MX World

27/05/2018 19:54 - geplaatst door Marcel Dirks

Afgelopen week werden we door KTM uitgenodigd in Italië, Mallogrotta om precies te zijn, op het thuis-circuit van Antonio Cairoli) voor de voorstelling en het testen van de 2019 modellen. Op zondagavond vond de voorstelling plaats en werden we gebriefd over de veranderingen die de nieuwe modellen hadden gekregen. Op deze avond was ook Ryan Dungey uitgenodigt, hij kwam zelf over de KTM SXF 450 vertellen. Thor it voor de test die Jurgen Bijnens voor ons deed in Italië.

Beginnen bij het begin, elk (groot) model kreeg een nieuw frame, het frame wordt stijver genoemd om een betere controle te krijgen en de balans te verbeteren van de motor. Om een betere handelbaarheid te krijgen kreeg ook elke motor een nieuwe kopserie. Doordat het zadel verhoogd werd en ook wat breder werd moet de rijder een beter gevoel krijgen omdat de motor beter tussen je benen zit.
De versnellingsbakken werden ook onder handen genomen, deze worden nu vervaardigt bij Pankl, een gespecialiseerd bedrijf in het fabriceren van raceonderdelen. De versnellingsbak moet een beter schakelgevoel geven en ook de levensduur zou verlengd moeten zijn.
Door de nieuwe achterbrug zodat het tandwiel tot twee verder naar achter kan worden geplaatst.
De achterkant van de SXF werd volledig vernieuwd, van subframe tot plastiek. De fabrieksrijders rijden er al het hele seizoen mee, de achterkant werd iets lager gemaakt.

 

De SX 125
De 125 heeft vanaf nu ook de nieuwe generatie koppeling zoals al eerder op de 4-takt modellen werd gemonteerd, dit is vooral voelbaar bij de soepele bediening ervan. De uitlaat is ook weer een beetje veranderd. Het rijden met de SX 125cc is echt een leuk gegeven, zoveel topvermogen en handelbaarheid. Echt een topper in zijn klasse!!
De sx 150 cc is qua rijden hetzelfde maar heeft net dat tikkeltje meer vermogen en koppel wat het rijden soms iets makkelijker maakt!

De SX 250
De sx 250 cc is niet uitgekomen met de injectie zoals velen gehoopt ( gedacht) hadden. De reden hiervoor was simpel zeiden ze hier. Het staat nog niet helemaal op zijn punt op de sx modellen en er komt zoveel meer bij kijken dan een carburator te plaatsen. Daar komt nog eens bij dat de wetgeving ivm het milieu en uitstoot op de crossmodellen nog niet van toepassing is dus waarom iets wat goed is veranderen. De grote verandering op de sx 250 is de verandering van de voorbocht van de uitlaat, deze hebben ze tot 25 mm korter bij de kader geplaatst zodat het in de sporen makkelijker afdraaien gaat worden zodat je niet zo snel de grond gaat raken! Natuurlijk zonder het verliezen van vermogen weliswaar! Het rijden op zich is wel zo leuk, lekker licht in de hand en een soepel vermogen hebben ze er weer uitgekregen! Echt een leuke motor om mee te rijden!

 


Sxf 250
Is ook weer een compleet nieuwe motor.
De uitlaat van de SXF 250 werd verbeterd en de motor kreeg ook een nieuwe throttle body, nieuwe nokkennassen en een nieuwe koppeling.
Dit is ook een heel leuke motor om mee te rijden,  je voelt bij de 4-takten echt wel dat ze gewerkt hebben aan het frame waardoor de stabiliteit echt wel verbeterd is! Qua motorvermogen zit het hier echt wel goed, de motor kan zoveel toeren aan en is echt leuk om er mee te rijden! Door de nieuwe throttlebody luistert de SXF 250 een stuk beter op het gashendel.


Sxf 350
Deze motor hebben ze ook helemaal geoptimaliseerd, hij kreeg oa. een andere cilinderkop, cilinder, throttlebody, versnellingsbak en bougieconnetor.
De motor voelt voor mij enorm brut en krachtig aan, het is net zoals een hele goede geprepareerde 250 sxf maar nog krachtiger onderin. Het is wel een leuke motor om mee te rijden want waar je met een sxf 250 een versnelling naar beneden moet is het bij deze motor echt niet nodig! Voor mij was dit een beetje te krachtig om mee te rijden! Gebied het mij om te zeggen dat ik het meeste ervaring heb met tweetaktmotoren.


Sxf 450
Het paradepaardje zoals ze de motor op de voorstelling presenteren is wel tot 60% veranderd. De SXF 450 kreeg ook een nieuwe cilinderkop, andere kleppen, nokkenassen, nieuwe filterkast, throttlebody,..... teveel om op te noemen.
Ik moet zelf toegeven dat deze motor een zaligheid was om mee te rijden. Je merkt dat ze hier heel veel tijd hebben  ingestoken om hier een topproduct van te maken. Het vermogen is heel bruikbaar en nooit te brut. Ook het gewicht hebben ze naar beneden gekregen en dat voelt zich echt in de handelbaarheid. Je voelt eigenlijk niet dat je met het zwaarste SXF-model op pad bent. Ik was echt zwaar verbaasd van dit model. Een echte topmotor waar iedereen mee overweg kan!

Als ik dan toch een model mag kiezen wat me echt bevalt en verbaasd heeft is het wel de sxf 450,  die reed wel zo leuk en zo handig om mee te rijden. En dan natuurlijk is ook de SX 150 echt wel een topper om mee te rijden en mij te amuseren! Dan kregen we zelf ook nog wat te zien van Ryan Dungey zelf die zelf ook de baan op reed met verschillende modellen. Echt leuk om hem eens te zien rijden en er zelf ook eens bij tussen te hangen!

Met dank aan Jurgen Bijnens, UFO (Rino Trading) en WLM Design