MX World

04/04/2014 19:44 - geplaatst door Marcel Dirks

Laat er ons geen doekjes om winden. Achteruitgang, degressie, dat zijn de woorden waarmee we de evolutie van de motorcrosssector in Vlaanderen het beste kunnen beschrijven. Vandaag is er dankzij de Vlaamse regering, in bijzonder de ministers Muyters en Crevits, toch nog eens sprake van progressie. Want vandaag, vrijdag 04 april, verspreidde de Vlaamse regering de aankondiging dat er in overleg met de havenbedrijven concrete locaties aangeduid werden. Het gaat hier over 2 locaties in de haven van Antwerpen, 1 in de haven van Gent en 1 in de haven van Oostende. Met de haven van Zeebrugge, het 4de havenbedrijf in Vlaanderen, lopen de gesprekken nog. Het kan dus goed zijn dat ook hier nog een mogelijke locatie uit de bus komt. Als we het optelsommetje maken spreken we dus over 4 aangewezen locaties en misschien nog eentje in Zeebrugge.
 
Thor it voor meer over dit belangrijke nieuws

"Motorcross in havengebied wordt concreet" kopt de persmededeling van de Vlaamse regering dan ook. Althans, op papier. De effectieve uitwerking op het terrein moet nog blijken. En hoe tevreden we ook zijn met het feit dat er dingen bewegen en dat er eindelijk concreet plaatsen worden toegewezen, de ervaring verplicht ons desalniettemin om de voetjes op de grond te houden. Uiteraard, onze volgehouden inspanning begint langzaam maar zeker tastbaar haar vruchten af te werpen. Het overleg dat op poten kwam onder druk van onder andere onze acties, en uiteraard ook onder druk van de oppositiepartijen, begint resultaten op te leveren. De eerste, en misschien ook wel meest belangrijke, conclusie die we moeten trekken is dan ook dat het er nu op aankomt om onze inspanningen vol te houden. Ook met de toekomstige Vlaamse regering moeten we in gesprek blijven. Het werk is immers nog lang niet af! Er is meer dan de Vlaamse havengebieden!
 
Vooralsnog is het jammer genoeg alleen de haven van Antwerpen die een engagement op zich genomen heeft om "op lange termijn een oplossing te zoeken". Want ook daar knelt natuurlijk momenteel het schoentje. Tijdelijke terreinen staan voor tijdelijke oplossingen. "Dat betekent dat ze beschikbaar zijn tot er zich een economische havenactiviteit aandient. Een motorcrossterrein kan daar enkel voor een bepaalde duur vergund worden." Althans, dat staat er letterlijk in de persmededeling te lezen. Ik blijf dus met de kritiek zitten dat het niet structureel genoeg is.   In ieder geval legt de Vlaamse regering toch al de bal in het kamp van de sector. Het is aan ons dus. Wij moeten mensen zoeken die zich willen engageren en investeren om de terreinen te exploiteren. Maar, de daadwerkelijke ademruimte van die mogelijke uitbaters is nog onduidelijk. De gebruiksvoorwaarden moeten nog besproken worden met de havenbedrijven staat er in het persbericht. Allemaal goed en wel, maar met welke vergunningen er moet gewerkt worden is nog niet geweten. En zo zijn er nog wel wat opmerkingen, punten en details die de komende tijd uitvoerig besproken moeten worden want niemand wil graag een kat in een zak kopen. Bij mijn weten is er op het decreet-Vandaele na immers nog altijd niets verandert aan de vigerende wetgeving.     Om af te sluiten nog dit. In de persmededeling wordt door Thomas Pollet treffend verwoord dat het geen sinecure is om de ideeën “te verzoenen met de algemene scepsis tegenover lawaaierige sporten." Het is dus zaaks om vanuit de motorcrosswereld de kans te grijpen met het volle besef dat we misschien nog meer dan met de Vlaamse regering de dialoog met de rest van de samenleving zullen moeten aangaan. Het zal nog veel inspanning vergen om motorcross in Vlaanderen bij alle potentiële buurtbewoners aanvaardbaar te maken. Dat is de taak van ieder die begaan is met de sport!   Mvg, Kevin Moonen. http://www.reddemotorcross.be/09/content/mededeling-vlaamse-regering-duidt-mogelijke-terreinen-havengebieden-aan%E2%80%8F