MX World

09/08/2021 10:18 - geplaatst door Stingray

Onder Thor een volledig verslag van de MXGP wedstrijd in Kegums, by Infront.

In de eerste MXGP-race was het Jeffrey Herlings van Red Bull KTM Factory Racing die de Fox Holeshot pakte voor collega-fabrieks-KTM-rijder Jorge Prado en Glenn Coldenhoff van Monster Energy Yamaha Factory Racing die achter zich Antonio Cairoli van Red Bull KTM Factory Racing kreeg.

Thuisheld en Standing Construct GasGas Factory Racing-rijder Pauls Jonass kende een sterke start in de race toen hij op de zesde plaats zat voor Romain Febvre van Monster Energy Kawasaki Racing Team en Alessandro Lupino van MRT Racing Team KTM. Terwijl Jeremy Seewer en Ben Watson van Monster Energy Yamaha Factory Racing op het middenveld werden begraven.

Thomas Kjer Olsen van Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing viel uit de eerste race, terwijl zijn teamgenoot Arminas Jasikonis helemaal niet in de rij stond vanwege een crash in de getimede training vanmorgen.

Herlings bleef voor Gajser leiden. Hoewel die het gat wilde dichten, met Prado, Coldenhoff en Cairoli net achter, terwijl Febvre de #222 probeerde te pushen voor de vijfde plaats.

Calvin Vlaanderen van Gebben Van Venrooy Yamaha Racing kende een fantastische start in de race toen hij kort in de top vijf reed, maar de race niet afmaakte.

Net toen het leek alsof Prado, Coldenhoff, Cairoli en Febvre zich achter Herlings en Gajser begonnen te settelen zag Cairoli kans aan om de #259 van Coldenhoff te omzeilen en zo op de vierde plaats te komen. Cairoli ging vervolgens achter Prado aan, terwijl de Spanjaard vervolgens onder druk kwam te staan ​​van Coldenhoff en Febvre, evenals van Jonass.

Febvre passeerde vervolgens Coldenhoff en zette zijn zinnen op Prado, terwijl Jonass ook een move deed op Coldenhoff waar de Letse fans dol op waren. Uiteindelijk kon Gajser het gat met Herlings, de winnaar van de race, niet meer dichten, waarbij de Sloveen als tweede eindigde en Cairoli als derde.

In race twee was het Febvre die de rest van het veld de eerste bocht in leidde om zijn vijfde Fox Holeshot van het seizoen veilig te stellen. De Fransman leidde toen Prado, Herlings, Cairoli en Vlaanderen.

Cairoli crashte vervolgens van de vierde plaats en deed opnieuw mee aan de race in de top 10, terwijl de zaken er goed uitzagen voor Febvre. Maar slechts twee ronden later maakte de Kawasaki-rijder een fout en crashte hij uit de leiding terwijl Prado  de leiding overnam.

Jonass had een moeilijke start in de tweede heat na een crash in de eerste bocht. Vervolgens achtervolgde hij Watson voor de 15e, waarna hij Henry Jacobi van JM Honda Racing inhaalde die in de flank van de Let reed. Beiden kwamen ten val. Jonass wist aan het einde van de race terug te komen naar de 15e plaats met Jacobi als 14e voor.

Prado bleef voor Herlings leiden, terwijl Gajser het paar wilde benaderen. Herlings voerde vervolgens het tempo op in de slotfase en sloot vrij snel aan bij Prado. Hij ging voor racewinst. 

Ondertussen begon de Kawasaki van Febvre te stomen en rees er twijfel of hij de finish zou halen. 

Het verschil tussen Prado en Herlings bleef de rest van de race onder de seconde en in de laatste ronde leek het erop dat Jeffrey de b elsissende slag wou slaan. Maar Herlings kwam ten val. The Bullet slaagde erin om als vierde te eindigen. Zo werd Prado de racewinnaar, met Gajser als tweede en Febvre als derde.

