MX World

18/06/2015 12:48 - geplaatst door Marcel Dirks

KTM liet ons over de schouders – en iets verder - mee kijken in hun interne Amerikaanse keuken. Toen Roger De Coster KTM vervoegde, schoot het R&D (Research and Development) team in actie. Het doel was een motor te bouwen om de 450 SX titel binnen te halen. Thor, en lees over de ontwikkelingen en kijk naar de exclusieve foto’s

Het leitmotiv van KTM is eigenlijk heel eenvoudig: als je koersen wint verkoop  je meer motoren. Omdat de VS de grootste afzetmarkt biedt is succes in de Verenigde staten cruciaal voor de toekomst van  KTM. Het Monster Energy Supercross Championship fungeert als het grootste uitstalraam. Het KTM R&D is een samenwerking tussen de fabriek in Australië en KTM Noord-Amerika. Het is een vier mans team – drie techniekers en testrijder Michael Sleeter. Ook Andrew Short werd er bij betrokken. Het hele proces startte met het chassis. “Het model dat we hadden en waarop iedereen reed werd in vraag gesteld. ‘We willen dit zus, we willen dat zo’”, legt Tom Moen, de media manager voor Noord-Amerika uit. “Daarom begonnen we te experimenteren met het balhoofd en de hoek ervan. Met een stuurwiel dat anders gebogen werd, het gaat om millimeters, levert dat een wereld van verschil op. Als je bijvoorbeeld het balhoofd 10 mm verplaatst, verandert dat het hele stuurgedrag.” “Het team had een algemeen beeld over de plaats van de voetrusten. Maar als je deze  aanpast, heeft dat weer invloed op iets anders. Ze zijn vertrokken met 33 mogelijkheden, die achteraf terug gebracht werden tot 2 of 3 bruikbare.” Er werden diverse aanpasbare frames gebruikt om de juiste geometrie te vinden. Tom, een ervaren rijder leverde hen de nodige feedback en verklaart ook de communicatie tussen Oostenrijk en de VS: “Onze mannen lieten Oostenrijk weten wat ze vonden van de aanpassingen. In Europa waren er ook twee groepen bezig met hetzelfde en ook zij maakten hun bevindingen aan ons over. Daar werd dan een P1 frame van gebouwd waar we mee aan de slag gingen en ook de fabrieksteams. Ook Short reed er mee. Hij gaf enkele wijzigingen aan en dat startte dan weer een ander proces. Zoals gezegd, al wat je op een punt verandert heeft invloed op weer iets anders. Soms was het heel ingewikkeld en verwarrend.” De strikte regels voor de AMA-competitie – de fabrieksmotoren gelijken sterk op de voor het publiek beschikbare machines maakte er een dubbele uitdaging van. De motor moet goed genoeg zijn om de finale te winnen, maar hij moet ook comfort bieden aan de KTM-koper. Tom Moen: “Short testte voor de supercross. Wat goed is voor de supercross is niet altijd goed genoeg voor mij. Wat hij denkt dat veilig en comfortabel is voor hem is niet altijd hetzelfde als voor mij. Voor mij is goed als ik fijn op de motor zit. Voor hem is het goed en veilig als hij bij een fout niet over de kop gaat.” De motor werd ontwikkeld in Oostenrijk, maar ook weer in samenspraak met de Amerikanen. De positie van de krukas en de koppeling heeft invloed op de handelbaarheid. Teamwork was essentieëel. Het resultaat was een nieuwe motor in een nieuw frame, de fabrieks 450 SX-F fabrieksmotor, de basis voor Dungey’s  winnende motor voor 2015. Dungey: “Het is zeker dat mijn 450 van dit jaar beter is. De laatste drie jaren reden we met een goede motor,met vele sterke punten. Toen alles bij mekaar werd gebracht, onze noties, die van het race team en de teams van onder andere Antonio Caïroli, werd die info gebruikt om de nieuwe motor te ontwikkelen. Het is niet altijd zo dat een producent een motor kan maken die overal beter is. Meestal is het een kwestie van geven en nemen.. Maar de nieuwe motor is gewoon beter, consistent, gemakkelijker mee te werken. De testen om de juiste afstelling en setup maakte dat ik er persoonlijk nog liever mee reed. Het is leuk rijden met deze motor.” Uiteraard won Dungey de SX-kroon niet op een gewone standaard motor. De voorseizoens testen met fabrieksspullen was heel kort. Ryan prefereerde om de motor aan te passen gedurende het seizoen. Dungey: “Ik denk dat we maximum 3 dagen getest hebben voor het seizoen. Maar er gaat niets boven een echte test in de wedstrijd zoals Anaheim 1. Nadien hebben we nog twee maal één dag getest, en dat was het. Na vier wedstrijden vond ik het welletjes. Ik bouwde wedstrijd na wedstrijd op en gedurende het seizoen  werd de setup aangepast. Het leverde betere resutaten op in de Supercross.”  Carlos Rivera, Dungey’s hoofdmekanieker: “Dungey’s motor heeft een stijvere vering,  vergeleken met de standaard. Die overigens verbazend goed is. Het gevoel als je op de motor stapt is echt aangenaam, je voelt je meteen op je gemak. De Factory Edition is een gehomologeerde motor. Voor de Amerikaanse markt moet je een goed productie frame hebben in harmonie met de motor. Daar moeten we mee racen. Het is tot nog toe de beste motor waar ik ooit mee werkte.”