niet veel rijtijd gehad, maar is er iets dat je dit seizoen op je KTM 450 SX-F wilde repareren of oplossen?

"Nee, tot nu toe hebben we een paar dingen getest. Maar omdat ik niet veel op de motor zat pushen we niet volledig richting technische onderdelen. Voor mij is het belangrijk om me beter te voelen met de knie en dan iets te testen als ik op een redelijk niveau ben."

Hoe zit het met rivalen voor 2021?

"Ik denk dat we dezelfde soort namen voor het kampioenschap zullen zien als in de afgelopen jaren. Voor reeksoverwinningen denk ik dat er een grotere groep is. Zelfs nieuwe mensen zoals Thomas Kjer Olsen en Ben Watson. Ik denk dat het tijd is voor Jorge Prado om te laten zien dat hij goed is voor de titel. Daarnaast heb je  Tim Gajser, Jeffrey Herlings en ikzelf. Jeremy]Seewer zal competitief zijn, Glenn Coldenhoff ook. Er zijn veel jongens die voor het kampioenschap kunnen gaan en zelfs meer voor de overwinning van een enkele race."

Je vaardigheid in het opbouwen van een kampioenschap is de afgelopen 15 jaar ongeëvenaard, maar heb je het gevoel dat je nog steeds de brute snelheid hebt om meerdere raceoverwinningen te behalen?

"Ik denk dat het gewoon van de knie afhangt. Vorig jaar begon ik aan het seizoen en ik was niet klaar met mijn schouder. toen dat opgelost was verergerde de knie ! Dus in 2020 kon ik niet echt op mijn best rijden. Als ik in vorm ben, weet ik dat ik nog steeds voor overwinningen kan gaan, zelfs met het WK als belangrijkste doel."

NVDR: vreemd dat Cairoli nergens de naam Romain Febvre laat vallen.......

Dan is het de beurt aan Jeffrey Herlings

Jeffrey Herlings, een Red Bull KTM Factory Racing-rijder sinds zijn Grand Prix-debuut in 2010, is een van de beste racers van het team met vier FIM Wereldtitels, en momenteel 90 FP-zeges, vlak achter Cairoli en Everts. Na zijn bijna perfecte derde seizoen in MXGP met de KTM 450 SX-F in 2018 - waarin hij 17 van 19 GP's claimde en als tweede eindigde in de andere twee - leed de Nederlander twee jaar aan blessurefrustratie. Nu, op 26-jarige leeftijd, is # 84 opnieuw op zoek naar zijn superioriteit op het hoogtepunt van MXGP.

Jeffrey, ben je eindelijk gezond? Geen metaalwerk meer in het lichaam of problemen met de conditie?

"Ik heb gelukkig geen materiaal meer in mijn lichaam! Mijn voet is beslist beter dan hij was, maar hij is niet volledig genezen of zo goed als mijn andere. Het stoort me een beetje, maar niet als ik aan het rijden ben. Ik heb daarna soms pijn, dat is alles. Fysiek ben ik niet supergeconditioneerd, maar op dit moment wil ik dat toch niet zijn. Omdat we nog steeds niet 100% zeker weten wanneer het racen opnieuw zal beginnen vanwege de pandemie. Hopelijk zijn we klaar voor half juni, maar het is mentaal en fysiek moeilijk om te weten wanneer je wel of niet start. Op dit moment rijd ik gewoon drie tot vier keer per week en doe elke dag één - of misschien maximaal twee - trainingssessies om in vorm te blijven en het lichaamsgewicht onder controle te houden. Als we absoluut zeker zijn van de eerste race, gaan we weer hardcore."

Je hebt een onverzadigbare honger naar de overwinning, maar ben je na de blessureproblemen van 2019 en 2020 sgterk gemotiveerd om het einde van het seizoen te halen?

