MX World

06/10/2020 08:40 - geplaatst door Stingray

De derde en laatste wedstrijd het strakke en bochtige Mantova (Italië) werd gereden onder een blauwe lucht en een herfstkou. In de MXGP-klasse hoopte HRC's Tim Gajser zijn voorsprong in het kampioenschap te vergroten en de felbegeerde rode plaat van de leider te behouden, terwijl Tim's Australische teamgenoot Mitch Evans zich concentreerde op het verder verbeteren van zijn raceresultaten.

Bavo maakte er een hele mooie galerij over, onder Thor, ook met het vervolg van de repo.

Toen het starthek viel in de eerste race in de MXGP-klasse, was het Dylan Walsh van JM Honda Racing die  (na de val van Prado en Febvre, komaan persman, eerlijk zijn) de kopstart pakte. De snelle Kiwi-rijder zette een aantal nette ronden neer - achtervolgd door HRC's Tim Gajser en Mitch Evans op de tweede en derde plaats. Gajser kon in de vierde ronde passeren, al snel gevolgd door Mitch Evans. ‘Tiga’ won de race met Mitch als vierde, terwijl Walsh slechts zes ronden reed voordat hij zijn koppeling ‘opstookte’, waardoor hij uit de race viel. Team SR Honda Motoblouz-rijder Jeremy Van Horebeek vocht uiteindelijk naar de 14e plaats aan de finish.

Gajser schoot zijn HRC CRF450RW naar een vroege voorsprong in race twee en zag er vlot en in controle uit totdat een kleine fout in de derde ronde de Sloveen naar de tweede plaats deed terug vallen. Hoewel hij hard vocht om de leiding te heroveren, eindigde hij de race op de tweede plaats. Waarmee hij wel - en zijn eerste van het seizoen - de algemene Grand Prix-overwinning met zes punten veroverde én zijn voorsprong in het kampioenschap vergroot. 

Mitch Evans had een goede dag, hij voegde 31 punten toe aan zijn totaal toen met een vierde en achtste plaats en hoopt zijn verbetering in de MXGP-klasse voort te zetten. Dylan Walsh van JM Honda Racing kende een zware tweede race, maar slaagde erin om van de 19e nar de 15eplaats te rijden. Het levert hem en zes extra punten op voor zijn 2020 GP-account.

In de MX2-klasse was Stefan Rubini's kwalificatiepositie op woensdag veelbelovend, maar hij worstelde met slechte starts en kleine crashes die zijn kansen op betere punten in de races verpesten. De getimede kwalificatiesessie van vandaag zag Rubini opnieuw op de vierde plaats - wederom een ​​veelbelovende start van de dag. Race één van de MX2-klasse was veelbelovend voor Stephen Rubini van Honda Racing Assomotor - zijn vierde plaats in de kwalificatie zette het team met hoge verwachtingen in vuur en vlam. Helaas veranderden de hoge verwachtingen in teleurstelling toen Rubini de eerste ronde op de 11e plaats afrondde en vervolgens op gaf nadat hij een botsing had gehad met andere rijder. Stephen's teamgenoot Alvin Östlund had een slechte start en vocht het grootste deel van de race in puntenloze. Hetzelfde overkwam Bailey Malkiewicz van Honda 114 Motorsport die na een slechter start als 12de finishte. Nathan Crawford startte niet vanwege een knieblessure die rust en herstel vereist.

MX2 race twee zag mid-pack starts, waardoor de rijders een moeilijke taak kregen om vooruit te komen. De Australiër Bailey Malkiewicz wist nu 14e te finishen. Alvin Östlund van Honda Racing Assomotor ging van de 23e naar de 16e aan de finish, terwijl Stephen Rubini een tweede tegenslag kreeg in de tweede race met nog een DNF.

De quote's......

Tim Gajser: "Het is een geweldig gevoel om weer op de bovenste trede van het podium te staan. Ik heb dit jaar veel heats gewonnen, maar nooit een overall. Ik ben super blij dat ik dat in Mantova heb kunnen doen. De races waren leuk, hoewel ik tegen het einde van de eerste race een kleine armpomp kreeg, waardoor Coldenhoff dichterbij kwam dan ik had gewild. Ik had weer een goede start in de tweede reeks  en veroverde snel de leiding. Helaas viel ik midden in de race en zakte terug naar de tweede plaats. Ik deed mijn best om de leiding terug te pakken, maar eindigde als tweede. De volgende is Spanje en ik kan niet wachten!"

Mitch Evans: "Vandaag was een goede dag maar ook een beetje een teleurstellende dag. In de eerste manche maakte ik een goede start, en kon bovendien nog een paar rijders passeren. Ik reed het grootste deel van de race als derde. Ik eindigde als vierde maar het was nog steeds een goede manche en ik genoot van het mee rijden tussen de besten. In de tweede manche kreeg ik niet de beste start en kon moeilijk passeren. Maar ik pakte de achtste reeksplaats en de vijfde algemeen. Hetzelfde als in Matterley Basin tijdens de eerste GP van het jaar. Ik wilde echt dat podium vandaag, maar het gebeurde niet. Maar er zijn nog zeven ronden gaan."

Dylan Walsh: "De kwalificatie was niet zo slecht. Ik eindigde op de 15e plaats. Ik had echt goede sectortijden, maar ik kon het gewoon niet allemaal samenvoegen. Dat was jammer, maar het is een verbetering ten opzichte van mijn kwalificatietijden bij de vorige races hier. Race één was echter ongelooflijk. Ik leidde de eerste 11 minuten en had ook een van de beste rondetijden van de race. Dat was een levenslange droom van mij. Dit geeft me veel ervaring en vertrouwen voor de volgende races. We hadden een klein technisch (koppeling opgestookt) probleem in de eerste race, maar dat was mijn schuld door te agressief te zijn. In de tweede manche voelde ik me goed. Ik begon als 10e en schoof op naar de achtste, maar ik raakte in de knoop met een andere rijder. Ik heb het gevoel dat ik goede vooruitgang boek met het team en ik ben blij met hoe het gaat."

Bailey Malkiewicz: "De kwalificatie was niet zoals we wilden. Iedereen was vanmorgen behoorlijk snel, dus mijn 14e gate-pick maakte het moeilijk voor de starts. Ik voelde me echter zeker goed op de fiets. Ik heb het momenteel erg naar mijn zin en voel me alsof ik in de top tien hoor. In de eerste race had ik een slechte start en het duurde lang voordat ik op de 12e plaats kwam. Vervolgens kende ik kleine crashes in de laatste twee ronden en dat deed mijn kansen op een mogelijke top-tien teniet. In race twee was de start een beetje beter, maar als je zo ver wijd in de eerste bocht begint, is het vrijwel voorbij voordat het begonnen is. Ik moest opnieuw door het peloton heen naar de 14e plaats. Beter kon ik niet. We verhuizen naar Spanje om hopelijk in de top tien te blijven."