Met twee zeer solide 2-2 resultaten was Tim Gajser de overall Grand Prix-winnaar, terwijl Jorge Prado en Jeffrey Herlings op 43 punten stonden voor de tweede en derde plaats.

De algemene overwinning van vandaag was de perfecte comeback voor Gajser die het moeilijk had in Loket en Lommel. Hij blijft MXGP Wereldkampioenschap leiden met 270 punten, 13 voor Romain Febvre die Jorge Prado in zijn nek voelt ademen met twee punten achterstand.

Tim Gajser: “Dat was het doel voor vandaag, gewoon twee solide starts hebben. Ik reed goed, maakte geen fouten, ik was constant en het lukte. Natuurlijk hadden we een beetje geluk toen Jeffrey in de laatste ronde naar beneden ging. Het is goed om met de leidersplaats de zomerstop in te gaan en hard te werken om een ​​aantal dingen te verbeteren om ervoor te zorgen dat ik sterk ben in de volgende GP's, dus ik kijk er echt naar uit om terug te komen naar Turkije, want ik hou echt van de baan. De afgelopen weken legde ik mezelf gewoon te veel druk op, dus vandaag zei ik tegen mezelf: geniet ervan en heb plezier. Ik wil echt niet naar het kampioenschap kijken omdat het nog vroeg in het seizoen is, maar ik wil me gewoon op elke GP concentreren. Ik neem natuurlijk een rustpauze maar ga dan hard trainen om klaar te zijn voor de tweede seizoenshelft."

Jorge Prado: “Vandaag was een geweldige dag, vooral die laatste overwinning van de dag geeft me een goed gevoel. Ik voel me absoluut sterker en sterker, wat erg positief is. Sinds Loket ben ik veel beter geworden. Nu heb ik een aantal weken om fysiek nog beter te worden, wat tot nu toe mijn zwakste punt was dit seizoen. In de eerste race worstelde ik veel met het ritme. De jongens pushten heel hard en ik kon gewoon de goede lijnen niet vinden en maakte het mezelf moeilijk. In de tweede race wist ik dat de start belangrijk zou zijn met het weer. Ik kwam achter Romain en probeerde aan te vallen, maar ik maakte een kleine fout en een paar ronden later crashte hij. Ik wist dat Jeffrey achter me zat en ik wist dat hij de laatste ronden zou pushen, ik zat op hem te wachten in mijn achterwiel en die ronden waren uiteindelijk zo lang, maar ik won de race en ik ben blij. Het is goed. Ik ben nog nooit zo dicht bij het kampioenschap geweest. Het is nog lang en de dingen worden beter en beter. We hebben voor de rest van het seizoen circuits die ik echt leuk vind, dus ik kijk er echt naar uit. ”

Jeffrey Herlings: “De start van mijn weekend was perfect. In de eerste race controleerde ik echt en pakte de overwinning, maar de tweede race begon ik als derde achter Jorge, die een goed tempo had. Toen crashte Romain, dus ik en Jorge waren weg. Het regende, ik wilde al te veel opgeworpen slijk in het gelaat krijgen. Dus ik gaf Jorge een gat van drie of vier seconden. Hij reed perfect; hij reed de  lijnen die goed waren, en hij maakte geen fouten. Ik wilde een pass maken, maar met nog twee ronden te gaan dacht ik er gewoon aan om de overall mee naar huis te nemen en ik wilde geen enkel risico nemen. Ik was echt blij, maar toen sprong ik de bocht in en viel. Ik stond snel recht maar de motor startte niet meteen. Iets wat normaal is als de fietsen warm worden. Daarmee was de eindzege weg. Mijn 1-4 was goed genoeg voor derde plaats. Aan de andere kant zou ik blij moeten zijn om hier zelfs maar te kunnen racen. Nu ga ik gezond worden, hard trainen om klaar zijn voor de tweede helft. We hebben nu vier weken. Ik weet precies wat ik moet doen, want deze jongens zijn snel. Er zitten nu 43 punten in, maar er zijn nog 11 ronden te gaan”.