"Het is duidelijk dat ik er de afgelopen jaren niet in geslaagd ben om de meeste races uit te rijden, dus dat moet een groot doel voor me zijn. Ik moet overal scoren en ik weet niet of dat betekent dat ik elke keer dicht bij de overwinning zal zijn, zoals in het verleden. Maar of ik kan proberen elke keer consistent, dan ben ik er zeker van  om op het einde mee te spelen voor de podiumplaatsen."

De Nederlandse GP zou plaatsvinden in Oss, Nederland. Wat is jouw mening?

"Voordat we daarover praten vind ik het jammer dat we niet meer naar Valkenswaard gaan. Het was een traditie op de kalender. Ik reed daar sinds 2010, ik won daar negen keer en stond tien keer op het podium, dus het heeft een plekje in mijn hart. Oss is een leuke baan. Het is dicht bij mijn huis! Het is geen typisch ‘Nederlands’ nummer omdat het niet superzandig is, maar het is een coole plek en goed voor de fans met een mooi overzicht om naar te kijken."

Wie zorgt voor een verrassing bij uw rivalen in 2021?

"Ik denk dat het dezelfde groep rijders zal zijn, het is gewoon een ander jaar. Ik denk dat Jorge Prado er echt bij is gekomen. Maar voor de rest zijn het jongens als Tim Gajser, Romain Febvre en Tony Cairoli."

Je zou dit jaar een beetje dichter bij het record van 101 overwinningen kunnen komen. Is dat een doel?

"Vast en zeker. Als ik een seizoen als 2018 heb, dan slaag ik er deze keer voor! Dat was een droomseizoen. Het is zeker een doel om die 101 te bereiken. Ik zit nu op 90 en ik ben 26 jaar  dus ik denk dat het realistisch is. Ik zal ervoor gaan."

Je bent de beste zandrijder ter wereld: is het mogelijk om nog beter te worden op het terrein?

"Het maakt niet uit hoe oud je bent, je blijft leren en je vindt kleine manieren om je te verbeteren. Ik denk niet dat ik beter kan worden in het zand. 26 is niet oud maar ook niet jong en ik zie mezelf niet mijn niveau verhogen. Ik ben nu op mijn hoogtepunt of ik ben er voorbij! In 2018 was ik niet op mijn beste niveau, maar ik was supergoed in het zand en won vrijwel alles. Dus ik weet niet of het mogelijk is om beter te worden ...  Maar als ik op hetzelfde niveau kan blijven, ben ik al gelukkig."

Tot slot Jorge Prado. Een knaap die vorig jaar  heel goed bezig was, maar als topsporter ook niet immuun bleek voor het Covid-verhaal.

Jorge Prado, nog maar 20 jaar oud, heeft al de overwinning geproefd met de KTM 250 SX-F in MX2 - waar hij de klasse domineerde met  wereldtitels in 2018 en 2019 Hij debuteerde langs de grote poort in de MXGP, ondanks een zwaar letsel in het voorseizoen. Prado, al de meest gedecoreerde motorcrosser van Spanje, zette zichj vorig jaar op de kaart met drie GP-zege's en acht podiumplaatsen. tot hij geveld werd door de griep. Nu is hij fit, zelfverzekerd en klaar om zijn wereldberoemde startvaardigheid in MXGP # 61 te benutten als een van de favorieten voor het seizoen.

2020 was je eerste in MXGP. Het is eerlijk om te zeggen dat er een aantal ups-en-downs waren ...?

"2020 was best een moeilijk seizoen voor mij. Geblesseerd raken vlak voor het begin van mijn eerste jaar in de koningsklasse hielp niet echt! Het betekende dat ik wedstrijdenmeost rijden zonder veel training of testen. Desondanks had ik een aantal zeer goede momenten, vooral tegen het einde toen ik fit werd en races won. Op een gegeven moment had ik zelfs wat mogelijkheden voor de titel, dus ik was best tevreden. Over het algemeen zou ik zeggen dat 2020 een goed seizoen was, maar ik had het zonder de twee blessures kunnen doen. De mooiste momenten waren het eerste podium, de eerste overwinning op de 450 in Italië en de overwinning in Spanje."

Wat was de grootste les?

"Een seizoen beginnen na een blessure is nooit gemakkelijk omdat je een bepaalde hoeveelheid tracktijd nodig hebt om weer op je niveau te komen. Ik heb mezelf tot het uiterste gedreven in die ‘herstelfase’ waarin ik eigenlijk aan het racen was om zo snel mogelijk op 100% te komen en een aantal goede resultaten te boeken. Dus de les ging over hoe ik fysiek mijn grenzen kon bereiken."

Had je in de latere fase van het seizoen het gevoel dat je de KTM 450 SX-F onder de knie had?

"Het is een moeilijke vraag, want ik heb die trainingsperiode gemist. Ik heb geen voorseizoen gekregen. Toen moesten we stoppen vanwege Covid-19 en twee weken voor de herstart raakte ik weer geblesseerd aan mijn sleutelbeen! Ik reed in de derde ronde in Letland met slechts twee weken op de motor. Eind 2020 kwam ik er eindelijk aan, en dat kon je zien aan mijn resultaten omdat ik steeds meer vocht voor de eerste positie. Ik denk dat ik zoveel heb geleerd van die periode en waar ik me moest verbeteren. Nu heb ik het gevoel dat ik aan mijn eerste echte off-season van 450-voorbereiding begin."

Je lijkt altijd een zelfverzekerde man, maar waren de 12 maanden van 2020 - van het gebroken dijbeen tot de COVID-19-diagnose die het seizoen voortijdig beëindigde - de moeilijkste periode van je carrière?

"Ja, 2020 was een van de moeilijkste uit mijn carrière. Ik verhuisde naar de 450-klasse als de 250-kampioen en met hoge verwachtingen, althans voor mezelf. Ik verwachtte goede resultaten en de blessure gooide die prognose overhoop. De 450 is een erg fijne fiets om te rijden, maar als je hem de hele 30 minuten plus twee ronden moto moet pushen, dan is het niet erg gemakkelijk. Daar moet je echt klaar voor zijn. Het is niet gemakkelijk om lange tijd op die fietsen te rijden; je hebt echt een goede fysieke conditie nodig."

Wie zal je verrassen in 2021?

"Hmm, ik weet het niet. Ik denk Jeffrey Herlings]! Tony Cairoli zal zeker goed zijn, ook Tim Gajser en Romain Febvre. Verrassingen? Het is moeilijk te zeggen, maar als je naar elk jaar kijkt, zijn er altijd vragen over wie goed zal zijn, maar uiteindelijk zijn het altijd dezelfde mannen voorin. Ik heb het gevoel dat ik ook in de groep zit. Niet omdat andere mensen het zeggen, maar wanneer ik de resultaten zie. Ik ben niet iemand die mezelf ophemelt, maar als ik naar de resultaten van vorig jaar kijk, mag ik eerlijk zijn en zeggen: ‘dit jaar kan ik weer voor die posities vechten en ik moet er klaar voor zijn’. Mijn doel is om voor de titel te vechten en dat is alles."

Supercross: het was in een bepaald stadium een ​​loopbaanrichting voor jou. Je bent nog maar 20, dus wat vind je er nu van?

"Eerlijk gezegd ben ik echt gefocust op het heel goed doen en het behalen van de titel in MXGP. Als ik naar supercross kijk, heb ik het gevoel dat het iets heel leuks zou zijn om te proberen. Het zou heel anders zijn. Het zou helemaal niet gemakkelijk zijn om voor een titel te vechten. Je moet niet alleen wennen aan supercross rijden op dat niveau, maar ook racen. Ik heb nog nooit in mijn leven supercross gereden. Het zou heel moeilijk zijn! Ik denk dat als ik de mogelijkheid had om daar te komen en te racen, ik zou willen gaan en resultaten zou willen. Op dit moment kijk ik alleen naar MXGP."